شنبه, 15 اردیبهشت 1403
شنبه, 15 اردیبهشت 1403
فرماندار رشت در گفتگوی ویژه خبری با شبکه باران سیما:

149 روستای شهرستان رشت سبز و بدون زباله هستند

۱۴۰۲/۱۰/۲۷ ۱۲:۱۶ چاپ

به گزارش حکایت گیلان | فرماندار شهرستان رشت گفت: حدود 149 روستای شهرستان رشت سبز هستند و هیچ زباله‌ای از آنجا به جز زباله مسافران برای دفن خارج نمی‌شود.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فرمانداری شهرستان رشت، مهندس کیا عاشوری در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه استانی باران با بیان اینکه یکی از مشکلات مشترک استان‌های شمالی مدیریت پسماند است، اظهار کرد: همواره مدیریت زباله در شهر و روستا از تأکیدات مهم استاندار بوده و در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی مبنی بر تفکیک زباله از مبدا انجام گرفت.

فرماندار شهرستان رشت افزود: 246 روستا در شهرستان رشت داریم که تفکیک زباله در آنها با اقدامات آموزشی انجام شده در حال انجام است، پیش از این سطل‌های زباله در روستاها وجود داشت که جمع آوری زباله را برای دهیاران مشکل‌ساز کرده بود اما با آموزش‌هایی که ارائه شد و با تفکیک زباله تر و خشک به نوعی کسب درآمد هم از طریق فروش زباله خشک صورت می‌گیرد و زباله تر هم در محیط پیرامون دفن شده که پس از مدتی تبدیل به کود و کمپوست می‌شود.

وی با بیان اینکه در روستاها جایگاهی برای زباله مسافران در نظر گرفته شده که اقدامات امحای آنها توسط دهیاری‌ها انجام می‌گیرد، گفت: حدود 149 روستای شهرستان رشت سبز هستند و هیچ زباله‌ای از آنجا به جز زباله مسافران برای دفن خارج نمی‌شود.

عاشوری با بیان اینکه تفکیک زباله و آموزش صحیح آن در سطح مدارس رونق گرفته، تصریح کرد: طی 2 سال اخیر اهتمام و عزم جدی در حوزه مدیریت پسماند رخ داده که نتایج آن مشهود است.

فرماندار شهرستان رشت در خصوص کارخانه زباله سوز، تصریح کرد: کارخانه زباله سوز از سال 1392 استارت خورد و کمتر از 20 درصد پیشرفت داشته، دولت‌های قبلی آمدند و این ظرفیت مغفول ماند اگر زباله سوز 600 تنی تاسیس می‌شد مشکلی در مدیریت پسماند نداشتیم، در حال حاضر استاندار با جدیت در حال پیگیری این موضوع است.

وی در خصوص تعریض و بهسازی جاده خمام به خشکبیجار تصریح کرد: جاده خمام به خشکبیجار به طول 8 کیلومتر از جاده‌های پر خطر استان بوده که تعریض و بهسازی آن از سال 98 استارت خورده و عملیات تعریض و بهسازی آن به 3 قسمت تقسیم شد، مرحله به مرحله در حال پیشرفت است؛ علاوه بر این جاده رشت به سنگر هم در حال تعریض و بهسازی است.

عاشوری در خصوص احیای رودخانه‌های گوهررود و زرجوب، بیان کرد: بیش از 100 نقطه آلوده در شهرستان داریم که به نوعی منشا آلودگی این دو رودخانه هستند، براساس گزارش کارشناسان محیط زیست شهرصنعتی عامل اصلی آلودگی گوهررود است که با دستور استاندار 146 میلیارد تومان تسهیلات به شهرصنعتی جهت تسریع احداث تصفیه خانه پرداخت شد، 20 درصد عملیات هم با منابع داخلی انجام گرفت. تصفیه خانه شهرک سپیدرود هم از نقاط آلوده است که 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته، تصفیه خانه مسکن مهر هم 80 درصد پیشرفت دارد، در واقع تمام تلاش این است که تمام نقاط آلوده و مراکزی که باعث آلودگی این دو رودخانه می‌شوند، مدیریت شوند.

فرماندار شهرستان رشت گفت: یکی دیگر از اقدامات انجام شده در شهرستان ایجاد شبکه جمع آوری و احداث پمپاژ رشت است که از بزرگترین قراردادهای آبفاست و حدود 1160 میلیارد تومان اعتبار دارد. فاضلاب از دیگر عوامل آلودگی رودخانه‌های رشت است که اگر به درستی مدیریت شود بخش زیادی از چالش‌های مدیریت آلودگی این دو رودخانه حل می‌شود.

وی تصریح کرد: در حوزه آب قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه تفاهم‌نامه‌‌ای را با وزارت نیرو منعقد کرده و 1850 میلیارد تومان اعتبار به استان گیلان تخصیص داده شد که حدود 500 میلیارد تومان به شهرستان رشت اختصاص دارد، در حال حاضر پیشرفتی در حوزه لوله گذاری و تقویت ایستگاه‌های پمپاژ و مخازن اقداماتی انجام گرفته که منجربه ارائه عملکرد خوب در آبرسانی شده است.

عاشوری افزود: در حوزه برق شهرستان هم 600 هزار مشترک برق داریم که برای تقویت برق و احداث پست برق اقداماتی انجام شده و بخشی اقدامات هم در دستورکار است، در طول یک‌سال اخیر حدود 200 کیلومتر کابل خودنگهدار استفاده کردیم، میزان سرقت کابل در شهرستان زیاد بوده و منجربه خسارت 50 میلیارد تومانی به این حوزه شده است.

رئیس ستاد انتخابات شهرستان رشت با اشاره به آمادگی شهرستان برای برگزاری انتخاباتی باشکوه گفت: تعداد 206 داوطلب ثبت‌نامی برای حوزه انتخابیه رشت و خمام داشتیم که حدود 114 نفر تایید صلاحیت شدند، پس از انصراف یک نفر و همچنین تغییر حوزه یک نفر دیگر، مجموع داوطلبین به 112 نفر رسید، از آنها 13 نفر خانم و 99 نفر آقا هستند.

وی بیان کرد: تاکنون 590 شعبه اخذ رای برای شهرستان رشت برنامه ریزی کردیم که 297 شعبه شهری و 293 شعبه روستایی هستند، تمام تلاش‌ها بر این است که انتخاباتی سالم داشته باشیم و زمینه مشارکت حداکثری مردم را فراهم کنیم.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان