جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403
از عدم راه اندازی مرکز نوآوری تا در اختیار دادن مرکز رشد به موسسات غیر مرتبط؛

نقدی بر عملکرد معاونت پژوهشی غیربومی دانشگاه گیلان

۱۴۰۲/۰۲/۲۹ ۱۱:۴۵ چاپ

به گزارش حکایت گیلان | معاونت پژوهشی دانشگاه‌ها جهت مشارکت و همکاری در تعیین اهداف، استراتژی‌ها و سیاستهای پژوهشی دانشگاه در جهت ارتقاء کمی و کیفی پژوهش، هدایت و تشویق پژوهش‌گران در تحقیقات پایه‌ای و کاربردی برای خدمت به صنعت کشور و جامعه علمی راه اندازی شده است. در واقع عامل اصلی ارتباط با پژوهش‌گران از طریق این معاونت صورت می‌گیرد. 

در دانشگاه گیلان ، معاونت پژوهشی آن بر عهده رضا ابراهیمی اتانی متولد سال 1359 اراک است که کارشناسی خود را در دانشگاه گیلان گرفته و عضو هیات علمی و  دانشیار در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه گیلان است. وی بهمن سال 1400 بدون این که مدیریت گروهی را هم تجربه کرده باشد به عنوان معاونت پژوهشی دانشگاه گیلان منصوب شد. برخی این انتصاب را به دلیل نزدیکی وی با داماد یکی از نمایندگان رشت منتسب می کنند. 

در طی این مدت دانشگاه گیلان در هیچ گدام از شاخص‌های پژوهشی ده دانشگاه اول کشور به جز کارگاه‌های آموزشی حضور نداشته است. البته ادعای 513 کارگاه اموزشی مهارتی را داشته که در نوع خود عجیب است!

در مساله عملکردی مسائل مختلفی وجود دارد که هنوز دانشگاه گیلان به آن پاسخ نداده است. عدم  تجهیز و راه اندازی مرکز نوآوری علی رقم گذشت یک سال پس از افتتاح این فضا از جمله آن هاست. این مرکز سال گذشته با حضور سورنا ستاری معاونت وقت علمی و فناوری رئیس جمهور افتتاح شد. و هزینه راه اندازی ان مرکز ده میلیارد تومان ارزیابی شده بود، ولی همچنان به دلیل عدم تجهیز به چیلر و نداشتن سرمایش و گرمایش بلا استفاده گردیده و این بلا استفادگی و نبود تجهیزات گرمایشی و سرمایشی باعث تخریب بخش های از ساختمان از جمله دیواره‌ها به دلیل رطوبت بالا و سوراخ گردیدن 5 نقطه از سقف در سالن جلسات ، راهروی ورودی، راهرو مرکزی و اتاق ها گردیده است.

در جایی دیگر فضاهای مرکز رشد در اختیار موسسات غیر مرتبط قرار گرفته که طور نمونه سه دفتر  مرکز به کنسول‌گری واگذاری شده است، انتقال مدیران از ساختمان معاونت پژوهشی به مرکز رشد و.. باعث گردیده فضاهای در اختیار مرکز رشد دانشگاه گیلان برای حمایت از ایده ها و شرکت‌های دانش بنیان و نوآور به کمتر از 50% در دوره های گذشته برسد حال اینکه دانشگاه گیلان بارها اعلام کرده به سمت دانشگاه نسل سوم (دانشگاه کارافرین) حرکت می کند.

گیلان از جمله استان‌هایی است که با وجود پتانسیل بالا در زمینه نواوری و فناوری از کمبود فضا در این زمینه دچار مصائب بسیاری است و سورنا ستاری معاونت سابق علمی و فناوری در اخرین سفر خود به گیلان در سالن غدیر استانداری به این موضوع اشاره و تاکید کرد.

 با توجه به کمبود فضای نوآوری در سال 98 ساخت مجموعه نوآوری جدیدی در مجاورت مرکز رشد  آغاز گردیده که پس از اسکلت بندی به طور کامل رها گردیده است. حال انکه تکمیل ساختمان مکانیک که اتفاقا رشته ریاست دانشگاه نیز بوده به سرعت در حال تکمیل می باشد که نشان دیگری بر بی توجهی مدیران این محموعه به حمایت از کسب و کارهای نوآور و دانش بنیان می باشد.

ساختمان مرکز رشد فعلی  از اولین ساختمان‌های دانشگاه گیلان می باشد که به عنوان اولین ساختمان اموزش این دانشگاه  شناخته می‌شود که حال به سرعت در حال تخریب است.  به طوری سقف‌های بسیاری از اتاق‌ها ترک داشته و حتی میلگردهای ساختمان به راحتی قابل رویت می باشد. ساختمان به حدی قدیمی است که درماه گذشته شاهد فروریختن بخشی از سقف در اتاق مدیریت مرکز رشد بودیم. 

این مباحث بخشی از عملکرد انتقادی ما از معاونت پژوهشی دانشگاه است که با گذشت حدود یک سال و نیم شرایط نامطلوبی را در این حوزه ایجاد کرده است و امیدواریم مسئولان وزارت علوم در این زمینه پاسخگو باشند. 

گفتنی است حکایت گیلان آمادگی پاسخگویی معاونت پژوهشی را محفوظ می‌داند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان