جمعه, 14 اردیبهشت 1403
جمعه, 14 اردیبهشت 1403
تالاب انزلی میزبان مهاجران :

پلیکان های سفید مهاجر در تالاب بین المللی انزلی فرود آمدند

۱۴۰۲/۰۹/۱۹ ۱۱:۵۵ چاپ

حکایت گیلان | مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از فرود نخستین دسته از پلیکان‌های سفید مهاجر در تالاب بین المللی انزلی، برای زمستان گذرانی خبر داد.

به نقل از روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان، حمزه عشوری افزود: دو گونه پلیکان سفید و پلیکان خاکستری در ایران زیست می کنند؛ هر دو این گونه‌ها در استان گیلان دیده می شوند و تالاب انزلی یکی از مهمترین زیستگاه‌های زمستانی گذرانی پلیکان‌ها در ایران است.
وی ادامه داد: تالاب بین المللی انزلی با وسعت ۱۹ هزار و ۴۸۵ هکتار در حوزه استحفاظی شهرستان‌های انزلی، صومعه سرا، رشت و خمام قرار دارد و در فصول مختلف سال پذیرای بیش از ۲۶۰ گونه از انواع پرندگان است.
عشوری اظهار کرد: تالاب انزلی همچنان مهمترین زیستگاه زمستان گذرانی انواع پرندگان آبزی در استان است و هر ساله بیش از صد هزار پرنده آبزی در این تالاب‌ زمستان گذرانی می کنند. در روزهای اخیرهم پلیکان‌های سفید مهاجر برای زمستان گذرانی وارد این تالاب شده اند.
مرغان مهاجر، گیلان را بعنوان یکی از استان‌های دارای بیشترین جمعیت پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر در ایران مطرح کرده‌اند؛از سال ۲۰۰۶ به این طرف هر ساله دومین شنبه از ماه می و اکتبر روز جهانی پرندگان مهاجر شناخته می‌شود و هدف از این نامگذاری و برنامه‌هایی که به این مناسبت تدارک دیده می شود تأکید بر مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر است؛ برگزاری روز جهانی پرندگان مهاجر به منظور آگاهی مردم نسبت به درک اهمیت حضور پرندگان در محیط‌های طبیعی و ترغیب جوامع محلی به مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر است.
گیلان اگرچه یکی از کوچکترین استان های کشور است و ۹ دهم از مساحت کل کشور را تشکیل می دهد اما دارای پتانسیل‌های ملی و جهانی بسیار است و پرندگان که یکی از مهمترین شاخص‌های حیات وحش در دنیاست ظرفیت عظیم پرنده نگری را برای این استان رقم زده است؛ تعداد ۵۳۳ گونه پرنده در ایران وجود دارد که از این میان ۶۰ درصد از پرندگان کشور در گیلان مشاهده می‌شوند و تالاب‌های امیر کلایه، پارک ملی بوجاق و تالاب بین المللی انزلی بویژه پناهگاه حیات وحش سلکه، پناهگاه حیات وحش سرخانگل و منطقه حفاظت شده سیاه کشیم بیشترین میزان مهاجرت پرندگان را به خود اختصاص می دهند.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان