سه شنبه, 29 اسفند 1402
سه شنبه, 29 اسفند 1402

 حکایت گیلان | مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از مشاهده یک قلاده پلنگ در ارتفاعات اشکور شهرستان رودسر خبر داد.


به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان، حمزه عشوری گفت: این چندمین بار است که مأموران یگان حفاظت محیط زیست گیلان موفق به مشاهده پلنگ درعرصه های طبیعی استان شده‌اند که این خود نشان می‌دهد این منطقه مأمن و زیستگاه فوق‌العاده مناسبی برای این‌گونه نادر در کشور است.

وی اظهار کرد: جمعیت پلنگ ایرانی در دهه های اخیر در گستره پراکنش خود به شدت کاهش یافته است به گونه‌ای که این زیرگونه از پلنگ‌های آسیایی در برخی مناطق ناپدید شده‌اند.

عشوری با اشاره به شرایط اقلیمی بسیار مناسب گیلان بیان کرد: تنوع گیاهی و جانوری منحصربه‌فرد، اکوسیستم مطلوب و وجود امنیت در این منطقه، بهترین شرایط را برای زیست گونه‌های جانوری نظیر پلنگ، شوکا، خرس قهوه‌ای، گربه جنگلی، گراز و سایر جانداران فراهم کرده که به جرات می‌توان گفت در کشور بی‌نظیر است.

وی اضافه کرد: از سویی کاهش طعمه بر اثر شکار بی‌رویه، مزاحمت‌های انسانی و از میان رفتن زیستگاه (شامل چیدن گیاهان و قارچ‌های خوراکی، ساخت معدن، جاده‌سازی، جنگل‌زدایی، آتش‌سوزی و چرای دام) عواملی‌ است که منجر به تکه‌تکه شدن زیستگاه‌های این جانور شده‌ است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از تلاش شبانه‌روزی محیط‌بانان و همراهی ساکنان جوامع محلی در حفظ گونه‌های ارزشمند قدردانی و ازهمه دوستداران طبیعت و حیات وحش درخواست کرد: درصورت مشاهده حیوانات وحشی ازنزدیک شدن به آن خودداری کرده و چنین مشاهداتی را به نزدیکترین پاسگاه محیط‌بانی و یا اداره حفاظت محیط‌زیست اطلاع دهند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان