به گزارش حکایت گیلان | یکی دیگر از دستاوردهای برجام به دلیل عدم احیای برجام از بین رفت و شرکت ایرباس قراردادش را یک طرفه با ایران لغو کرد
"سازندگی" به بررسی این موضوع پرداخته است
یکی دیگر از دستاوردهای برجام به دلیل عدم احیای برجام و احتمالاً به دلیل تبعات جنگ غزه از بین رفت و شرکت ایرباس قراردادش را یک طرفه با ایران لغو کرد شرکت هواپیمایی ایرانایر نیز دو روز پیش اعلام کرد غول هواپیماسازی ایرباس قراردادش را با ایران برای فروش ۱۰۰ فروند هواپیما رسماً لغو کرده است. بعد از توافق برجام که ۸ سال پیش در سال ۲۰۱۵ میلادی بین ایران و کشورهای غربی صورت گرفت، تحریمهای اقتصادی ایران برداشته شد و ایران توانست پس از مدتها بخشی از ناوگان هوایی خود را به روز کند.
در این جهت نیز شرکت هواپیمایی ایران ایر قرارداد خرید و تهیه ۲۰۰ فروند هواپیما را با برخی هواپیماسازهای جهان همچون بوئینگ ،آمریکا ایرباس اروپا و شرکت فرانسوی - ایتالیایی ای تی آر به امضا رساند که یکی از این قراردادها، مربوط به واردات ۱۰۰ هواپیمای ایرباس بود. اما با خروج آمریکا از برجام و بعد عدم احیای آن، رفته رفته دستاوردهای برجام که هر کدام بخشی از توانمندسازی صنعتی ایران را بر عهده داشتند یک به یک از بین رفتند و آخرین آنها نیز دیروز اعلام شد که ایرباس قراردادش را یک طرفه لغو کرده
است.
دولت حسن روحانی تلاش بسیاری انجام داد تا دوباره برجام احیا شود اما از آنجایی که ارادهای در داخل کشور شکل گرفته بود که این امر صورت نگیرد، یا در دولت روحانی چنین اتفاقی رخ ندهد همه چیز به دولت رئیسی موکول شد. سید ابراهیم رئیسی نیز با اینکه شعار احیای برجام را سر داده بود اما عملاً فرمان را به سمت و سوی دیگری چرخاند و به بهانه آغاز جنگ روسیه و اوکراین و تصور اینکه اروپا دچار کمبود سوخت و گاز شدیدی خواهند شد، سخن از «زمستان سخت» به میان آورد و مذاکرات را به بعد از آن زمستان سخت موکول کردند. اگر چه غربیها به دنبال احیای برجام پیش از زمستان بودند اما چون این اتفاقی صورت نگرفت، بعد از زمستان نیز به میز مذاکرات که از قبل ترک کرده بودند برنگشتند.
اکنون حسام قربانعلی مدیر روابط عمومی ایرانایر به خبرگزاری ایسنا گفته است: «زمانی که برجام به حالت تعلیق درآمد این قرارداد با ایرباس هم معلق شد و چند سالی معلق بود تا اینکه حالا یه صورت رسمی نامه زدند که قرارداد کنسل شده است».
وب سایت فلایت گلوبال که اخبار مربوط به صنایع هوایی را پوشش میدهد نیز بهتازگی اعلام کرده بود که آمار به روز شده سفارشات انباشته ایرباس که در پایان سال ۲۰۲۳ منتشر شد نشان میدهد که ۹۷ فروند هواپیمایی که قرار بود به ایران فروخته شود از مجموعه سفارشهای این شرکت حذف شده است. فلایت گلوبال اعلام کرد که حذف قطعی سفارشات ایران به معنی لغو ۴۰ درصد از ۲۲۵ مورد سفارش لغو شده ایرباس در سال گذشته میلادی است پس از اجرای توافق اتمی برجام ایران قراردادهای جداگانهای با دو شرکت بزرگ هواپیماسازی یعنی ایرباس و بوئینگ امضا کرد.
ناوگان فرسوده
از دیگر سو، ناوگان هوایی کشور به دلیل تحریمها به شدت فرسوده است بابک احمدی، معاون وزیر صمت به تازگی گفته که تنها « حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ فروند هواپیما قابل استفاده در کشور موجود است». عمده ناوگان بزرگترین ایرلاین ایران یعنی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران موسوم به هما در حال حاضر هواپیماهای قدیمی ایرباس هستند و پس از امضای برجام این شرکت توانست دو فروند جت ایرباس برد بلند ۸۳۳۰ و یک فروند ایرباس برد متوسط ۸۳۲۱ خریداری کند.
در سالهای اخیر و پس از گشایشهای برجامی، هما توانسته بود تعدادی هواپیمای برد کوتاه ای تی آر (ATR) را خریداری کند که البته در حال حاضر بیشتر این پرندهها به علت نبود قطعات زمینگیر هستند در بهمن ماه سال گذشته رئیس سازمان هواپیمایی به ایسنا گفته بود که «بیش از ۸۰ درصد از هواپیماهای ناوگان هواپیماهای ای تی آر ایران که پس از برجام خریداری شدند به دلیل کمبود قطعه زمینگیر شدهاند». آن گونه که اطلاعات موجود نشان میدهد از مجموعه ۱۳ فروند هواپیما ای تی آر فروخته شده به ایران پس از برجام در حال حاضر تنها دو فروند عملیاتی هستند و باقی هواپیماها به دلیل مشکلات فنی و نداشتن قطعات کافی امکان پرواز ندارند پروازهای معدود هفتگی هما به چند شهر اروپایی( لندن و پاریس) نیز انجام میشود که متاسفانه به علت تحریم بنزین از سوی اتحادیه اروپا، هواپیما در ایستگاه پروازی ارومیه بنزین زده سپس راهی اروپا میشود. پروازهای اروپایی هما بعضاً با ایرباس قدیمی A310 انجام میگیرد.
می زند یا نمیزند؟