دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403
دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403
مسیر ارتباطی به گمرک در شهر آستارا مسدود شد؛

مسئولان برای ترانزیت کالا چه چاره ای اندیشیده اند؟

۱۴۰۲/۰۶/۲۷ ۲۱:۲۳ چاپ

حکایت گیلان | طاها عبداللهی: خسارت‌ها به بخش حمل و نقل آستارا سبب شده تا علاوه بر خسارتها به سایر بخشها جریان عبور کامیون‌های باری ترانزیت کالا به خارج از کشور در گمرک آستارا متوقف کرده است. یک دهنه پل در بلوار سفیر امید در محدوده میان منطقه ویژه اقتصادی و گمرک باری در حوالی بازارچه ساحلی با خطر ریزش روبرو شده و مسوولان راهداری و شهرداری آستارا این بلوار را بستند و از تردد خودروها جلوگیری می‌کنند. ترمیم قسمت‌های فرو ریخته ادامه دارد. 

بلوار سفیر امید و منطقه ویژه اقتصادی بر روی "تالاب آق" آستارا بزرگترین تالاب شهری ایران ساخته شده و خاک نرم آن با اشباع ناشی از بارندگی برای ساخت و ساز مناسب نیست. اما مسوولان در اواخر دهه هشتاد بدون توجه به این واقعیت با خشک سازی این تالاب اقدام به ساخت و ساز جاده به سمت گمرک و منطقه ویژه اقتصادی زدند.

مسوولان راهداری درباره ریزش یک دهنه پل مسیر ارتباطی جاده ترانزیتی آستارا به تالش گفته‌اند که این پل دیگر قابل تعمیر نیست. این گقته های دیرهنگام پس از آن انجام شده که تصاویر پل در شبکه های اجتماعی و رسانه‌ها دست به دست شده است.

پیامدهای این بارندگی دیر یا زود دامن صادرکنندگان کالای کشاورزی که بیشتر به فدراسیون روسیه و آذربایجان صادر می‌شود را می‌گیرد و احتمال افزایش کرایه کامیون، هزینه صادرات و تغییر مسیر کامیون‌ها از گیلان به بیله سوار اردبیل دور از انتظار نیست. 

همچنین یک دهنه پل آب نما در شهر لوندویل و جنوب این شهرستان نیز خراب شده و ارتباط دو سوی این شهر تنها از پل جاده آستارا به تالش انجام می‌شود. 

ارتباط روستاهای شهرستان آستارا که عمدتا در کوهپایه قرار دارند با مراکز خدماتی قطع شده ولی بیشتر نگاه مسوولان این شهرستان فقط به سوی شهر آستارا است‌. می‌توان در یک جمله گفت که اوضاع در آستارا خوب نیست و یک شهرستان بحران زده است. 

مدیرکل مدیریت بحران، راهداری و حمل و نقل جاده ای و هلال احمر به این شهرستان رفته‌اند تا بتوانند با پیامدهای سیلاب اخیر مقابله کنند. شهاب زاده فرماندار آستارا که غافلگیر شده در گفتگوی تلفنی با شبکه باران گفته است که بارندگی پیش بینی نشده سبب این حجم از خسارت‌ها شده است و در کنار هم یار و یاور یکدیگر هستیم.

این مقام دولتی توپ را به زمین اداره هواشناسی آستارا انداخته‌است که نتوانسته باران سیل آسا را پیش بینی کند. اما فردین فرتوت نیا رئیس اداره هواشناسی آستارا به جز هشدار هواشناسی چه کار دیگری می‌توانست انجام دهد؟ آیا باید تشت و سطل زیر باران می‌گذاشت تا آب باران را جمع کند؟

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان