سه شنبه, 28 فروردین 1403
سه شنبه, 28 فروردین 1403

به گزارش حکایت گیلان | دو جوان باکتری شناس با حمایت پارک علم و فناوری گیلان در پژوهشی ۱۰ ساله موفق به اختراع و تولید اسپری سوختگی با ویژگی‌های منحصر به فرد شدند.

 نرجس محمدی بندری و محمد ابوطالب دارای دکترای میکروبیولوژی از دانشگاه آزاد اسلامی قم، با اشاره به اینکه سوختگی ششمین عامل مرگ و میر و سیزدهمین علت شایع معلولیت در ایران است، هدفشان را کمک به بشریت و کاهش این آمار عنوان کردند.

این دو جوان باکتری شناس با بیان اینکه این اسپری «سوپر تانت لاکتوباسیلوس‌های پروبیوتیکی» زخم‌های سوختگی تا ۲۰ درصد را خیلی سریع درمان می‌کند، گفتند: در بازه زمانی ۲۰ روزه در بیماران با درجه سوختگی ۲ و ۳ به این نتیجه رسیدیم.

دکتر نرجس محمدی بندری از ویژگی‌های منحصر به فرد این اسپری را که مشابه خارجی ندارد، نداشتن نیاز به پانسمان و شستشو عنوان کرد و افزود: این اسپره به صورت پاشیدن روی پوست به سرعت جذب پوست می‌شود و در درمان عفونت‌های باکتری‌های بیماری زا و بیوفیلم باکتریایی موثر است و در حال حاضر در فاز کارآزمایی بالینی توسط متخصصان پوست در حال استفاده است.

دکتر محمد ابوطالب هم با بیان اینکه در این ۱۰ سال روزانه ۸ ساعت مشغول تحقیق و پژوهش بودیم، گفت: بعد از انجام آزمایش حیوانی وارد مرحله کارآزمایی بالینی شدیم و تمام فرایند‌ها را در آزمایشگاه پارک علم و فن آوری گیلان انجام دادیم.

وی با بیان اینکه به جز این اختراع، ۲ ثبت اختراع دیگر هم داریم، افزود: ژل پروبیوتیکی برای درمان زخم پای بیماران دیابتی و مکمل پروبیوتیکی برای مصرف دام، طیور و آبزیان دو اختراع دیگر ماست.

این دو جوان مخترع با بیان اینکه طرحشان به دلیل داشتن بخش تحقیق و توسعه یک طرح دانش بنیان است افزودند: دنبال کسب مجوز دانش بنیان هم هستیم و در مرحله‌ی داوری، تاییدیه بخش تحقیق و توسعه را دریافت کردیم و منتظر تاییدیه بخش سطح فناوری محصول هستیم.

دکتر محمد ابوطالب افزود: اگرچه این اسپری سوختگی مشابه خارجی و داخلی ندارد، اما از آنچه که اکنون در بازار به فروش می‌رسد، ۳۰ درصد ارزان‌تر است.

وی گفت: قرار است این اسپری سوختگی تا پایان سال به شکل‌های پانسمان آماده، ژل و پماد نیز تولید شود و از مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای توسعه کارهایمان انتظار حمایت‌های بیشتری داریم.

دکتر امیر ملک پور، معاون فن آوری و نوآوری پارک علم و فن آوری گیلان هم با بیان اینکه هدف پارک حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است گفت: این شرکت هم به دلیل داشتن بخش تحقیق و توسعه فعال، دانش بنیان محسوب می‌شود و در آینده منجر به اختراعاتی در مسیر تجاری سازی و درآمد زایی خواهد شد.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان