سه شنبه, 29 اسفند 1402
سه شنبه, 29 اسفند 1402
نارضایتی مردم از تسهیلات کم بهره بانک ها به کارمندان خود؛

زمان تغییر برنامه های سازمان های حمایتی چون بهزیستی و کمیته امداد فرا رسیده است!

۱۴۰۲/۰۳/۱۶ ۱۳:۳۲ چاپ

اختصاصی حکایت گیلان | ابوالفضل رضائی

شرایطی که اکثریت جامعه بدلیل سو سیاست ها و ناکارآمدی های دولت با انواع مشکلات و فشارهای اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی رو به رو هستند و موجی از ناامیدی و رنج را میگذرانند؛ خبری در فضای رسانه ای کشور فراگیر شد مبنی بر اهدای وام های میلیونی کم بهره بانک ها برای کارمندان خود که بازتاب گسترده ای را به همراه داشت.


یادداشت پیشرو تلاش می شود مروری بر این اتفاق و واکنش عصبی جامعه بر این خبر و تجربه کشورهای موفق در زمینه تسهیلات کم بهره برای طبقات کم برخوردار با توجه به وجود ساختارهای متعدد تعریف شده در ایران و عدم کامیابی ها و نارضایتی ها خواهیم داشت.
بانک یک بنگاه اقتصادی و انتفاعی است و می تواند دستمزد پرداختی را به شیوه های مختلف پرداخت نماید و در جهت بهبود رفاه کارکنان خود ،افزایش انگیزه و..‌از روشهای مختلفی چون پرداخت وام طبق سقف فردی یکی از این راه هاست ! علت بازتاب چنین موضوعی آن هم با وجود مصوب بانک مرکزی و کاملا شفاف و قانونی و برابر سقف از پیش تعیین شده برای بانک های دولتی و خصولتی باید در موضوعاتی چون شکست طرح های سیاست رفاهی و اقتصادی برای عموم جامعه و عدم بهره مندی برای ایجاد فرصت های شغلی،توانمند سازی افراد در مناطق کم در آمد ،تعاملات بین اعتبارات خرد ،فقرزدایی و برابر اجتماعی برشمرد.
طبق گزارش جدید وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی وضعیت خط فقر و گروه های مختلف درآمدی کشور نشان می دهد بیش از ۲۶ میلیون نفر در زیر خطر فقر به سر می برند و ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه‌های خانوار مربوط به مسکن و خوراک می‌باشد!
پرسش اینست که راه و برطرف کردن و ریشه کنی فقر چیست؟
نخست باید برای از بین بردن فقری که عوامل فردی ناشی می شود مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و ضعف های بعلل آمدن آن را مورد بررسی‌ و در کنار آن سیاست های توانمند سازی و برای ورود به بازار کار و یا مراحلی از این دست .

دوم بی‌شک سیاست های کلان چون پایان دادن به تحریم ها است که آمارهای رسمی نشان می دهد بین خط فقر با تحریم همبستگی شدیدی داشته است.
در این شرایط بوده که تسهیلات بانک ها برای کارمندان خود مورد نقد و نظر آحاد جامعه بوده و بنوعی آشوب کلمات و اعتراض سیاست های اجتماعی و فرهنگی را بهمراه داشته است.

مع الوصف جامعه ای که هر نقطه‌ای از طرح مسایل ان نشانه استعدادی برای اعتراض است؛ طبق آمار رسمی سیزده میلیون جوان مجرد وجود دارد که هیچ امیدی به تشکیل زندگی ندارند بنابر این در این فضا احتمال هر خبری ساده می‌تواند زمینه‌ساز و طرح مطالبات انباشته شده ای دربرگیرد.

بنظر می رسد با توجه به افزایش خط فقر در جامعه و ناکارآمدی سیاست های کشور در تامین مالی خرد و کوچک و ایجاد فرصت های شغلی و در نهایت باعث عدم توانمندی و شکوفایی ظرفیت های رفاهی برای اقشار جامعه، دستگاه های متولی این بخش نیاز شدیدی به بازنگری از طرح های گذشته خود دارند سازمان های حمایتی چون؛ سازمان بهزیستی ،کمیته امداد ،بنیاد برکت و صندوق کارآفرینی امید ، بسیج سازندگی و مجموعه کثیری از سازمان های خیریه و مردم نهاد!
از این رو تجربه کشورهای فقیر و در حال توسعه علی رغم نظر نگارنده که معتقد است مقایسه کشور ایران با آنها نادرست بوده بدلیل امکانات سرشار و ثروت خدادادی و قابلیتهای که بلحاظ غنای سرزمینی دارا است در نظر می گذارنم؛
_ کشور بنگلادش، می توان به موسسه یا طرح هایی چون گرامین بانک(GB)، کمیته توسعه روستایی بنگلادش (BRAC)، پروژه توسعه روستایی ۱۲(RDP-12)، سازمان نوسازی، بنیاد شاکتی و طرح توسعه سیستم های کشاورزی حاشیه ای و خرد(MSFSCIP) نام برد که گفتنی است در چهار دهه از اتخاذ این برنامه ها منجر به توانمندی و ارتقای سطح رفاه اجتماعی گردیده است! خصوصا تجربه برنامه‌های گرامین بانک و الگوی تضامن گروهی و تعهد مشترک که می‌تواند جمع بزرگی از جامعه کم برخوردار ایران که از سوی نهادهای حمایتی چون بهزیستی و کمیته امداد نمی‌توانند ضامن رسمی بگیرند میتواند گره گشا باشد.
_ مالزی ، اعتبارات خرد و مناطق روستایی با اجرای برنامه های جدید اقتصادی در کشور مالزی طی سالهای ۹۵_۱۹۸۵ به رغم گستردگی جامعه فقیر در سطح کشور ،میزان جمعیت فقیر از ۴۵ درصد به ۱۵ درصد کاهش یافته و در ادامه بروزرسانی سیاست های حمایتی و توانمند سازی در سال ۲۰۰۷ به نقطه ثبات اقتصادی رسانیده شد، تجربه کشورهای هند و برزیل هم در این زمینه می تواند قابل توجه باشد.
چنین وضعیتی از شرایط عمومی و نارضایتی ها که با تورم بی‌سابقه ای هم مواجه هستیم انتظار می رود نهادهای تصمیم گیر حمایتی و تصمیم ساز اقتصادی تجربه های گذشته خود را به نقد گذاشته و با استفاده از نظرات کارشناسی شده جامعه ضعیف شده را بیش از این عصبانی نکنند.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان