سه شنبه, 11 اردیبهشت 1403

به گزارش حکایت گیلان | اخترشناسان به کمک تلسکوپ فضایی جیمز وب موفق به کشف یک کهکشان بسیار شبیه به کهکشان راه شیری شده‌اند.

به نوشته سی‌ان‌ان، این کهکشان موسوم به «ceers-2112»، نظریه‌های کنونی در مورد تکامل کهکشان‌ها را به چالش می‌کشد، زیرا نشان می‌دهد که ساختار و شکل‌گیری کهکشان‌ها ممکن است خیلی زودتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد در تاریخ کیهان رخ داده باشد. این واقعیت که ceers-2112 تنها 2/1 میلیارد سال پس از انفجار بزرگ دارای ساختار متفاوتی بود، نشان می‌دهد که فرآیندهای مربوط به ایجاد کهکشان‌های مارپیچی میله‌ای در مراحل اولیه ایجاد کیهان در جریان بوده است.

استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) در این کشف بسیار مهم بود. این تلسکوپ قادر به تشخیص نور مادون قرمز است که برای رصد کهکشان‌های دور ضروری است. همانطور که نورِ کهکشان‌های دوردست در سراسر فضا حرکت می‌کند، طول موج‌های آن کشیده می‌شود و این اتفاق، نور را از طول موج‌های کوتاه‌تر و آبی‌تر به طول‌موج‌های بلندتر و قرمزتر تغییر می‌دهد و در نهایت به ناحیه مادون قرمز طیف الکترومغناطیسی وارد می‌شود.

کهکشان‌هایی که بین 300 تا 400 میلیون سال پس از انفجار بزرگ وجود داشته‌اند، نورشان به این طول موج‌های فروسرخ کشیده شده است. در حالی که این طول موج‌ها برای انسان نامرئی هستند، می‌توانند توسط ابزارهایی مانند دوربین مادون قرمزِ نزدیک جیمز وب و طیف‌سنج مادون قرمز این تلسکوپ شناسایی شوند.

کشف ceers-2112 به عنوان یک کهکشان مارپیچی میله‌ای، بینش‌های ارزشمندی را در مورد مراحل اولیه شکل‌گیری و تکامل کهکشان‌ها ارائه می‌دهد. این نشان می‌دهد که فرآیندهایی که مسئول ایجاد کهکشان‌های مارپیچی میله‌ای هستند، در زمانی که جهان نسبتاً جوان بود نیز وجود داشته‌اند. این موضوع، فرضیه‌های قبلی مبنی بر اینکه شکل‌گیری چنین ساختارهایی به زمان بیشتر نیاز دارد را نقض می‌کند.

درک شکل‌گیری و تکامل کهکشان‌ها در کشف اسرار جهان بسیار مهم است. با مطالعه کهکشان‌هایی مانند ceers-2112، ستاره‌شناسان می‌توانند مدل‌ها و نظریه‌های خود را در مورد چگونگی تکامل کهکشان‌ها طی میلیاردها سال اصلاح کنند. این کشف، راه‌های جدیدی را برای اکتشاف باز می‌کند و پرسش‌های جالبی را در مورد جهان اولیه و توسعه آن به شکلی که امروزه مشاهده می‌کنیم، به وجود آورده است.