جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403

به گزارش حکایت گیلان | در حالی دولت با افزایش 25 درصدی قیمت شیرخام موافقت کرده است که به نظر می‌رسد باید در انتظار افزایش قیمت 30 تا 35 درصدی لبنیات در آینده نزدیک بود. 

تجارت‌نیوز در گزارشی به افزایش قیمت شیرخام و نوسات قیمتی انواع لبنیات پس از آن پرداخت و نوشت:  پس از وعده دولت به صنایع لبنی برای ارائه مجوز افزایش قیمت، حال تولیدکنندگان بجد دنبال افزایش قیمت محصولات لبنی هستند؛ اما پیش از افزایش قیمت لبنیات باید افزایش قیمت شیرخام به تائید ستاد تنظیم بازار برسد.

پیشنهاد دامداران برای قیمت شیر خام کیلویی 19 هزار و 500 تومان است؛ آن‌ها عنوان می‌کنند که در حال حاضر در هر کیلو شیرخام حدود 4000 هزار تومان زیان می‌کنند، از همین رو تصویب شیرخام زیر نرخ پیشنهادی برای دامداران با زیان همراه خواهد بود.

اما ظاهرا دولت زیر بار قیمت پیشنهادی دامداران نرفته و با اتحادیه دامداران مرکزی روی قیمت 15 هزار تومان به توافق رسیده است.

اما در این میان ظاهرا دامداران نیز امتیازاتی را از دولت دریافت کرده‌اند و دولت وعده کمک‌هزینه جبران تولید به تولیدکنندگان داده است؛ در این رابطه فرهاد اکبری، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران، به اقتصاد آنلاین گفته است: این کمک‌ها شامل، تأمین و تحویل نهاد‌ه‌های خوراک دام با قیمت سال گذشته، پرداخت بهای شیر به صورت روزانه، پرداخت تسهیلات کم‌بهره به واحد‌های زیر ۱۰۰ رأس و حذف هزینه پشت بارنامه ارسال خوراک دام است.

افزایش قیمت شیرخام لبنیات را چقدر گران می‌کند؟
در صورتی که ستاد تنظیم بازار با قیمت 15 هزار تومان برای شیرخام موافقت و آن را ابلاغ کند، قیمت شیرخام نسبت به سال گذشته با افزایش 25 درصدی همراه خواهد شد؛ از این رو باید منتظر افزایش قیمت لبنیات بالاتر از این نرخ باشیم. هر چند متغیر اصلی افزایش هزینه تولید لبنیات «قیمت شیرخام» است،

اما هرگونه افزایش قیمت محصولات لبنی وابسته به متغیرهای مختلفی همچون هزینه‌های انرژی، حمل‌ونقل، حقوق و دستمزد و … نیز است، از همین رو باید منتظر افزایش 30 تا 35 درصدی قیمت لبنیات در آینده نزدیک نیز بود.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان