جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
نماینده ایران در افغانستان:

افغانستان را تحریم کنیم، آواره و مهاجر به ایران می آید!

۱۴۰۲/۰۲/۳۰ ۱۹:۵۶ چاپ

به گزارش حکایت گیلان | نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان گفت: اگر طالبان آب بود و ندادند آنوقت برای دولت ایران حجت تمام است (تا بداند) در این مسئله که جزو حقوق اساسی ملت ایران است، باید چگونه عمل کنند.

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان و سرپرست سفارت ایران در افغانستان در خصوص حق‌آبه ایران از رود هیرمند و رایزنی‌ها با مقامات طالبان گفت: اگر طالبان به آنچه که می‌گویند که باید در چارچوب معاهده آب بدهند و آبی وجود داشته باشد و ندهند باید پاسخگوی ندادن آن آب باشند. مقامات طالبان می‌دانند که اگر بخواهند در آن کشور یک حکومت با ثبات قوی که دربردارنده همه‌ی نمایندگان مردم باشد و این کشور به سمت ساخت، ثبات و استقلال و شکوفایی پیش برود باید یک تعامل سازنده‌ای را با همسایگان داشته باشند.

وی تصریح کرد: اینکه اگر طالبان آب بود و ندادند، برای دولت ایران آنوقت حجت تمام است در این مسئله که جزو حقوق اساسی ملت ایران است، چگونه باید عمل کنند.

سرپرست سفارت ایران در خصوص زمان این کار تاکید کرد: این باید در طول یک ماه اتفاق بیافتد.

کاظمی قمی ادامه داد:، اما نکته‌ای که وجود دارد، امروز در افغانستان ما فقط با یک حکمرانی که آمده مواجه نیستیم. بعد از آمدن طالبان، ایران در اولین موضع گیری به صورت صریح و روشن مقام معظم رهبری فرمودند، دولت‌ها می‌آیند و می‌روند، اما مردم برای ما ملاک هستند. امروز ما بر همین قاعده عمل می‌کنیم. افغانستانی که دچار مشکلات اقتصادی است، با تروریست امروز درگیر است. آمریکایی‌ها فرار کردند و داعش را برای جنگ نیابتی آوردند.

نماینده ویژه رئیس جمهور گفت: در همین ۲۰ ماه حدود ۲ میلیون مهاجر افغانی به ایران اضافه شد. کشوری در دنیا است که بر استقلال افغانستان، تمامیت ارضی آن، عزت مردمش و خدمات به این مردم بیشتر از هر کشور دیگر به مردم افغانستان خدمت کرده است.

وی در خصوص گفته‌های مقامات طالبان گفت: در سال گذشته بر خلاف آنچه که مقامات طالبان گفتند، این آب به دلیل شرایط سد و اینکه کارشناسانشان آنگونه که گفتند که این مسئله را حل می‌کنیم و نکردند، نزدیک به ۲ میلیارد متر مکعب آب به درگرزره رفت. بعد از آن مقامات طالبان گفتند که این اشتباه دیگر اتفاق نخواهد افتاد.

کاظمی قمی افزود: مقامات فنی طالبان می‌گویند که در مرور زمان میزان ذخیره سد حدود ۶۰ درصد رسوبات گرفته است. یعنی ظرفیت این سد حدود ۱.۷ میلیارد متر مکعب بوده که اگر این آب جاری می‌شد سهم حق‌آبه ایران می‌آمد. الان ادعا این است که ۶۰ درصد رسوبات دارد. این را کارشناس فنی ما باید ببیند.

وی در خصوص گفته مقامات ایرانی مبنی بر استفاده ار دیگر اهرم‌ها برای حق‌آبه ایران اظهار کرد: برخی مطرح می‌کنند که حیات افغانستان امروز به تجارتش از ایران است. می‌گویند شما تجارت را ببندید به او فشار می‌آید. من می‌خواهم این را عرض کنم، اگر تحریم اقتصادی کرده بودیم همانطور که آمریکا علیه ملت ما کرد، یعنی افزایش چند برابری آواره و مهاجر به ایران، یعنی گسترش مواد مخدر و قاچاق به ایران، یعنی فضا دادن به تروریستم که از فقر استفاده بکند، یعنی یک بازار اقتصادی را از دست دادند. این راهکار نیست.

منبع:دانشجو

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان