شنبه, 01 اردیبهشت 1403
شنبه, 01 اردیبهشت 1403
استانداری گیلان و اذعان به توقف پروژه زباله سوز؛

یعنی چهل میلیون دلار هم نباید برای گیلان خرج شود!؟

۱۴۰۲/۰۲/۰۵ ۱۵:۳۸ چاپ

اختصاصی حکایت گیلان | معاون عمرانی استاندار گیلان در گفتگویی با صداوسیما درباره معضلات پسماندی و دفن زباله استان گیلان به اظهارنظر پرداخته است که تقریبا همان حرف‌های گذشته است. البته وی درباره این که سرانجام زباله‌ها به کجا منتقل می‌شود صحبت نکرده، ولی اذعان کرده است که احداث زباله سوز در استان  نیازمند اعتبار ۴۰ میلیون دلاری فی ما بین شهرداری و شرکت «TTS» است و  این پروژه به دلیل عدم تامین اعتبار متوقف شده است. 

  راه اندازی زباله سوز در رشت همزمان با چهار شهر دیگر کشور رقم خورد ، اما به واسطه عدم اختصاص منابع مالی ، زباله سوز شهر رشت نسبت به سه شهر دیگر کشور بسیار عقب مانده است. رقم چهل میلیون دلاری  اگر  با دلار چهل هزار تومانی مرکز مبادلات هم محاسبه شود چیزی بالغ بر 160 هزار میلیارد تومان خواهد شد که از بودجه شهرداری رشت خارج است و باید اعتبار ملی برای آن اختصاص پیدا شود. دولت هم که معتقد است پسماند اولویت ما برای استان گیلان است. یعنی برای این استان و معضل زباله اش چهل میلیون دلار نمی‌تواند تخصیص دهد که این همه مردم  آسیب نبینند؟

همین نیروگاه زباله سوز در نوشهر مازندران احداث شده و حالا به تولید برق هم رسیده است. برخی کشورها حتی محصول تولیدی از کارخانه زباله سوز را برای تولید نفت در آینده ذخیره می‌کنند. پس مشخص است سود احداث آن به زودی برخواهد گشت، ولی چرا حاضر نیستند برای گیلان هزینه کنند و به جای ان شاهد هستیم که به جای سراوان مناطق دیگر چون جنوب گیلان و یا لاکان را برای انتقال زباله در نظر گرفته اند و یا در روستاها مردم مجبور هستند که زباله های خود را بسوزانند. 

تاکید مداوم بر این که کارها به خوبی در حال پیشرفت است و پروژه  35 درصدی ساماندهی لندفیل سراوان را خیلی مناسب می‌دانند قرار است چه مشکلی را حل کند؟ حتی همین کارخانه کودآلی که در لاکان مستقر است باعث بوی بسیار بدی در منطقه شده که نسبت به آن نیز پاسخگو نیستند. بحث تفکیک زباله از مبدا هم که هیچ وقت جدی گرفته نشده و به واقع خود شهرداران هم نمی‌دانند که این تفکیک چگونه صورت می گیرد مردم عادی که بماند! آن چه باقی مانده نیروگاه زباله سوزی است که همیشه روی کاغذ مانده است. این دیگر چه اولویتی است که می گویند برای گیلان در نظر گرفته اند. الله اعلم!

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان