پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403
پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403

به گزارش حکایت گیلان | رییس دانشگاه گیلان گفت: برای نخستین بار در کشور دکتر محمود قاسم نژاد استاد گروه علوم باغبانی به همراه تیم پژوهشی خود در مرکز تحقیقاتی کیوی این دانشگاه توانست در قالب یک برنامه تحقیقاتی جامع و هدفمند هشت ساله به سه رقم جدید میوه کیوی با گوشت زرد (طلایی) و طعم متفاوت دست یابد.

دکتر فرید نجفی اظهار کرد: سه رقم جدید کیوی با اسامی طلوع، گیلدا و زرین در نود و هفتمین جلسه کمیته معرفی رقم در موسسه تحقیقات و گواهی بذر و نهال کشور ثبت شد محصولی که با رعایت استانداردها و در نظر گرفتن نوع ذائقه مصرف کننده‌های داخلی و بین‌المللی اصلاح و معرفی شده‌است.

استاد گروه علوم باغبانی دانشگاه گیلان گفت: ایران جزو یکی از پنج کشور برتر دنیا در تولید کیوی بوده و جایگاه خوبی در صادرات این محصول دارد، اما تنها یک رقم این محصول شامل؛ گوشت سبز یا همان هایوارد در ایران کشت می‌شود؛ این در حالیست که در بازارهای بین‌المللی مصرف کننده‌ها تمایل دارند تا از میوه‌هایی با طعم، رنگ و مزه جدید استفاده کنند.

دکتر محمود قاسم نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تقریبا تمام رقبا در بازار بین‌المللی به سمت تولید ارقام جدید و تنوع بخشی محصول کیوی رفته‌اند، اظهار کرد: ایران به رغم اینکه جزو پنج کشور تاپ دنیا در تولید کیوی است اما تنها با یک رقم در بازارهای جهانی حضور دارد.

وی خاطر نشان کرد: برای نخستین بار با هدف تنوع بخشی به سبد کیوی ایران، سه رقم کیوی گوشت زرد یا طلایی با رنگ جدید، عطر، طعم تازه و ارزش غذایی بسیار بالا را در داخل کشور تولید کرده‌ایم.

استاد گروه علوم باغبانی دانشگاه گیلان با تشریح ویژگی‌های منحصر به فرد ارقام جدید محصول کیوی در مقایسه با رقم‌های رایج اظهار کرد: یکی از این ارقام ۲ ماه زودتر می‌رسد و برگ برنده‌ای برای صنعت کیوی ایران به شمار می‌رود که با این ویژگی می‌تواند ارزآوری بیشتری داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: ماندگاری بسیار مطلوب میوه در سردخانه و امکان عرضه طولانی میوه به بازارهای صادراتی، عملکرد بالا در هکتار و تحمل به انواع تنش‌های زیستی و غیرزیستی از دیگر ویژگی‌های رقم‌های جدید کیوی است.

دکتر قاسم‌نژاد اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی برای تولید انبوه محصول کیوی با ارقام جدید در اسفندماه سال آینده حداقل ۴۰ تا ۵۰ هزار نهال در سال اول تولید خواهد شد و ظرف مدت سه تا چهار سال نهال اصلاح شده از این ارقام در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

میوه ارقام جدید کیوی علاوه بر برخوداری از درصد قند بالا در زمان رسیدن (۲۰ درصد)، بسیار آبدار، خوش طعم، گوشت آن به رنگ زرد درخشان، رایحه مطلوب و ظاهری بازارپسند است، ضمن اینکه میزان ویتامین C آنها تقریبا ۲ تا سه برابر میوه کیوی گوشت سبز یا هایوارد است؛ بنابراین مصرف این میوه‌ها در داخل کشور ضمن جلب رضایت مشتری‌ها به دلیل برخورداری از طعم، عطر جدید و متفاوت باعث بهبود سلامت فرد و جامعه خواهد شد.

هشت هزار و ۱۲۰ باغدار کیوی در استان گیلان سالانه به طور متوسط ۲۱۵ هزار تن محصول تولید می‌کنند؛ شهرستان‌های تالش، رودسر و آستارا عمده تولیدکنندگان کیوی در استان گیلان هستند، مصرف کیوی علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، در پیشگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی موثر است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان