یکشنبه, 09 اردیبهشت 1403
یکشنبه, 09 اردیبهشت 1403
معاون بانک مرکزی عنوان کرد:

کاهش بیش از ۱۶ درصدی نرخ تورم در ۸ ماه گذشته

۱۴۰۲/۰۹/۲۳ ۱۴:۴۸ چاپ

ه گزارش حکایت گیلان | معاون اقتصادی بانک مرکزی با تشریح دستاوردهای سیاست تثبیت اقتصادی گفت: نرخ رشد نقدینگی در ۲۶ ماه گذشته ۱۶.۶ درصد و نرخ تورم از فروردین تا آبان ماه امسال ۱۶.۳ درصد کاهش یافته است.

محمد شیریجیان با اشاره به سخنان اخیر رئیس کل بانک مرکزی در جلسه هیات دولت، اظهار کرد: رشد نقدینگی و پایه پولی در آبان ماه نسبت به ابتدای سال و نیز زمان آغاز کار دولت سیزدهم کاهش یافته و از شرایط مناسب تری برخوردار شده است.

وی یادآور شد: یکی از محورهای اصلی سیاست بانک مرکزی در قالب سیاست تثبیت اقتصادی، کنترل و مدیریت نقدینگی به عنوان متغیری اثرگذار در میان مدت و بلندمدت بر تورم است زیرا این اثر تورمی می‌تواند منجر به تغییراتی در سایر متغیرهای کلان اقتصادی شود.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه در ابتدای آغاز به کار دولت یعنی در مهر ماه ۱۴۰۰، رشد نقدینگی ۴۲.۸ درصد بود، عنوان کرد: این عدد در آبان ماه امسال یعنی در مدت زمان نزدیک به ۲ سال به ۲۶.۲ درصد رسیده و معادل ۱۶.۶ درصد کاهش یافته است که رکورد مناسبی در زمینه کنترل نقدینگی محسوب می‌شود.

شیریجیان یکی از دستاوردهای کنترل نقدینگی را کاهش نرخ تورم دانست و با اشاره به کاهش ۱۶.۳ درصدی تورم از فروردین تا آبان امسال اظهار کرد: اتفاق مثبت دیگر، کاهش رشد پایه پولی بود که رشد آن برای ابتدای امسال معادل ۴۵ درصد بود و این عدد هم اکنون به ۳۸.۵ درصد رسیده است.

عضو هیات عامل بانک مرکزی ادامه داد: رشد پایه پولی و نقدینگی در میان مدت به یک همبستگی می‌رسند و امیدواریم همگرایی این دو متغیر تا پایان سال بهبود یابد.

وی با اشاره به هدف‌گذاری ۲۵ درصدی برای رشد نقدینگی، ابراز امیدواری کرد که این مهم تا پایان سال محقق شود.

شیریجیان با یادآوری اینکه تحقق رشد ۲۵ درصدی نقدینگی در میان مدت آثار مثبت اقتصادی به همراه دارد، افزود: برای نمونه هم اکنون شاهد روند نزولی تورم و تحقق بیش از ۱۶ درصدی آن بوده‌ایم و امیدواریم این روند تداوم داشته باشد.

بنا بر اعلام بانک مرکزی، وی با بیان اینکه بانک مرکزی در سیاست گذاری خود از تأمین مالی بخش تولید نیز غافل نبوده است، تصریح کرد: در هشت ماهه امسال رشد اعطای تسهیلات در آبان ماه امسال نسبت به آبان ماه سال گذشته، ۲۴.۲ درصد افزایش یافته است.

به گفته وی، در هشت ماهه امسال معادل سه هزار و ۳۳۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بخش‌های مختلف اعطا شده، به طوری که در حوزه شرکت‌های دانش بنیان، نزدیک به ۷۲ درصد رشد تسهیلات ثبت شده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه این نهاد پولی تأمین مالی زنجیره‌ای و تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌ها را پیگیری می‌کند، افزود: موضوع کنترل و استفاده بهینه از نقدینگی به صورت توأمان با یکدیگر دیده شده است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان