سه شنبه, 29 اسفند 1402
سه شنبه, 29 اسفند 1402

به گزارش حکایت گیلان | "رافائل گروسی" مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در واکنش به انتقادات اخیر بنیامین نتانیاهو درباره بستن چند پرونده اتهامی آژانس درباره فعالیت های هسته ای ایران، گفت که آژانس هرگز از استانداردهای خود در برابر ایران کوتاه نیامده است.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه) در یک کنفرانس خبری در وین این موضوع را رد کرد که آژانس در تحقیقات خود درباره فعالیت‌های گذشته ایران، از استانداردهای خود عدول کرده است.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل دیروز در واکنش به اعلام آژانس مبنی بر رفع شدن ابهامات آژانس درباره منشا ذرات اورانیوم 84 درصد غنی شده در 3 سایت هسته ای ایران، آژانس را به "تسلیم شدن در برابر فشار ایران" متهم کرده است.

نتانیاهو گفته کوتاه آمدن آژانس در برابر ایران، "لکه ننگی" در کارنامه این سازمان بین المللی است.

گفتنی است اختلاف بر سر تحقیقات چندین ساله آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد منشاء ذرات اورانیوم یافت شده در 3 سایت هسته ای اعلام نشده ایران است که به نظر می رسد بیشتر آنها حدود 2 دهه پیش فعال بوده اند.

گروسی امروز (دوشنبه) در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره انتقاد شدید نتانیاهو از آژانس گفت: "ما هرگز، هرگز استانداردهای خود را پایین نمی‌آوریم. ما بر استانداردهای خود می‌ایستیم و استانداردهای خود را اعمال می‌کنیم." 

آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی اند که ایران برنامه تسلیحات هسته‌ای هماهنگ‌شده‌ای داشت که آن را از سال 2003 متوقف کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدت‌هاست که ایران را درباره برخی عناوین اتهامی تحت فشار قرار داده و شورای حکام متشکل از 35 کشور سال گذشته قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که به ایران دستور داد تا فورا به آن عمل کند.

گروسی هفته گذشته در گزارشی به کشورهای عضو آژانس گفت که ایران در مورد آثار اورانیوم در یکی از سایت‌های هسته ای خود معروف به "سایت مریوان" توضیح داده است - وجود معدن و آزمایشگاهی که توسط کشوری اداره می‌شود که دیپلمات‌ها می‌گویند اتحاد جماهیر شوروی بوده است.

در این گزارش که رویترز مشاهده کرده، آمده است که ایران "توضیحات احتمالی" ارائه کرده است... بنابراین، آژانس در حال حاضر هیچ سوال اضافی در مورد ذرات اورانیوم ضعیف شده در "مریوان" یا در محل کشف شده ندارد و این موضوع دیگر مطرح نیست. "

با این حال، یک دیپلمات ارشد گفت، در حالی که این ذرات را می‌توان با حضور یک مین و آزمایشگاه تحت کنترل شوروی در آنجا توضیح داد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سوال دیگری نداشت، اما ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان مبنی بر این است که ایران چندین دهه پیش آزمایش مواد منفجره‌ای را در آنجا انجام داده است که مربوط به سلاح های هسته ای بوده است. 

گروسی روز دوشنبه اظهار داشت که ایران برای نصب مجدد تجهیزات نظارتی که یک سال پیش به دستور تهران حذف شده بود، همچنان تعلل می کند.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان