جمعه, 14 اردیبهشت 1403
جمعه, 14 اردیبهشت 1403

به گزارش حکایت گیلان | امیر رحیمیان معاون امور پیشگیری بهزیستی گیلان ضمن بیان این که برنامه غربالگری بینایی کودکان در سه سطح در حال انجام است گفت: از این تعداد کودک زیرپوشش طرح کشوری غربالگری تنبلی چشم تاکنون ۲ درصد دارای اختلالات بینایی و نیازمند انجام معاینات تخصصی شدند.

وی افزود: برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم در ۱۷ شهرستان و ۸۲ مرکز مثبت زندگی بهزیستی در گیلان در حال اجرا است ضمن اینکه در مناطق دوردست و دشوار نیز غربالگران به صورت سیار در خانه‌های بهداشت مستقر شده و غربالگری بینایی کودکان را انجام می‌دهند.


امیر رحیمیان با اشاره به برنامه غربالگری بینایی کودکان در سه سطح اظهار کرد: در سطح نخست کودکان در پایگاه‌های تحت نظارت بهزیستی به وسیله ابزارهای مورد تایید توسط افراد آموزش دیده غربال می‌شوند.

وی با بیان اینکه در سطح ۲، کودک در صورت نیاز به اپتومتریست و در سطح سه نیز در صورت لزوم به چشم پزشک ارجاع می‌شود، بیان کرد: گروه هدف برنامه غربالگری تنبلی چشم در سال جاری متولدین ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ نیمه دوم ۱۳۹۶ هستند.

معاون امور پیشگیری بهزیستی گیلان خاطر نشان کرد: خانواده‌ها می‌توانند از خدمات بهزیستی در موضوع دریافت درصد قابل توجهی از هزینه خرید عینک و انجام عمل جراحی برای کودکانشان استفاده کنند.

 در ادامه با بیان اینکه تشخیص دیرهنگام تنبلی چشم موجب سخت‌تر شدن درمان و درصد کمتر بهبودی می شود، اضافه کرد: اگر درمان در سنین ۱۰ تا ۱۲ سالگی آغاز شود، دید کامل نخواهد شد و پس از ۱۲ سالگی نیز اثری در بهبود دید چشم ندارد.

معاون امور پیشگیری بهزیستی گیلان بیان کرد: در بیشتر موارد ظاهر چشم تنبل کاملا طبیعی است و هیچ نشانه‌ای از بیماری در آن دیده نمی‌شود به همین دلیل پدر و مادر و اطرافیان متوجه خطر مهمی که بینایی کودک را تهدید می‌کند، نیستند از اینرو تشخیص به موقع از عوامل ایجاد کننده آن تنها راه پیشگیری از تنبلی چشم است.

وی خاطر نشان کرد: والدین دارای کودکان ۶ - ۳ ساله برای غربالگری بینایی فرزند خود می‌توانند به منظور کسب اطلاعات بیشتر به ادارات بهزیستی شهرستان محل سکونت خود مراجعه کنند.

تنبلی چشم اختلالی در بینایی فرد است که موجب کاهش دید یک چشم و گاهی ۲ چشم می‌شود به طوری که حتی با اصلاح عیب انکساری از جمله (با استفاده از عینک و لنز) و رفع مشکلات ساختمانی چشم نیز برطرف نشده و ادامه می‌یابد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان