شنبه, 01 اردیبهشت 1403
شنبه, 01 اردیبهشت 1403

به گزارش حکایت گیلان |خبر خروج و ناپدید شدن چند تخته فرش نفیس ساختمان حافظیه نهاد ریاست جمهوری در نزدیکی مجموعه کاخ سعدآباد، در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی چند روزی است که مورد توجه رسانه ها قرار گرفته است.یک خبر گزاری نزدیک به اصولگرایان مدعی شده بود که فرش‌ ها طی بازه سال‌های ۱۳۹۲ الی ۱۳۹۵ از ساختمان خارج گردیده است، یکی از شاهدین که در همان دوران در ساختمان حافظیه مسئولیت داشته است در این خصوص گفته است که در «سال ۱۳۹۵ فرش‌ها را با یک دستگاه وانت مزدا بردند منزل…» گفتنی است ساختمان حافظیه سعد آباد متعلق به نهاد ریاست جمهوری است که از آن به عنوان محلی برای استقبال از روسای جمهور و مهمانان خارجی توسط دولتی‌ها استفاده می شود.

خبرگزاری فارس ۳۱ اردیبهشت در گزارشی با تایید خروج غیر قانونی اموالی نظیر ۴۸ تخته فرش دستباف نفیس و گرانقیمت از ساختمان حافظیه کاخ سعد‌آباد نوشت که بررسی تنها ده تخته از فرش‌های مفقود شده بر اساس قدمت تاریخی آن، نوع طراحی، مکتب هنری و خصوصیات فیزیکی نشان می‌دهد ارزش آنها بیش از ۱۲۷ میلیارد تومان بوده است.

براساس این گزارش این «ده تخته فرش» ارزش‌گذاری شده «که بخشی از ۴۸ فرش مفقود شده هستند» جزو نفیس‌ترین فرش‌های کاخ بوده و متعلق به سبک‌های مشهدی، اصفهان و تودشک است و یکی از آن‌ها از نظر قدمت به دوره قاجار می‌رسد.

فارس در ادامه مدعی‌ شد فرش‌ها طی بازه سال‌های ۱۳۹۲ الی ۱۳۹۵ و در دوره ریاست جمهوری روحانی از ساختمان خارج شده است و با روی کار آمدن دولت سیزدهم ، تیم ویژه‌ای با همکاری سازمان‌های نظارتی تشکیل و به بررسی همه جانبه موضوع مفقود شدن فرش های نفیس در دولت قبل پرداخته شده است.

ایلنا در خبری تازه تر از قول منبعی آگاه اعلام کرد که نهاد ریاست‌جمهوری به محض دریافت نخستین گزارش در این باره در سال ۱۳۹۹ که سابقه امر را به دوره قبل از آغاز کار دولت یازدهم می‌رساند، رسیدگی لازم را انجام داده و موضوع را فورا به مراجع نظارتی و قضائی ارجاع داده است.

این منبع آگاه درباره این خبر چند ابهام و سؤال‌ نیز مطرح کرده است: 

۱- نهاد ریاست‌جمهوری به محض دریافت نخستین گزارش در این باره در سال ۱۳۹۹ که سابقه امر را به دوره قبل از آغاز کار دولت یازدهم می‌رساند، رسیدگی لازم را انجام داده و موضوع را فورا به مراجع نظارتی و قضائی ارجاع داده است. آیا طرح رسانه‌ای موضوع، سه سال بعد، بیش از آن که به گذشته و اصل موضوع مربوط باشد، برای انحراف اذهان از آنچه امروز می‌گذرد نیست؟ 

۲- انتقال هرگونه سند و دارایی منقول و غیرمنقول در ادارات دولتی از دستورالعملی مشخص تبعیت می‌کند و هر قدر مراکز دولتی حساس‌تر باشند، این دستورالعمل‌ها دقیق‌تر و حساس‌تر عمل می‌کند. چطور محموله‌ای از فرش توسط یک وانت بارگیری شده و بدون مجوز حراست نهاد ریاست‌جمهوری که زیر نظر وزارت اطلاعات عمل می‌کند و حفاظت فیزیکی ساختمان حافظیه که تماما توسط سپاه پاسداران انجام می‌شود، از این ساختمان خارج شده است؟ 

۳- انتشار خبری مخدوش، مغشوش و بدون ذکر هیچ منبع و ارائه سندی معتبر صرفا بنا بر ادعای یک ناشاهد ناشناس در یک رسانه رسمی چطور می‌تواند مستند باشد؟ مراجع قانونی و قضایی می‌بایست از رسانه‌ها بخواهند اسناد خود را در این خصوص در اختیار مراجع قانونی بگذارند و نام فردی که فرش‌ها به خانه او منتقل شده را افشا کنند.

گفتنی است، این اولین بار نیست که اخبار مفقود شدن اموالی منتشر می‌شود که از زمان پیش از انقلاب باقی مانده‌اند.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان