جمعه, 07 اردیبهشت 1403
جمعه, 07 اردیبهشت 1403

اختصاصی حکایت گیلان | در جلسه علنی امروز (یکشنبه 10 اردیبهشت 1402 ) مجلس شورای اسلامی تقاضای استیضاح سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در دستورکار قرار گرفت و نمایندگان  با 162 رأی موافق، 102 رأی مخالف، 2 رأی ممتنع و 6 رأی باطله او را از سمت خود عزل کردند.

 این استیضاح تحت تاثیر ادعای نماینده تبریز درباره دریافت خودروهای شاسی بلند توسط نمایندگان مجلس در استیضاح قبلی قرار گرفته بود. (اینجا بخوانید)

گزارش استیضاح را در زیر بخوانید 

گفتنی است محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، وزیر صمت را در این جلسه همراهی می کنند.

سید ابراهیم رئیسی در این جلسه شرکت نکرده است. محمدباقر قالیباف درباره  عدم حضور رئیسی در جلسه استیضاح وزیر صمت گفت: عدم حضور رئیس‌جمهور در جلسه استیضاح، بی‌توجهی به مجلس نیست و در آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی الزامی برای حضور رئیس جمهور در جلسه استیضاح وجود ندارد. 

نمایندگان موافق استیضاح با توپ پر در این جلسه حاضر شدند و انتقادات تندی را خطاب به فاطمی امین مطرح کردند. در زیر برخی از این انتقادات را به نقل از رسانه ها می‌خوانیم. 

رسولی نژاد : از صدا و سیما بابت حمایت از فاطمی امین گلایه دارم


استیضاح ابزار قانونی مجلس برای نظارت است. به قدر کافی به دولت فرصت دادیم. از صدا و سیما بابت حمایت از فاطمی امین گلایه دارم.

در استیضاح قبلی آقای فاطمی امین اعلام کرد برنامه دارم چطور ممکنه است یک وزارت خانه در کمتر از 48 ساعت برنامه بدهد.

قطعه ساز هر قیمتی که بخواهد اعلام می کند. به وعده کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودرو عمل نشد. آقای فاطمی اعلام کند این جزء کدام برنامه ایشان است؟

اقای وزیر گفتند که برخی دستگاه ها نمی گذارند، امروز اعلام کنند که این نهاد ها دقیقا چه کسانی هستند؟

موسوی لارگانی : این هندوانه در بسته تو زرد درآمد

فاطمی امین ده ها نفر را از بیرون وزارتخانه آورد. بروید ببینید چه بلایی بر سر چارت اداری وزارت صمت آورده است.

لیست بلندی از رانتها از وزارت صمت در اختیار ما است.

 الله وردی :  فاطمی امین، توان اداره وزارت خانه را ندارد

وضعیت فعلی خودروسازی سرمایه ملی را به هدر می دهد

70 درصد آلودگی های کلان شهر ها مربوط به خودرو ها است.

وضعیت فعلی خودروسازی سرمایه ملی را به هدر می دهد. وزیر باید منافع ملی را در نظر بگیرد نه خودرو سازان.

چطور می شود وقتی که استیضاح وزیر مطرح می شود، دولت سه لایحه دو فوریتی می آورد؟

آقای فاطمی امین علی رغم اعتمادی که به دولت داریم توان اداره وزارت خانه را ندارد.

سه هزار معدن فعال کردیم درحالی که 1600 معدن فعال داریم اگر واقعا اضافه شده است شاهد رشد معدن بودیم.

صدیف بدری : آقای وزیر مگر تمام اختیارات را از شورای سران قوا نگرفتید؟

آقای وزیر مگر تمام اختیارات را از شورای سران قوا نگرفتید؟ چرا در لایحه بودجه در جلسه حاضر نشدید؟

در طول بیست ماه گذشته متلاطم ترین بازار، حوزه خودرو است. آیا این وضعیت ناشی از نفوذ مافیا و هدایت آن ها نمی باشد؟ وقتی هیچ اثری از ثبات قیمت و کیفیت خودرو نیست وقتی مردم نتایج آمار شما را نمی بینند چه سودی دارد؟

اقای وزیر! آیا می دانید حدود 10 تا 15 در صد از بودجه صرف تصادفات می شود؟ آیا می دانید خودروساز قطعات را با قیمت کمتری خرید می کنند و مونتاژ می کنند؟

هاجر چنارانی :  من نماینده باید یقه چه کسی را برای گرانی خودرو بگیرم؟

دیگر نمیتوانیم در چشم مردم حوزه خود نگاه کنیم. مردم از گرانی به ستوه آمدند.

میگویند بازار خودرو به وزارت صمت ارتباط ندارد. در بیست ماهی که وی وزیر صمت بود من نماینده باید یقه چه کسی را برای گرانی خودرو بگیرم.

بازار خودرو استخوان مردم را ترکانده است. در این ۲۰ ماه قیمت خودرو از کجا به کجا رسیده است.

شوراهای زیرمجموعه شما در این ۲۰ ماه برگزار نشده است.

اگر لایحه دو فوریتی داشتید برای خودرو چرا یک سال پیش ارسال نکردید.

حضرت پور : این آقا وزیر خودروسازان است

اگر شما وزیر مردم هستید چرا هفته هاست باند های مافیای خودرو برای حفظ شما خودشان را به آب و آتش می‌زنند؟

این آقا وزیر خودروسازان است وگرنه چرا باید خبر استیضاح او قیمت دنا را 70 میلیون پایین بیاورد؟

سید غنی نظری : بین دفن خودمان و ماندن وزیر یکی را انتخاب کنیم! 

وزیر محترم به رغم اینکه مکلف است وزیر کل کشور باشد در خصوص مسئولیت اجتماعی شرکت‌های بزرگی همچون صنایع مس باید کل کشور را در نظر بگیرد، چرا نسبت به برخی تیم‌های ملی نظیر تراکتورسازی بی‌تفاوتی می‌شود و احساس جدی ندارد. از سوی دیگر قیمت فولاد و مواد اولیه آن نصف قیمت جهانی است اما در کشور به قیمت جهانی عرضه می‌شود، پول این بخش به جیب چه کسی می‌رود و رانت چه کسی است، چه کسی باید پاسخگوی این بخش باشد.

 ما چقدر توانستیم از مظلوم دفاع کنیم، آیا از مظلومان دفاع کردیم یا دو خودروساز ایران خودرو و سایپا، انتصابات غیرعلمی و دوستانه آسیب جدی به حوزه صنعت، معدن و تجارت وارد کرده است، همچنین عدم رعایت عدالت اجتماعی در سرمایه‌گذاری‌ها در نقاط مختلف کشور از دیگر دلایل برگزاری این جلسه استیضاح است، ضمن اینکه سرمایه‌گذاری کلان وزارت صمت در مناطق محروم نیز عملاً مغفول مانده است.

 بعد از حذف ارز 4200 تومانی که اقدام اشتباهی بود، دادن رأی اعتماد به ادامه وضع موجود نیز باعث نارضایتی عمومی می‌شود بنابراین مجلس باید در این خصوص مدرس‌گونه عمل کند و نمایندگان بدون ترس و با شفافیت به استیضاح وزیر صمت رأی دهند.

فلاحی: اگر با دلار 50 هزار تومانی هم حساب کنیم قیمت خودروها میلیاردی نمی‌شود

چه کسی به شما اجازه داده است با افزایش 40 درصدی تولید به قاتلان خاموش مردم اضافه کنید!

وزیر صمت شما در کمیسیون صنایع گفتید کاره ای نیستید آقای فاطمی امین اگر کاره ای نیستید چرا بر صندلی این وزارت خانه تکبه کردید؟

دست در جیب مردم کردند و می خواهند قسر در بروند.

نمایندگان محترم بخشی از این وضعیت و ناکارشناسی ها ناشی از مصلحت اندیشی ما است.

خودرو و بازار خودرو نماد کاهش سرمایه اجتماعی است.

آزادیخواه : آقای وزیر با ۶۸ درصد تورم یک زوج جوان چگونه یخچال و لوازم خانه بخرد؟!

به چه توجیهی با دستور آقای مخبر ۳ هزار تن موادی را که در کشور تولید میکنیم وارد کردید؟!

آقای مخبر من اسناد را به شما نشان دادم و گفتم نکنید اینکار را ولی شما ادامه دادید!

فاطمی امین: ادعای آقای بیگی به  حیثیت دولت و مجلس و اعتماد عمومی ضربه زد

سیدرضا فاطمی امین  در دفاع از برنامه های خود و در پاسخ به اظهارات متقاضیان استیضاح با اشاره به موضوع وحدت، همدلی و هم افزایی مردمی و مجلس انقلابی، گفت: مسئله امروز کشور ما همین موضوع وحدت، همدلی و هم افزایی است، ما فرصتی نداریم که گرفتار حواشی شویم، ما باید نسبت به جبران عقب ماندگی ها اقدام کنیم و گرفتاری های معیشتی مردم را حل و جبران کنیم و این موضوع به وحدت، همدلی و هم افزایی نیاز دارد.

 در چند روز اخیر خبر کذبی منتشر شد که همه مردم متضرر شدند، اتهامی که در شأن دولت مردمی و مجلس انقلابی نبود. این اتهام کذب محض، سلب بزرگ بود، چرا با آبروی مردم بازی می شود البته عزت مومن به خدا تعلق دارد اما این خبر کذب به حیثیت دولت و مجلس و اعتماد عمومی ضربه زد.

 ملت بزرگ ایران، فاطمی امین، خادم شما، آلوده به فساد نشده است، ملت بزرگ ایران نمایندگان شما در مجلس شورای اسلامی آلوده به فساد نشده اند. آقای بیگی یک خودرو معرفی کنید، 70 خودرو را کنار بگذارید و تنها یک خودرو معرفی کنید. چرا دولت و مجلس تخریب می شود و رابطه دولت و مجلس تخریب می شود؟ چرا برای کشور هزینه درست می کنید؟ ضد فسادترین دولت به چنین فسادی متهم می شود. مجلس انقلابی ضد فساد به چنین اتهامی متهم می شود، آیا این جنگ روانی نیست؟

 موضوع چیست؟ از رئیس کمیسیون اصل 90 پیگیر شدم، در سال 1399 و 1400 و قبل از تشکیل دولت مردمی یک رابطه ای بین یکی از واحدهای مجلس و شرکت خودروساز خصوصی که متخلف است وجود داشته و این شرکت 14 هزار پرونده در تعزیرات دارد. خودروسازی که این روزها میلیاردها تومان در کانال های تلگرامی برای انتشار خبرهای زرد هزینه می کند تا وزیر را بزند، این مافیای خودرو است.

 آقای پژمانفر گفتند که اتفاقی افتاده و رئیس محترم مجلس جلوی کار را گرفت. دو روز در تابلوهای رفاهی مجلس درج شد که خودرو دریافت کنید، هیات رئیسه موضوع را بررسی و کار را متوقف و از حیثیت مجلس دفاع کرد. چرا کاری که مربوط به نیمه نخست سال 1400 هست به این استیضاح پیوند زده می شود. چه کسانی از این استیضاح نفع می برند؟

 استیضاح حق مجلس است، من این جا هستم که پاسخ بدهم و شما به عنوان نمایندگان محترم مردم سرافراز ایران حق استیضاح دارید اما این روزها برخی رسانه ها تیترهایی درباره «لابی های آمریکایی فاطمی امین» می زنند اما آیا تیپ فاطمی امین به چنین چیزهایی می خورد؟ چه کسانی این تیترها را می زنند و چنین پول هایی را هزینه می کنند؟ چرا در بیرون مجلس عده ای خوشحال هستند؟ چه کسانی خوشحال هستند و چه می کنند؟ چه منافعی به خطر افتاده است؟

 می گویند «تیم استیضاح یا گیوتین استیضاح بر سر وزیر صمت»، مگر این جا قتلگاه است؟ بارها پرسیده شده و من هم پاسخ دادم. نمایندگان در مقام نظارت و من در مقام اجرا وظایفی دارند، اگر پاسخ ها را منطقی دیدید رأی بدهید و در غیر این صورت سنگر را تحویل سرباز بعدی خواهم داد. چرا دو قطبی سازی می شود؟ برخی می گویند اگر وزیر افتاد، برد مجلس است و اگر وزیر نیفتاد باخت مجلس است. این دو قطبی سازی ها را چه کسانی هدایت می کنند؟ دولت مردمی و مجلس انقلابی با یکدیگر باید مسائل را حل کنند.

فاطمی امین با اشاره به اظهارات احد آزادیخواه در موافقت با استیضاح، گفت: وی در اظهارات خود به شرکتی اشاره کرد که 3 هزار میلیارد تومان گران فروشی دارد و پرونده آن در سازمان تعزیرات مفتوح است. وی به شرکتی اشاره کرد که در پی منافع نامشروع یکی از معاونان این وزارتخانه را مضروب کرده است. چه کسانی در شعبه 27 جناحی رفته و وساطت کرده اند که فرد متخلف آزاد شود؟ این افراد اژدهای هفت سر فساد هستند.

وی گفت: به مردم ایران اطمینان می دهم که با هرگونه رانت خواری و ویژه خواری مقابله می کنیم، تاوان هم می دهیم. آقای رئیس مجلس باید موضوع را پیگیری کنید، این چه شرکتی است که وقتی به متاعش نمی رسد با معاون وزیر برخورد فیزیکی می کند! از آقای آزادیخواه نیز می خواهم جهت شفافیت در این خصوص توضیح دهند.

صنعت خودروی ایران بیمار است، دردهای مزمن دارد و بیش از 10 بار پشت همین تریبون اعلام کردم که یک برنامه 4 ساله داریم و الان در میانه راه هستیم. در ابتدای راه 2 مسیر در پیش داشتم، نخست می توانستم کوتاه بیایم یا فرافکنی کنم یا دنبال فرافکنی باشم یا شاکی شوم که راه بسیار آسانی بود. مسیر دومی هم در پیش داشتم که وارد میدان شوم و مسئله را به طور زیرساختی حل کنم که من این راه دوم را انتخاب کردم و ما الان در میانه راه و جراحی هستیم.

 نشانه های بهبودی حاصل شده است. صنعت خودرو موضوعات بسیاری دارد اما این روزها تنها قیمت خودرو مورد توجه قرار گرفته است اگر در سال های گذشته تولید خودرو درمان می شد ما امروز دچار این مشکلات نمی شدیم و اگر واردات خودرو متوقف نمی شد ما با این مسائل روبه رو نمی شدیم و اگر در نیمه دوم سال 1401 جنگ ارزی آغاز نمی شد ما با این موضوعات روبه رو نمی شدیم. صنعت خودرو کشور مبتنی بر مونتاژ و داخلی سازی است و به همین جهت با فراز و نشیب تحریم ها، تولید کم و زیاد می شود.

حضور رئیسی برای دفاع از فاطمی امین

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور  نیز  برای دفاع از سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت که طرح استیضاح وی در حال بررسی است، حاضر شد.

میرتاج الدینی  مخالف استیضاح وزیر صمت:رشد تولید ناخالص داخلی بخش صنعت بیش از ۲ برابر نرخ رشد اقتصادی بوده است

 براساس آمار مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، تولید انواع خودروی سواری و وانت در ۱۱ ماه نسبت به مدت مشابه ۳۱ درصد و ۷۱ درصد رشد داشته است. خودروهای کف پارکینگ از ۲۸۰ هزار دستگاه به کمتر از یک هزار دستگاه رسیده است، تولید اتوبوس در ۱۱ ماهه ۱۴۰۱ به ۱۴۴ درصد افزایش یافته است. تولید پتروشیمی ۸ درصد، انواع لوازم خانگی ۳۷ درصد، انواع تراکتور ۳۷ درصد نسبت به گذشته رشد داسته است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ناطق اول استیضاح که همکار بنده در مجلس هفتم بود، مطلبی را بیان کرد که خاطره ای را باید یادآور شوم. آیا به یاد دارید در هیات رئیسه فراکسیون اکثریت مجلس و شورای مرکزی که هم شما بودید و هم بنده؛ مجلس هفتم مجلس انقلابی بود و دولت اصلاحات مشغول فعالیت؛ افراد به دنبال استیضاح بودند، اما آقای باهنر در شورای مرکزی مطرح کرد که ما نمی توانیم بیش از یک وزیر استیضاح کنیم، زمانی که ما با یک دولت اصلاحات اینچنین برخورد می کردیم، باید پرسید که ما را چه شده که با دولت آقای رئیسی که 220 نفر از نمایندگان، ایشان را برای شرکت در انتخابات دعوت کردند، اینچنین برخورد می کنیم.

میرمحمدی در مخالفت با استیضاح وزیر صمت:مشکلات وزارت صمت ریشه در سیاست‌های کلان اقتصادی کشور دارد

دولت سیزدهم وارث مشکل مزمن بی‌کیفیتی ۳۰ ساله خودرو شده است

عملکرد فسادستیزی فاطمی امین قابل دفاع است

در خصوص دادن 75 خودروی شاسی بلند به نمایندگان، هم رئیس مجلس، هم هیأت رئیسه، هم سخنگوی مجلس و هم وزیر صمت تکذیب کرده‌اند. با دادستانی مکاتبه شد و هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز این موضوع را بررسی و تکذیب کرد، سپس یک نماینده استیضاح کننده با استناد به این موضوع به این نکته اشاره می‌شود که وقتی 4 ماه گذشته قرار بود فاطمی امین را استیضاح کنیم، آمار استیضاح کنندگان تا روز استیضاح 40 به 60 بود اما ناگهان اتفاق عجیبی افتاد و آمارها تغییر کرد. در این شرایط از مجلس انقلابی در افکار عمومی چه باقی می‌ماند.

رئیسی در دفاع از عملکرد و کارنامه وزیر صمت:ثبات در وزارتخانه صمت مسئله حائز اهمیتی است / طرح استیضاح به معنای اختلاف میان مجلس و دولت نیست


رئیس جمهوری با بیان اینکه که از سال ۹۶ به بعد حدود ۶ وزیر و سرپرست در وزارت صمت تغییر کرده و جابجا شده اند، گفت: ثبات در وزارتخانه مسئله مهم است و می تواند به تولیدکنندگان در بخش های معدن و تجارت این پیام را دهد که این ثبات می تواند موجب تصمیم گیری های مهم و باثباتی در وزارتخانه شود.

به دنبال فضای ایجاد شده بعد از فرمایش رهبر معظم انقلاب در رابطه با وحدت میان قوا و همکاری و همدلی بین آنها ممکن است برخی احساس کنند طرح تذکر و استیضاح در مجلس به معنای اختلاف میان دولت و مجلس باشد، اما باید تاکید کنم تلقی بنده به هیچ عنوان اینگونه نیست و به یقین تذکر، سوال و حتی استیضاح یک وزیر جلوه اختلاف ندارد و حتی من از نمایندگانی که احساس مسئولیت کرده و دغدغه مردم را پیگیری کردند، تشکر می کنم و حضور امروز من در مجلس این پیام را برای همگان داشته باشد که طرح استیضاح به معنای اختلاف میان مجلس و دولت نیست.

توضیحات رئیس اداره اخبار مجلس درخصوص دلایل اعلام تنفس در فرایند استیضاح وزیر صمت
رئیس اداره اخبار مجلس شورای اسلامی در حساب توییتری خود در خصوص نحوه بررسی استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در صحن علنی و اعلام زمان تنفس توضیح داد.

امیرحسین یزدان پناه، رئیس اداره اخبار مجلس شورای اسلامی در حساب توییتری خود در خصوص نحوه بررسی استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در صحن علنی توضیح داد: «طبق آیین نامه، جلسه علنی باید 4 ساعت پس از شروع پایان یابد هنوز نیم ساعت از فرصت وزیر صمت و نیم ساعت از وقت 2 نماینده موافق استیضاح باقی مانده و فرایند رأی گیری هم زمان زیادی می برد اما فقط 45 دقیقه از وقت صحن باقی بود، لذا تا ساعت 13 تنفس اعلام شد تا فرایند به صورت دقیق برگزار شود.»

نماینده‌ای که با لباس ایران‌خودرو در صحن حاضر شد

 عکسی از جلسه استیضاح وزیر صمت منتشر شد که در آن بابایی کارنامی، نماینده ساری و عضو کمیسیون اجتماعی با لباس ایران خودرو در صحن حاضر شده است.

او هم در استیضاح شهریور ماه و هم در این نوبت از مخالفان برکناری فاطمی امین از ساختمان خیابان سمیه بوده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس: تعداد امضاهای علنی شدن رأی‌گیری استیضاح وزیر صمت کافی نیست

سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس:جمعی از نمایندگان در نامه‌ای خطاب به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خواستار رأی‌گیری به صورت علنی و شفاف درباره استیضاح وزیر صمت در جلسه امروز شدند.

در صورتی که دوسوم نمایندگان با این تقاضا موافق باشند، رأی گیری استیضاح امروز به صورت علنی و شفاف خواهد بود.
از سوی دیگر، این درخواست باید به امضای ۵۰ نفر از نمایندگان برسد که هنوز امضاهای این تقاضا کم است و باید ببینیم تا عصر به چه تعداد می‌رسد.

علیرضا بیگی: تمام دریافت کنندگان خودرو نماینده مجلس نبودند / هیات رئیسه، ارتباط بین واگذاری خودرو و استیضاح را مشخص کند

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در گفتگو با خبرگزاری دانشجو:آقای نیکزاد با بنده تماس گرفتند و گفتند که شخصی که این کار را کرده را برکنار کرده اند.

افرادی که این خودروها را دریافت کرده اند شامل نمایندگان، کارکنان و اقوام نمایندگان می شود.

اسناد و مدارکی در اختیار داریم که ثابت می کند در خرداد ۱۴۰۱، واگذاری خودروها به نمایندگان، کارکنان و اقوام آنان شروع شده و تا مهر ۱۴۰۱ استمرار داشته است.

به خاطر همین موضوع حق من بود که از هیات رئیسه سوال کنم که آیا بین این خودروها و استیضاح وزیر صمت ارتباطی وجود دارد یا نه. هیات رئیسه باید شفاف اعلام کند.

من مستنداتی به هیات نظارت ارائه کردم ولی گفتند که این مستندات را نمی پذیرند و نمی توانند هم رسیدگی کنند. آنها نخواستند وارد محتوا بشوند و موضوع را به مراجع قضایی ارجاع دادند.

انتشار اسامی افرادی که خودرو دریافت کردند موکول به اذن و اجازه مراجع قضایی است.

آزادی‌خواه: استیضاح را به حاشیه نبرید

تذکر  احد آزادی‌خواه نماینده مردم ملایر 

آیا شما مقام قضایی هستید که به سادگی تصمیم می‌گیرید؟ بنده برای شما احترام قائل هستم. تقاضا دارم استیضاح را به حاشیه نبرید. بگذارید کار نظامند انجام شود.

ان‌شاءالله انتظار می‌رود با رای نمایندگان وزارت صمت نجات پیدا کند و صنعت نفس بکشد.

آقای فاطمی امین در مسند دیگری مشغول شوند.

آقای فاطمی امین نشر اکاذیب نکنید، کدام قاضی ضرب و شتم معاون شمارا تائید کرده است؟

سیاهکلی: آقای وزیر باید به جای واگذاری سهام ایران خودرو، مدیریت را واگذار می‌کرد

لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن در نوبت دوم  بررسی استیضاح "

 خریدن پراید از رده خارج شده آرزوی مردم است،

آقای فاطمی امین مسیر را اشتباه رفته‌اند

باید به جای واگذاری سهام ایران خودرو، مدیریت را واگذار می‌کرد.

وزیر صمت: بنده به عنوان وزیر یک تندر ۹۰ مدل ۸۹ دارم/ من هم به قیمت خودرو منتقد هستم

وزیر صمت در  نوبت دوم جلسه استیضاح: 
 گلایه هایی از ما دارند و به حق است، اما یکی از افتخارات بنده است که در دیدار اخیر رهبری گفتند درمورد بحث معادن مژده داده اید.
 مرکز پژوهش های مجلس میگوید صنایع بورسی ۱۲.۸ درصد رشد داشته است.
 می‌گوییم رشد اقتصادی ، تورم از آن خارج می شود، بنده نباید پاسخگوی تسهیلات بانکی باشم.

ما هم نسبت به تسهیلات بانکی انتقاد داشتیم ولی مگر بنده مسئول تسهیلات بانکی هستم. من هم نسبت به صنعت خودرو و قیمت خودرو انتقاد دارم. بنده به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت یک تندر ۹۰ مدل ۱۳۸۹ دارم مگر ما جدا از مردم هستیم یا جای دیگری زندگی می‌کنیم. ما یک قیمت کارخانه داریم و یک قیمت بازار داریم اما به لحاظ این‌که چهار سال در تولید خودرو مشکلاتی ایجاد شد بین قیمت کارخانه با قیمت بازار شکاف زیادی ایجاد شده است.

 آمار تورم خودرو از اردیبهشت‌ماه تا آبان‌ماه سال گذشته کاهشی بوده و از آذرماه افزایش پیدا کرده است که به قیمت ارز باز می‌گردد. مگر من مسئول ارز هستم چالش‌های بازار ارز در کار بنده نیز تاثیر منفی می‌گذارد قیمت مواد اولیه کارخانه‌ها افزایش می‌یابد. اولین کسی که به شدت به دنبال این است که اقتصاد کشور بر مبنای ریال اداره شود بنده هستم.

 این بسیار اشتباه است که پول آب، برق و گاز و دستمزد ریالی بوده اما قیمت محصول دلاری باشد. وزارت صمت ۳۰ درصد اقتصاد کشور را در دست دارد. در کل دنیا ۹۰ رشته فعالیت وجود دارد که ۲۷ رشته از این فعالیت های اقتصادی به وزارت صمت باز می گردد. وزارتخانه ای که ۳۰ درصد تولید کشور را در دست داشته و یک سوم کل فعالیت ها را در بر می گیرد در طول دولت قبلی ۴ تا سرپرست داشته است.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان