جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403

 حسن روحانی خطاب به جامعه جهانی گفت:  باید خدمت جامعه جهانی و مخصوصا کشورهای برجام که حالا ۴+۱ هستند و یا در آینده ممکن است ۵+۱ باشند به صراحت بگویم هیچ بندی از برجام عوض نخواهد شد و هیچ فردی هم به برجام اضافه نخواهد شد؛ ۵+۲ یا ۵+۳ نمی شود و این حرف های ناروا نباید گفته شود.

به گزارش حکایت گیلان | حسن روحانی در جلسه امروز هیات دولت ضمن تبریک میلاد دخت پیامبر اسلام(ص) و همچنین سالروز میلاد حضرت امام(ره) گفت: برای ما حائز اهمیت است که سیره و راه پیامبر و فاطمه اطهر الگوی زندگی ما باشند. همانطور که قرآن مجید تاکید کرده پیامبر الگوست و اهل بیت و معصومین الگوی زندگی ما هستند و فاطمه اطهر هم یک ویژگی خاصی دارد که بیشتر می تواند الگو برای خانم های جامعه باشد. این ولادت به عنوان روز زن و مادر نامگذاری شده و مادر جایگاه بالایی دارد و خداوند بعد اطاعت از خودش، احسان به پدر و مادر را توصیه می‌کند.

وی ادامه داد: زن در جامعه حائز اهمیت است؛ از دیدگاه اسلام جایگاه زنان از نظر مقام انسانی و قرب به خداوند هیچ تفاوتی با مرد ندارد؛ آنجایی که خداوند می خواهد از مقام انسان تجلیل کند کلمه «رجل» را به کار نمی برد. زنان دارای همان مقامی هستند که مردان هستند؛ امروز برای خلق حماسه های سیاسی، زنان همان کار مردان را انجام می دهند. زنان در انقلاب و صف های رای همانند مردان نقش آفرینی کرده اند و گاهی نقش زنان پررنگ تر است.

وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی به دور از افراط و تفریط زنان در مسیر رشد حرکت کردند و در این دولت هم افتخار می کنیم که سهم مدیریت خانم ها از ۵ درصد به ۲۵ درصد رسیده است و امیدواریم این را بالاتر ببریم و هدف ما ۳۰ در صد است که امیدواریم تا پایان دولت به این هدف برسیم. الان سفیر زن داریم و مدیر بلند پایه در صنعت برق داریم؛ امروز مدیر بلند مرتبه زن در صنعت پتروشیمی داریم. 

ی با بیان اینکه تحولاتی زیادی در حوزه زنان در همین دولت اتفاق افتاده است، اظهار داشت:‌ ما خانم اهل سنت که سفیر است، داریم ما قولی که به مردم داده بودیم و گفته بودیم همه در حقوق اجتماعی شان فارغ از جنسیت و قومیت برابر هستند. در آمارها نگاه کنید در ماه‌های اول دولت دوازدهم مدیران خانوم ۱۱ هزار نفر بودند و اکنون بیش از ۱۹ هزار نفر هستند. 

وی با اشاره به توانایی زنان در حوزه‌های متخلف از جمله فرماندار، بخشدار یا معاون استاندار، افزود: روز گذشته یک خانم برای ۱۰۰ خانوار اشتغال فراهم کرده بود. ما خانم‌های هنرمند، مدیر و فعال در جامعه داریم و به آنها افتخار می‌کنیم. یکی از شاخص‌های برای انقلاب اسلامی ایران جایگاه زنان است. این جایگاهی که زنان دارند  شاخص بزرگی است که حقانیت انقلاب را نشان می‌دهد آنهم برخلاف آنچه که دشمنان تبلیغ می‌کردند و مدام می‌گفتند شرایط دینیِ انقلاب زن ستیز است.

وی با اشاره به خطبه فدکیه فاطمه(س) اظهار داشت: در این خطبه و بلاغت می‌بینیم آنگونه که اگر سخنان حضرت فاطمه را در کنار نهج البلاغه بگذارید گویی که حضرت امیر سخن گفته است. این دو نیز از شاگردان بلند مرتبه پیغمبر بودند.

وی با بیان اینکه یکی از افتخارات بزرگ تاریخ کشور ما انقلاب است، اظهار داشت: حرکت‌های انقلابی و نهضت در تاریخ شیعه، علمای شیعه از میرزای شیرازی بزرگ فتوای تنباکو گرفته تا دوران انقلاب مشروطه بوده است، اما نهضت اسلامی و انقلاب امام چیز دیگری است. امام بالاترین هدف را در انقلاب دنبال کرد، همه به دنبال این بودند که شاه یک نکته را بپذیرد یا رژیم یک مورد از مسائل را قبول کند اما امام نظر این بود که نظام غلط سلطنت شاهنشاهی را از بین ببرد و یک نظام مردم‌سالار را در چارچوب موازین اسلام تشکیل دهد.

روحانی افزود:  اگر در سال ۵۵ یا ۵۶ به کسی درباره انقلاب می‌گفتیم تعجب می‌کرد. حتی در سال ۵۶ که با بزرگان انقلاب صحبت می‌کردیم می‌گفتند ۶ سال دیگر انقلاب به پیروزی می‌رسد . در سال ۵۷ به ویژه از شهریور این سال و بعد از نماز عید فطر در هفده شهریور، تاسوعا عاشورا و بعد نیز اربعین سرعت انقلاب و سرعت عمل امام و امت آنقدر زیاد بود که مهلت تصمیم به شاه و رژیم نمی‌داد؛ موج ها پشت سر هم می‌آمدند. خداوند نشان داد منطق و کلام بر شمشیر پیروز است آنها شمشیر و سلاح در اختیار داشتند اما امام سلاحش فقط منطق و کلام بود اما بر قدرت نظامی پیروز شد که کار عظیم و بزرگی بود.

روحانی اظهار کرد: کسی که در شورای سلطنت بود خدمت امام در پاریس رسید و استعفا داد.  وقتی امام دستور داد سربازها از پادگان ها فرار کنند، نیروهای مسلح و ارتش از درون به هم ریخت. وقتی نیروهوایی و درجه دارها در سراسر ارتش به پاخاستند، شاه فرار کرد. شاه قصد فرار نداشت، شاه حادثه لویزان در عاشورا را دید، فرار سربازان را دید، تزلزل درونی دولت خود را دید. امام قدرتمندی بود که پایه‌های حکومت استبدادی را لرزاند و طوفانی را ایجاد کرد که دنیا فکر نمی‌کرد.

رئیس دولت ادامه داد: ما نمی‌دانستیم سازماندهی در ایران وجود دارد به نام سازماندهی مسجد؛ ما فکر نمی‌کردیم یک نوار از پاریس به ایران منتقل شود و در تمام مساجد پخش شود و مردم گوش دهند. امام کار عظیم و بزرگی انجام داد و مردم با اخلاص و ایثار در کنار امام به صحنه آمدند و این انقلاب را به نتیجه رساندند. ما به ایران و فرهنگ اسلامی و ایران اسلامی و امام افتخار می‌‌کنیم.

وی با بیان اینکه امام به یک رهبر دنیا تلفن نکرد و درخواست کمک نکرد، گفت: امام همواره اعلام می‌کرد که ما نیاز به سلاح نداریم اما اگر روزی به سلاح نیاز داشتیم، از انبارهای اسلحه شاه استفاده می‌کنیم. امام با این روح مطمئن و اراده آهنین با نظام مستبد پوسیده متکی به قدرت‌های بزرگ مقابله کرد و مردم را آزاد کرد.

روحانی با بیان اینکه به انقلاب اسلامی افتخار می‌کنیم، افزود: باید از انقلاب مراقبت کنیم تا در مسیر درست خود باشد و در خط امام و در مسیر اخلاق باشد و نباید اجازه دهیم اشخاصی انقلاب را منحرف کنند.

رئیس جمهور در خصوص رد کلیات بودجه توسط مجلس نیز بیان کرد: ما طبق قانون لایحه بودجه را تقدیم مجلس کردیم و من مردم را گواه می‌گیرم که امسال مانند همه سال‌ها، در ستاد اقتصادی دولت جلسات زیادی به بودجه اختصاص دادیم و در حد توان دولت بهترین بودجه‌ای می‌توانست را تهیه کرد و به مجلس ارائه داد. 

وی افزود: اینکه نمایندگان مجلس، ‌بودجه‌ای را تصویب یا رد کنند، حق آنهاست و طبق نظر آنها عمل خواهد شد اما در این بودجه دو ماه حرف‌هایی زده شد و وعده‌هایی داده شد و تخریب‌هایی صورت گرفت که مورد انتظار ما نبود. ما برای تهیه لایحه بودجه زحمت کشیدیم و قصد داشتیم این بودجه در مجلس کامل‌تر شود اما متأسفانه اهدافی که ما در بودجه داشتیم،‌ مورد توجه نمایندگان در کمیسیون تلفیق قرار نگرفت. هدف ما این بود که ارزش پول ملی را بالا ببریم؛ ما قصد داشتیم کاری کنیم که اگر سال آینده دلار ۱۵ هزار تومان شد، بودجه لنگ نشود. اگر ما بودجه را بر مبنای ارز ۱۷۵۰۰ تومان ببندیم و قیمت ارز کاهش یافت کشور را چگونه باید اداره کرد؟

وی گفت: تمام تلاش ما حداقل از ماه‌های گذشته این است که پایان این دولت به دو آرزو دست یابیم؛ کشوری که در برابر کرونا از مشکلات اصلی عبور کرده باشد و کشوری که از تحریم‌ها عبور کرده باشد؛ آرزوی ما این دو هدف است و در بودجه نیز همین را پیش‌بینی کردیم.

روحانی تصریح کرد: ما پیام‌های مهمی در این بودجه دادیم و متأسفانه بعضی‌ از افراد به این پیام‌های مهم توجه نکردند. ما می‌خواستیم مردم آینده بهتری داشته باشند و جهش تولید را سال آینده ادامه دهیم و نمی‌خواستیم کاری کنیم که محصولات پتروشیمی، فولاد و سایر بخش‌ها دچار مشکل شوند؛ ما نمی‌خواستیم قیمت سوخت را برای صنایع مهم کشور ۵ برابر کنیم. ما بلد بودیم این اعمال را انجام دهیم اما نکردیم. اینها به معنای تورم است، تورم که شاخ و دم ندارد؛ نتایج تصمیمات کمیسیون تلفیق روشن است.

رئیس جمهور ادامه داد: من نگران بودم که تبلیغات مصوبات کمیسیون تلفیق در صدا و سیما منجر به تخریب بازار و اقتصاد شود و متأسفانه همین پیش آمد. کمیسیون تلفیق مصوبه‌ای تهیه کرد که مجلس رد کرد؛ مصوبه کمیسیون تلفیق ربطی به لایحه دولت ندارد. هر چه ما نوشتیم را تغییر دادند و اگر تصویب می‌شد آثار بسیار خطرناکی در پیش داشت. 

وی اظهار کرد: اینکه ما ماشین لوکس را از مناطق آزاد وارد سرزمین اصلی کنیم و رانت بزرگی برای عده‌ای درست کنیم را بلد بودیم. در نظر گرفتن ۱۷ هزار میلیارد تومان مالیات خودروهای لوکس را بلد بودیم اما نکردیم چون نمی‌خواستیم رانت ایجاد شود. 

رئیس دولت با بیان اینکه معیشت مردم برای ما مهم است، گفت: ارز ۴۲۰۰ باید به تدریج تغییر کند اما به تدریج نه یکباره؛ ما باید نظارت دقیق‌تری داشته باشیم اما حذف یکباره ارز ۴۲۰۰ تومانی، مردم را با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد کرد. ما در ستاد حساب کردیم، در حضور سران قوا محاسبه کردیم و دیدیم مشکل حل نمی‌شود و تنها راه حل ما این بود که ارز ۴۲۰۰ را به تدریج کاهش دهیم.

وی تأکید کرد: به نظر من آنچه که کمیسیون تلفیق تهیه کرده بود، نه با واقعیت منطبق بود و نه برای معیشت مردم مناسب بود و نه تحریم‌ها را شکست می‌داد. بنابراین مصوبه کمیسیون تلفیق به لایحه بودجه نزدیک نبود. به هر حال اگر در مجلس تصویب می‌شد در شورای نگهبان رد می‌شد چون شاکله بودجه تغییر یافته بود.

رئیس جمهور اظهار کرد: در سال ۹۸ نیز لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق تصویب شد و در صحن علنی رد شد. رئیس مجلس اعلام کرد که در کمیسیون تلفیق اصلاح شود و این کار صورت گرفت و لایحه بودجه تصویب شد. عین عملکرد سال گذشته، چرا امسال صورت نگرفت؟ اینکه دو مرتبه دولت اصلاحیه بنویسد از کجا آمده است؟ اسم مجلس متفاوت شده است اما قانون همان قانون است، آیین‌نامه همان آیین‌نامه است.

وی خاطرنشان کرد: امروز رسماً دولت به مجلس اعلام می‌کند که طبق رویه و روال پیش بروند و ان‌شاالله آنچه که بوده بازگردد و در کمیسیون تلفیق اصلاح شود چون رویه این چنین بوده است تا ان‌شاالله ما به نقطه مطلوب برسیم.

 حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در ادامه  خطاب به جامعه جهانی و کشورهای برجام نیز اظهار کرد: باید خدمت جامعه جهانی و مخصوصا کشورهای برجام که حالا ۴+۱ هستند و یا در آینده ممکن است ۵+۱ باشند به صراحت بگویم هیچ بندی از برجام عوض نخواهد شد و هیچ فردی هم به برجام اضافه نخواهد شد؛ ۵+۲ یا ۵+۳ نمی شود و این حرف های ناروا نباید گفته شود.

وی ادامه داد: برای این توافق سال ها فعالیت و مذاکره شده تا به این توافق رسیده اند، این توافق چیزی نیست که به سادگی به دست آمده باشد. اگر می خواهند به توافق بیایند اهلا و سهلا و اگر نمی خواهند هم اهلا و سهلا بروند دنبال زندگی شان؛ به هر حال ما کار خودمان را انجام می دهیم. احساس ما این است که افکار دنیا و سیاستمداران جهان و حتی سیاستمداران در خود آمریکا معتقدند که برجام می تواند برای امنیت، صلح و پیوند جامعه و تعامل کشورها مفید باشد و ما هم بر این مبنا حرکت می کنیم و پیش می رویم.

روحانی افزود: آمریکایی ها باید بدانند آنها تا امروز ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ هستند و هی بحث برجام نکنند. این بحث ایران نیست. بلکه قطعنامه مورد اتفاق شورای امنیت سازمان ملل است و شما هر لحظه که صبر کنید جرم بالایی انجام داده اید. چون ۲۲۳۱ را نقض کرده اید، پس به قانون و مقررات بین المللی برگردید؛ البته اگر برگشتید ما هم به طور کامل به تعهداتمان عمل خواهیم کرد، ولی ما قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض نکردیم که حالا بیاییم اصلاح کنیم. ما از قطعنامه خارج نشده ایم که بخواهیم به آن برگردیم.

رئیس جمهور در ادامه یادآور شد: من پیش از این هم گفته ام هفت صندلی بوده که ما شش تا روی آن نشسته ایم ولی یکی جنون ادواری گرفت و بیرون رفت. حالا یک ذره عقل پیدا کرده و آن جنون ادواری تمام شده پس به صندلی برگردد. به بقیه چه کار دارد. بقیه که سرجایشان نشسته اند. آمریکایی ها باید به قطعنامه ۲۲۳۱ و مصوبه شورای امنیت باز گردند. ما هر گونه حسن نیتی ببینیم پاسخش حسن نیت است. هر گونه اقدام در مقام عمل ببینیم پاسخش اقدام در مقام عمل است و اگر تعهد کامل ببینیم از طرف ما هم تعهد کامل خواهد بود.

روحانی در بخش دیگری از صحبت های خود خطاب به قوای سه گانه، مردم و رسانه ها گفت: الان شرایط نباید اینگونه باشد که سردارانی در میدان جنگ در برابر دشمن باشند و خدای نکرده عده ای بروند پشت دشمن علیه این سرداران سنگر بگیرند. بلکه همه باید یاری کنند، ما داخل یک جنگ هستیم و روزهای سختی را می گذرانیم و اگر کسی این موضوع را باور نکرده باید در افکار خود تجدید نظر کند.

وی همچنین تصریح کرد: بعضی ها ناراحت هستند که ترامپ سرنگون شده است. حالا عمومی نمی گویند اما در جلسات خصوصی می گویند که اگر ترامپ می ماند بهتر بود. نمی توان جنون و قانون شکنی ترامپ و جنگ تحمیلی اقتصادی را انکار کرد. انکار دشمن ننگ و به ضرر کشور است. بعضی ها می بینند که بخش بزرگی از مشکلات کشور به خاطر تحریم هاست اما یک کلمه راجع به آمریکا حرف نمی زنند. بعضی ها که مدعی ضد آمریکایی بودن هم هستند حتی یک فحش به آمریکا نمی دهند؛ چرا که به نظرشان فحش ویژه دولت و مخصوص شخص رئیس جمهور است که باید به او فحش بدهند و توهین کنند.

منبع: ایلنا

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان