چهارشنبه, 05 اردیبهشت 1403
چهارشنبه, 05 اردیبهشت 1403
نمی خواهید بپذیرید راه را را اشتباه می روید!؟

بمباران تبلیغی فرزندآوری و کاهش زاد و ولد در گیلان!

۱۴۰۲/۰۲/۱۱ ۱۰:۴۱ چاپ

اختصاصی حکایت گیلان | سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان از انقراض نسل گیلک در پنجاه سال آینده خبر داده است و رسانه ها هم آن را بازتاب داده اند. در یک سال گذشته مساله افزایش جمعیت به یکی از اولویتهای علوم پزشکی استان تبدیل شده است که در راستای سیاستهای جمعیتی است. ولی وقتی دقیق به ماجرا نگاه می‌کنیم متوجه می شویم که این سیاست‌ها علمی نیست و مبتنی بر شعار است. 

همین روز گذشته مدیرکل ثبت احوال گیلان گفته است : پارسال ( سال 1401)  20 هزار و 66 نوزاد در گیلان متولد شدند. این در حالی است که  در سال 1400 تولد 21 هزارو 514 نوزاد درگیلان ثبت شده بود  که در مقایسه با سال 99، یک وهشت دهم درصد افزایش داشته بود. 

این همه سیاست تبلیغی در نهایت کاهش فرزندآوری را در گیلان ثبت کرده است.  بیلبوردهای شهری مدام از افزایش جمعیت صحبت می‌کنند و به دو فرزند هم قناعت نمی‌کنند. یک نقاشی کودکانه در سطح شهر رشت نصب شده است که پیامش حداقل 4 فرزند دختر و پسر است. ولی واقعیت همین آماری است که مدیرکل ثبت احوال می‌گوید. این نشان می‌دهد مسئولان یا مساله را جدی نگرفته اند و یا در حال اشتباه هستند. 

وضعیت اقتصادی یکی از عوامل مهم کاهش رشد جمعیتی است. چیزی که در هیچکدام از این نشست‌ها به آن اشاره چندانی نمی‌شود. چون این نشستها دولتی است و دولت هم مدام از «قطار پیشرفت» صحبت می‌کند و نمی خواهد بپذیرد که تورم بالا چه تاثیری در خانواده ها دارد. به آمار زیر نگاه کنید. این آمار نشان می دهد همزمان با کاهش تورم  در سال‌های 95 و 96 شاهد افزایش جمعیت هم بودیم و بعد از آن این آمار کاهشی شده است. 

این همه سیاستهای تشویقی، شعارهای مداوم تبلیغی  و وعده وام و و از این قبیل مسائل بازهم سیاست جمعیت را کاهشی کرده است. قبلا هم گفتیم کاش همان دوفرزندآوری را تبلیغ می کردید که بدون شک نتیجه بهتری کسب می‌شد. از قدیم گفته اند سنگ بزرگ علامت نزدن است. چند نفر را می توانید راضی کنید که چهار فرزند دختر و پسر بیاورند و مثل آن کارگر شهرداری تهران در خانه 40 متری زندگی کنند. همه که مثل زاکانی تصمیم نمی‌گیرند به آن خانواده خانه ای اهدا کنند. مشخص است یک جای کار می‌لنگد و این چیزی است که این مسئولین نمی‌خواهند قبول کنند.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان