پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403
پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403

به گزارش حکایت گیلان | رییس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت،‌ گفت:

۱۰ مورد مبتلا به CCHF از ابتدای سال تاکنون در کشور شناسایی شدند که چهارمورد در استان یزد، دو مورد استان خوزستان، یک مورد اردبیل، یک مورد فارس، یک مورد گیلان و یک مورد هم در استان سیستان و بلوچستان بوده است.

دکتر محمدرضا شیرزادی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: مبارزه با انگل خارجی و ناقل، محافظت در مقابل گزش ناقل، پیشگیری از آلودگی در دام، جلوگیری از تماس با منبع بیماری، بیماریابی و به دنبال آن درمان به موقع، رعایت اصول احتیاط‌های استاندارد و جداسازی بیمار و پیگیری موارد تماس با منبع عفونت از مهم‌ترین اقدامات برای جلوگیری از بروز بیماری است. 

علام ابتلا به بیماری چیست؟

رییس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، ادامه داد: ممکن است حالت تهوع، استفراغ بدون ارتباط با غذا خوردن و گلو درد و احتقان ملتحمه در اوایل بیماری وجود داشته باشد که گاهی با اسهال و درد شکم و کاهش اشتها همراه می‌شود. تب معمولا بین ۳ تا ۱۶ روز طول می‌کشد و تورم و قرمزی صورت، گردن و قفسه سینه، پرخونی خفیف حلق و ضایعات نقطه‌ای در کام نرم و سخت شایع هستند. همچنین تغییرات قلبی - عروقی شامل کاهش ضربان قلب و در مواردی افزایش آن و کاهش فشارخون مشاهده می‌شود.

وی تاکید کرد: توصیه می‌کنیم افراد از ذبح سنتی در عید قربان خودداری کنند.

تب خونریزی‌دهنده کریمه-کنگو (به انگلیسی: Crimean Congo Hemorrhagic Fever(CCHF) ) یک بیماری حاد تب‌دار و خون‌ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود. این بیماری برای اولین بار در سال ۱۹۴۴ در کریمه اوکراین شرح داده شد و نام تب خون‌ریزی دهنده برای آن اعلام شد. این بیماری واکسن ندارد.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان