جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
با کاهش ۳.۷ درصدی میزان موالید در ۱۴۰۱؛

گیلان، سالخورده ترین استان کشور

۱۴۰۲/۰۲/۱۰ ۱۸:۵۸ چاپ

به گزارش حکایت گیلان | اکنون سالخورده‌ترین استان ما گیلان سپس البرز و مازندران و جوان‌ترین استان سیستان و بلوچستان است. سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ میزان موالید ۳.۷ درصد کاهش یافت، افزود: البته شیب کاهش از سنوات قبل کمتر بوده است و عمده کاهش آمار هم مربوط به استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان بوده است.

سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت در نشستی خبری به مناسبت هفته سلامت، بیان کرد: این مرکز عهده‌دار ارائه بیش از ۵۰ خدمت در تمامی رده‌های سنی است که در سه عنوان کلی مراقبتی، آموزشی و مشاوره انجام می‌شود. تسهیل ازدواج آسان و موفق، افزایش باروری و فرزندآوری، پیشگیری و تشخیص ناباروری، ترویج زایمان طبیعی و... از اولویت‌های ما است.


وی افزود: علاوه بر موارد فوق باید بر حفظ سلامت جمعیت فعلی هم تاکید کنیم؛ چنانچه عمده موارد مرگ و میر جوانان و نوجوانان حوادث ترافیکی است و باید برای این مشکل چاره اندیشی کنیم.

او با اشاره به ادغام برنامه طب ایرانی در نظام شبکه، اظهار کرد: بسیاری از موارد تغذیه مناسب در حوزه طب ایرانی معرفی شده است که می‌تواند در لیست موارد مورد استفاده خانوار قرار گیرد و موجب ارتقای سلامت شود.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ میزان موالید ۳.۷ درصد کاهش یافت که البته شیب کاهش از سنوات قبل کمتر بوده است. عمده کاهش آمار هم مربوط به تهران، خراسان رضوی و اصفهان بوده است.

جباری ادامه داد: سیاست یک یا دو بچه کافی است در نگاه مردم تغییر کرده است؛ یعنی کاهش موارد فرزند اول و دوم را شاهد بودیم؛ ولی در فرزند سوم به بعد افزایش موارد را شاهد بودیم که نشان دهنده تغییر الگوی باروری در جامعه است. اکنون سالخورده‌ترین استان ما گیلان سپس البرز و مازندران و جوان‌ترین استان سیستان و بلوچستان است.

او تاکید کرد: درمورد سالخوردگی جمعیت چون ۱۰ درصد سالمندی در کشور داریم باید برای سالمندی سالم برنامه‌ریزی کنیم. بیشترین توزیع سنی سال‌خوردگی کشور بین ۶۵ تا ۷۰ سال است و ۹۴ درصد سالمندان از بیمه پایه برخوردار هستند و ۳۱ درصد بیمه تکمیلی دارند. اگر تدبیر نکنیم تا ۱۴۳۰ جمعیت سالمندی به شدت افزایشی می‌شود و توازن جمعیتی بر هم می‌ریزد.

همچنین محمدتقی آشوبی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته سلامت، با بیان اینکه به دنبال رساندن نرخ زادآوری به میانگین کشوری هستیم، گفت: اگر اقدامی عاجل در این خصوص انجام نشود و حمایت از خانواده و جوانی جمعیت موردتوجه قرار نگیرد، در ۵۰ سال آینده نژاد گیلک از میان خواهد رفت.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به افزایش بار مضاعف به بخش بهداشت و درمان استان گیلان با مهاجرت‌های معکوس، خاطرنشان کرد: بخش قابل‌توجهی از مهاجرت‌ها به استان گیلان، شامل مهاجران سالمند می‌شود که نیروی مولد نیستند بلکه خود نیازمند مراقبت‌های ویژه بهداشتی و درمانی‌اند.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان