پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403

 حکایت گیلان | مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان با بیان این که اخیرا در مناطق جنگلی گیلان گونه جانوری «شوکا» مشاهده شده است، گفت: ثبت و تصویر برداری این گونه توسط پویش مردمی حیات وحش گیلان انجام شده است.

به گزارش ایلنا، حمزه عشوری در تشریح جزئیات این خبر گفت: به دلیل اطلاعات کم از گونه شوکا تصور می‌شد نسل آن‌ها در جنگل‌های گیلان کمیاب شده، ولی اخیرا در مناطق جنگلی گیلان این گونه مشاهده شده است. 

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان با بیان این که ثبت و تصویربرداری این گونه توسط دو نفر از دوستداران محیط‌زیست به نام حسین آقایی و مهرداد بخشی‌پور از پویش مردمی حیات وحش گیلان در ارتفاعات جنگلی رودبار انجام شده است، گفت: ثبت حضور این حیوانات در عرصه‌های جنگلی استان گیلان نشان‌دهنده اهمیت حفظ زیستگاه‌ها و وجود محیطی امن برای زندگی این جانوران است. 

گفتنی است، «شوکا» کوچکترین گوزن از خانواده گوزن‌ها است، که توسعه انسانی در حوالی مناطق جنگلی، فشار روز افزونی را بر زیستگاه‌های این گونه وارد کرده است. 

شوکا پستانداری است کوچکتر از مرال که در زبان ترکمنی آن را «شوکه»، در ترکی «الیک» و در کردی «فیله گچه» می‌نامند، این حیوان کمی قوزدار به نظر می‌رسد و دارای دم بسیار کوتاه است. موهای این حیوان در فصل تابستان کوتاه و نرم و به رنگ قهوه‌ای متمایل به قرمز و در زمستان به رنگ خاکستری است. 

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان