یکشنبه, 09 اردیبهشت 1403
یکشنبه, 09 اردیبهشت 1403

اختصاصی حکایت گیلان | سرویس دانشجویی و جوانان

نمایشگاه چاپ دستی در دانشگاه گیلان برگزار شد.
در این نمایشگاه که به مدت یک هفته از سه‌شنبه ۵ دی تا سه‌شنبه ۱۲ دی در دانشکده هنر و معماری دانشگاه گیلان برگزار شد؛ آثار ۵۰ نفر از دانشجویان زیر نظر استاد فرشته متقی عضو هیئت علمی گروه گرافیک این دانشگاه به نمایش در آمد.
وی فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد پیوسته از دانشگاه یوهانس گوتنبرگ شهر ماینز آلمان، با تخصص در زمینه چاپ‌های دستی و هنر کاغذ است و همچنین از سال ۱۳۹۲ عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان می‌باشد.
متقی همچنین موسس اولین استودیوی چاپ دستی در شهر رشت است و سابقه شرکت در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های متعدد بین‌المللی و داخل کشور نیز دارد و افتخاراتی نظیر منتخب دومین دوره بین‌المللی هنر کاغذ در موزه «دگن دورف» آلمان ۲۰۱۵ در کارنامه دارد.

چاپ دستی که با نام‌های چاپ هنری و چاپ‌گری (به انگلیسی: Printmaking) نیز شناخته می‌شود، شاخه‌ای از هنرهای تجسمی است که در آن اثر هنری از طریق چاپ تصویر بر روی یک سطح (عموماً کاغذ یا گاهی پارچه، چرم، پلاستیک و سطوح دیگر) توسط هنرمند خلق می‌گردد. چاپ‌های هنری امکانات فنی صوری و بیانی بسیار متنوعی را در اختیار هنرمند می‌گذارند.
علاوه بر این هنرمند به وسیله چاپ و تکثیر اثر خود می‌تواند نمونه‌های ارزان‌تری را در دسترس مخاطبان قرار دهد. به همین سبب در قرن‌های اخیر اغلب هنرمندان برخی روش‌های حکاکی و چاپ را آزموده و در آن‌ها به استادی رسیده‌اند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان