به گزارش حکایت گیلان | یک استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه تمام کسانی که دستشان به قدرت میرسد فردای قیامت باید پاسخ صف درماندگان و محتاجان را بدهند، گفت: توقع ما این است که وقتی ظلمی اتفاق افتاد، کسی که مظلوم قرار میگیرد پناه داشته باشد، از مظلوم دفاع و جبران ظلم شود. فرق نظام عادلانه و ظالمانه این است که در نظام عادلانه کسی که مورد ظلم قرار گرفته پناه دارد و میتواند به جایی مراجعه کند؛ محکمهای وجود دارد که از او حمایت میکند و حقش را میگیرد. در نظام ظالمانه چنین پناهی برای مظلوم نیست و مظلوم فقط باید به خدا پناه ببرد. پس مسئولیت حکومت چه میشود؟ این اوج ظلم است که ظلم اتفاق میافتد و هیچ پناهی هم برای مظلوم وجود ندارد.
حجتالاسلام و المسلمین محمد سروش محلاتی در مراسم شب تاسوعای بنیاد زینب کبری(ع) در مطلبی با عنوان «امام حسین(ع) و بزرگترین ظلم»، گفت: امام حسین(ع) روز عاشورا در وداع با امام سجاد(ع) فرمودند «پسرم! از ظلم پرهیز کن». همه میدانند که ظلم زشت است و باید از آن پرهیز کرد. آنچه امام حسین(ع) در ساعات آخر عمر به فرزندش گفت نوع خاصی از ظلم کردن است که میشود آن را زشتترین، بزرگترین یا بیرحمانهترین ظلم گفت.
وی تأکید کرد: نکته اول این است که همه انسانها درباره زشتی ظلم یک درک فطری و عقلی دارند و میفهمند که ظلم به معنای تضییع حق دیگران، عملی ناشایست و نازیبا است. نکته دوم، ما مسلمانان بر این باوریم که ظلم بر دو قسم قلمرو حقوق الهی و قلمرو حقوق انسانها است. نکته سوم این است که بین این دو نوع ظلم چه نسبتی هست و کدام یک از اهمیت بیشتری برخوردار است؟ امیرالمؤمنین(ع) در خطبه 175 نهج البلاغه میفرمایند «خدا ظلم نسبت به حق الله را میبخشد اما ظلمی که راه فراری برای آن وجود ندارد، حق الناس است».
محلاتی اظهار داشت: آیا فقها و بزرگان ما به این تقسیم و توزین التفات و التزام دارند؟ این دختر یا پسر جوان یا پیری که نیمی از بدن خودش را خم کرده تا در داخل سطل زباله چیزی پیدا کند برای اینکه بتواند زندگی کند، ناشی از چیست؟ ناشی از یک ظلمی است که در جامعه وجود دارد. آیا کشور فقیر است؟! آیا منابع کافی برای ارتزاق ملت وجود ندارد؟! آیا مالیات کافی از مردم گرفته نمیشود؟! مشکل اینها نیست؛ یک ظلمی دارد در اینجا اتفاق میافتد؛ یک ظلم در حق این کودک کار و این زن و مرد و این پیر، که این وضع زندگی او و گذران زندکی از این راه است.
استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: تمام کسانی که دستشان به قدرت میرسد فردای قیامت باید پاسخ صف درماندگان و محتاجان را بدهند؛ حق الناس است. ظلمی که حق الناس نیست، تمام کشور، نیروها و امکانات بسیج میشود و از ظلمی که حق الناس است، چشمپوشی میشود. چه توازنی اینجا وجود دارد؟! مرحوم آیتالله خویی در کتاب استدلالی خودشان فرمودند حقوق مردم مقدم بر حق الله است. شما که حساسیت دارید گناه در جامعه اتفاق نیفتد، این گناهان در قلمرو حق الله است؛ گناهان در قلمرو حق الناس چه میشود؟