شنبه, 01 اردیبهشت 1403
شنبه, 01 اردیبهشت 1403

به گزارش حکایت گیلان | بابک کاظمی (دانشجوی دکتری سیاست گذاری عمومی):

انتخابات ۲۴ اردیبهشت ماه ترکیه با مشارکت 88/48 درصدی مردم ترکیه که بالاترین میزان مشارکت انتخابات ترکیه و همینطور بالاترین میزان مشارکت در انتخابات های برگزار شده در منطقه خاورمیانه بود به دور دوم کشیده شد. رجب طیب اردوغان اسلامگرا از حزب عدالت و توسعه با کسب 49درصد آرا و کمال قلیچدار اوغلو لاییک از حزب جمهوری خلق با کسب ۴۵ درصد آرا به راند نهایی رفتند تا در ۷ خرداد ۱۴۰۰ برنده انتخابات این دوره مشخص شود. اردوغان بیست سال و اندی است که قدرت سیاسی در ترکیه را در دست دارد تا جایی که گاها هوای امپراطوری عثمانی را در سر می پروراند.

 وی به آرای اسلام گراها و طرفداران جبهه اخوان و همچنین مردم شهرهای زلزله زده اتکا دارد. در مقابل رقیب وی قلیچدار نیز به آرای کردهای ترکیه سکولارها و حتی بخشی از اسلام گراها که با اردوغان از نظر بینش سیاسی اختلاف نظر دارند و همچنین جوانان ترکیه را در سبد آرای خود می بینند.

آرای خاکستری ترکیه در مرحله دوم بسیار تعیین کننده است که احتمالاً کفه‌ی سنگین این آرا با توجه به شعارهای انتخاباتی کمال قلیچدار به نفع وی می باشدT هرچند با قطعیت نمی توان چنین پیش بینی را انجام داد.

حمایت‌های دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نیز قطعاً در پیروزی و شکست هر یک از کاندیداها تأثیرگذار است. سنان اوغان و محرم اینجه که ۶ درصد آرا انتخابات را کسب نمودند می‌توانند روند پیروزی یا شکست اردوغان یا قلیچدار را تعیین نمایند، هرچند حمایت سنان اوغان باتوجه به شروط مشخص شده از سوی وی در حمایت از کمال قلیچدار بسیار محتمل است. 

به زعم نگارنده انتخابات ترکیه حاوی پیام هایی بود از جمله موجزترین پیام برای انتخابات ترکیه همان عبارتی است که در توصیف دموکراسی آورده‌اند. روش های معین برای رسیدن به نتایج نامعین که دقیقاً در انتخابات ترکیه اتفاق افتاد. انتخابات ترکیه همچنین نشان داد که اقتدار ۲۰ساله اردوغان می تواند دچار تزلزل و شکست شود و از دل دولت اقتدارگرا و اسلام‌گرا اردوغان دولتی سکولار پدید و این همان پایان عصر اردوغانیسم در ترکیه و ظهور مکتب آتاتورکیسم با پیروزی کمال قلیچدار اوغلو است.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان