حکایت گیلان | در حالی که باید بازگشایی مدارس مطابق مصوبه ستاد ملی کرونا باشد، اما انگار از همین ابتدای کار بی قانونیهایی در این کار مطرح است.
به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بازگشایی مدارس برای دومین بار در سال تحصیلی جاری طی بهمن ماه اتفاق افتاد، موضوعی که مدتی زمزمههای آن شنیده میشد و با آرام گرفتن شیوع کرونا و توسعه مناطق زرد و آبی چراغ سبز بازگشایی مدارس روشن شد.
از ابتدای اعلام خبر بازگشایی مدارس تا همین امروز جنجال و کشمکش میان وزارتخانههای آموزش و پرورش و بهداشت باعث بلاتکلیفی خانوادهها و اولیای آنها شد، اما در نهایت و علی رغم ابراز نگرانی وزارت بهداشت و مسئولان بهداشتی با تعیین تبصرههایی بر مصوبه ستاد ملی کرونا و قید اختیاری بودن، دانش آموزان به اختیار خود امکان نشستن پشت میز و نیمکت مدارس را پیدا کردند.
البته طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا بازگشایی فقط برای دانش آموزان کلاس اول و دومی ابتدایی و کلاسهای کارگاهی هنرستانیها در مناطق زرد و آبی و مدارس با جمعیت کمتر از ۵٠ نفر در مناطق آبی امکانپذیر است.
دور زدن مصوبات ستاد کرونا از پایتخت!
آنطور که چندی پیش علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی کرونا گفته بود خانوادهها در مناطق زرد و آبی مخیر هستند تا فرزندانشان را به مدرسه بفرستند و نباید هیچگونه اصراری بر این موضوع باشد، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی هم بر این نکته تاکید داشت و به این ترتیب دو وزارتخانه در تقابل با هم در نهایت یک نظر مشترک هم داشتند.
معاون آموزش ابتدایی در تشریح چگونگی بازگشایی مدارس تصریح کرد که شورای مدرسه، چگونگی حضور دانشآموزان اعم از ساعات و روزهای هفته را تعیین خواهند کرد.
همین تبصرههای اعلامی از سوی مسئولان مربوط آبی بر آتش خبر پر سر و صدای بازگشایی مدارس بود، اما گویی از همان ابتدای کار این موارد چندان جدی گرفته نشده است و آموزش و پرورشی که معتقد بود صرفا به مصوبات ستاد کرونا پایبند و تابع آن است سر ناسازگاری با این مصوبات دارد.
آنطور که اسناد و اظهارات مردم از هنرستانی در منطقه ١۵ نشان میدهد حضور در کارگاههای دروس شایستگی حرفهای اجباری اعلام شده و این در حالی است که مصوبه ستاد کرونا تفاوتی ١٨٠ درجهای با این تصمیم دارد و والدین آنها به شدت از این موضوع گلایهمند هستند.
این در حالی مطرح شده است که محدودیت حضوری یک سومی کارمندان در ادارات برقرار، اما قانون برای دانش آموزان و مدارس به گونهای دیگر ورق خورده است.
اما و اگرهای اجرای شیوه نامههای بهداشتی در مدارس
نگرانی اصلی خانوادهها و بعد از آن کادر درمان از آموزش حضوری رعایت نشدن شیوه نامههای بهداشتی از سوی دانش آموزان آن هم دانش آموزان مقاطع پایینتر تحصیلی است که در این مورد محمد محسن بیگی مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در این بازگشایی حدود ١٠ درصد دانش آموزان مشمول مصوبه هستند، اظهار کرد: تضمین میکنیم تمام اقدامات پیشگیرانهای که در سطح مدارس انجام شود با دقت زیر نظر داریم البته خانوادهها هم باید همکاری بیشتری در حضور دانش آموزان در مدارس و ایاب و ذهاب آنها داشته باشند.
او در این باره که اگر شیوه نامههای بهداشتی رعایت نشد، چطور این موارد منعکس شود، اظهار کرد که ادارات کل ارزیابی عملکرد استان، شهرستان و منطقه همواره پاسخگوی مشکلات این چنینی خواهند بود ضمن آنکه مدیران مدارس هم آماده پاسخگویی و انعکاس چنین مواردی هستند.
محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت و کار وزارت بهداشت گفت که ۲ پیش شرط اختیاری بودن و توانایی مدرسه در رعایت دستورالعملهای بهداشتی از الزامات بازگشایی است و هر مدرسهای که دستورالعملهای بهداشتی را رعایت نکند، تعطیل خواهد شد و هیچ فرقی بین مدارس دولتی و غیر دولتی نیست.
او افزود: کلاسها حداکثر ۱۰ نفره خواهد بود و ۴ مترمربع برای هر دانش آموزان فضا نیاز داریم یعنی برای برگزاری کلاس با ۱۰ نفر نیاز به ۴۰ متر مربع فضاست.
دوراهی معلمان میان آموزش حضوری و مجازی
از سال گذشته که آموزش مجازی و کار کردن با تبلت و کامپیوتر به اجبار کلاس دانش آموزان شده است، معلمان را هم در چالشی جدید قرار داد که علاوه بر دغدغه آموزش دانشآموزان، دغدغه تولید محتوای آموزشی در فضای مجازی و تفهیم مطالب به دانش آموزان را هم داشته باشند.
معلمانی که گاه آموزش چندانی از روند تولید محتوای الکترونیکی ندیده بودند و آشنایی چندانی با آن نداشتند و گاه ابزار و وسایل لازم در اختیارشان قرار نمیگرفت و خود باید از هزینه شخصی ابزار آموزش تهیه میکردند.
با همه این مسائل دغدغههای معلمان آن زمانی بیشتر خودش را نشان داد که باید علاوه بر مدت زمانی زیادی که برای تولید محتوا میگذاشتند در مواردی که بازگشایی هرچند محدود انجام میشد آموزش حضوری و مجازی را توامان دنبال میکردند.
آنطور که جمعی از معلمان در گفتگو با خبرنگار آموزش و پرورش گفته اند، یکی از دغدغههای اصلی شان در بازگشایی مجدد مدیریت زمان بین آموزش مجازی و حضوری است، چراکه معمولا دانش آموزان اندکی از آموزش حضوری استقبال میکنند و معلمها معمولا ناگزیر هستند آموزش مجازی را هم در همین زمان مدیریت کنند و این موضوع برای آنها چالش برانگیز شده است علاوه بر آن خطر کرونا همانطور که دانش آموزان را نگران کرده و معلمان هم از این بابت ابراز نگرانی میکنند به ویژه آنکه ساعت بیشتری را باید در مدرسه بگذرانند و حتی بر روند رعایت شیوه نامههای بهداشتی دانش آموزان نظارت داشته باشند.
با وجود مسائل و چالشهایی که بازگشایی مدارس هرچند به طور محدود ایجاد کرد؛ آنچه موجب چالش جدی تری شده است وضعیت شکننده بهبود بیماری در مناطق زرد و آبی است که هرگونه کم توجهی و عادی انگاری اوضاع روند طغیان بیماری را شدت میبخشد و حالا هم به صدا در آمدن زنگ مدرسه معلوم نیست زنگ خطر شیوع کرونا را به صدا در آورد یا خیر؟!