دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403
دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403

به گزارش حکایت گیلان | مسئول امور موزه‌های اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان با تاکید بر اینکه حفظ و صیانت میراث ارزشمند باستانی و تاریخی از رسالت‌های مهم میراث فرهنگی است، گفت: قدمت خمره خبرساز موزه رشت به دوران معاصر برمی‌گردد و اصلا به دوره مادها تعلق ندارد.

میثم نوائیان در خصوص عکس منتشر شده در فضای مجازی از خمره‌ای در موزه رشت، اظهار کرد: قدمت خمره مذکور به دوران معاصر برمی‌گردد و اصلا به دوره مادها تعلق ندارد، با توجه به بازدیدهای علمی گروهی، از موزه برای پیشگیری از ریختن زباله، نفوذ گرد و غبار به داخل خمره و همچنین تثبیت مرمت از کیسه پلاستیکی استفاده شده است.

مسئول امور موزه‌های اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان افزود: تعدادی از جمجمه‌ها هم در حال مرمت بوده و در حال حاضر با چسب پارالوئید مرمت شده و مرحله تثبیت را می‌گذارند؛ همچنین به دلیل بازسازی یکی از گورستان‌های باستانی استان، بخشی از اسکلت‌های انسانی با مواد مولاژ شبیه‌سازی شده که موارد مذکور صرفا جنبه آموزشی و نمایشی دارند.

وی گفت: دغدغه‌مندی اصحاب رسانه و افرادی که از موزه بازدید می‌کنند از نحوه نگهداری آثار و اشیاء باستانی بسیار ارزشمند است، لذا انتظار می‌رود قبل از هرگونه پیش داوری نسبت به صحت موضوع و علت دقیق اقدام انجام گرفته، کسب اطلاع کنند.

نوائیان تأکید کرد: حفظ و صیانت میراث ارزشمند باستانی و تاریخی از رسالت‌های مهم میراث فرهنگی است لذا این اطمینان را می‌دهیم که برای حفظ تاریخ که ارزشمندترین سرمایه هر تمدنی است، آثار و اشیاء باستانی در شرایط مطلوب نگهداری و صیانت می‌شوند، حتی طی دو سال اخیر بیش از پنج میلیارد تومان برای مرمت موزه رشت و محوطه سازی آن هزینه شده است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان