یکشنبه, 16 اردیبهشت 1403
یکشنبه, 16 اردیبهشت 1403

اختصاصی حکایت گیلان | طاها عبدالهی: رشید غفاری سرجنگلبان واحد منابع طبیعی جوکندان تالش بامداد ۱۶ شهریور ۱۳۸۱ در روستای قلعه بین لیسار و مقابل همسر و چهار دخترش با شلیک چهار گلوله تفنگ شکاری از پنجره خانه اش به قتل رسید. گرچه در شهر لیسار همه مردم او را با نام شهید می‌شناسند اما پس از ۲۱ سال هنوز در اسناد رسمی بنیاد شهید و امور ایثارگران جایی ندارد.

پی‌گیری پرونده شهادت جنگلبان رشید غفاری توسط مدیرکل منابع طبیعی گیلان

سید مازیار رضوی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان در دیدار با محمدرضا داوطلب مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان پیگیر پرونده شهادت جنگلبان رشید غفاری شده است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در این دیدار با بیان رشادت وی در پاسداری از انفال خواستار اعلام وضعیت شهید برای شادروان رشید غفاری شده است. با اعلام وضعیت شهید اعضای خانواده وی از وضعیت حقوقی خانواده شهید بهره مند می‌شوند.

پرونده شهادت مشروط به رأی دادگاه

یک منبع آگاه در بنیاد شهید درباره موضوع شهید غفاری می‌گوید: این پرونده چند سال پیش از طرف اداره کل منابع طبیعی ارسال شده ولی هنوز کمیسیون آن را نپذیرفته است. اعلام اطلاق کلمه شهید در کمیسیون مشروط به رأی پرونده در دادگاه است و اگر قاتل مشخص نشود نمی‌توانیم این قتل را به عنوان شهادت بپذیریم.

بیست سال رسیدگی در دادگستری

منابع آگاه در خانواده غفاری به حکایت گیلان گفته‌اند: طی مدت یک سال پس از قتل ناجوانمردانه شادروان غفاری تعدادی بازداشت و بازجویی شدند. تفنگ بکار رفته در قتل و صاحب آن، تعمیرکار تفنگ و تعدادی دیگر مشخص شدند و پرونده ۲۰ سال است که در شعبه های مختلف دادگستری رشت، تالش و کرگانرود رسیدگی می‌شود. دو تن از متهمان نیز فوت کرده‌اند که به علت مرگ از اتهام تبرئه شده‌اند. قضات رسیدگی کننده به علت عدم اعتراف متهمان پرونده از اعلام نام قاتل خودداری می‌کنند و حتی یک بار ربابه علمی همسر شادروان نیز در دادگستری کرگانرود متهم به همکاری برای قتل همسرش شده است.
همچنین تلاش شده تا خانواده از ادامه رسیدگی پرونده دست بکشند و پرونده مختومه شود تا با قید ناشناختگی قاتل دیه شادروان توسط دولت پرداخت شود. دیه در این حالت با نرخ بین المللی که مبلغ آن بالاتر از نوع شرعی است پرداخت می‌شود. این در حالی است که همسر و چهار دختر رشید غفاری این درخواست را رد کرده و همچنان به دنبال شناسایی قاتل و همدستانش هستند.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان