جمعه, 07 اردیبهشت 1403
جمعه, 07 اردیبهشت 1403
گزارش روزنامه سازندگی؛

آقامیری ها خاندان نوظهور قدرت در ایران!

۱۴۰۲/۰۲/۰۴ ۰۹:۱۶ چاپ

به گزارش حکایت گیلان | روزنامه سازندگی در گزارشی با توجه به سرپرستی محمد آقا میری در وزارت جهاد کشاورزی از خانواده آقامیری به عنوان خاندان نوظهوری یاد کرده است که نفوذ زیادی در دولت رئیسی دارند. 

در گزارش این روزنامه آمده است :  احتمالا مشهورترین چهره این خانواده سید حسن آقامیری است. منبری معروف که منتقد نظام سیاسی است و خلع لباس شده است. او با اصولگرایان زاویه دارد منتقد جدی شرایط فعلی است و ویدئوهای او در شبکه های اجتماعی و یوتیوب دست به دست شده و دیده و شنیده میشود اما لطفاً این خانواده را به این فرد خلاصه نکنید. خانواده آقامیریها که یکی از آنها اخیراً توسط سید ابراهیم رئیسی به عنوان سرپرست وزارت جهاد کشاورزی معرفی شده و احتمالاً وزیر آینده خواهد شد. بسیار پرنفوذتر از آن هستند که بدانید.

در این گزارش که به بهانه معرفی سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی تهیه شده ابتدا به حلقه آقامیری‌ها پرداخته شده و بعد به سراغ سید محمد آقامیری سرپرست جدید وزارت جهاد کشاورزی رفته است.

سازندگی نوشته است:  آقامیریها از شهر خوانسار آمده اند و آرام آرام جای خود را در سیاست ایران بی سروصدا باز کرده اند. سید محمد آقامیری یکی از آنهاست که درحال حاضر عضو شورای شهر تهران است، دومین سیدمحمد اخیراً توسط ابراهیم رئیسی به عنوان سرپرست وزارت کشاورزی منصوب شده و محتمل است به مجلس معرفی شود تا این وزارتخانه مهم را که به سفره مردم گره خورده است در دست بگیرد. سومین آقامیری سید محمدامین است که هم داماد جواد لاریجانی است و هم رئیس مرکز ملی فضای مجازی است. او پیش از این در یکی از معاونتهای وزارت ارتباطات مشغول به کار بود و معاون عیسی زارع پور به حساب می آمد اما در همین دولت ارتقا سمت او سرعت گرفت و جایگزین سیدابوالحسن فیروزآبادی در مرکز ملی فضای مجازی شد. البته ناگفته نماند که ابوالحسن فیروزآبادی نیز خود به خانواده بجنوردی‌ها متصل بود. خانواده بجنوردی‌ها یکی از بزرگترین خانواده‌های سیاسی مذهبی در ایران هستند که با چندین خانواده در ارتباط می‌باشند از یک سو با خانواده خمینی‌ها از یک سو با خانواده خزعلی‌ها از یک سو با خانواده خاتمی‌ها و آقامیری‌ها  و  از یک سو با خانواده صدرها.

سید محمد امین آقامیری نه تنها از سوی خانواده آقامیری‌ها حمایت میشود بلکه از سوی جواد لاریجانی پدر زن خود نیز حمایت می‌شود. جواد لاریجانی در بین برادران لاریجانی با مواضع تندی که دارد مشهور است. او که روزگاری در سال ۷۶ مذاکراتش با نیک براون یکی از مدیران کل وقت وزارت خارجه انگلیس لو رفت این روزها و سالها به یک اصولگرای دو آ آتشه تبدیل شده است.


دیگر عضو حلقه آقامیریها سید محمودرضا آقامیری دانش آموخته رشته فیزیک هسته ای است که این روزها از او به عنوان رئیس دانشگاه شهید بهشتی نام میبرند او پیش از این در دانشگاه آزاد بود و از آن دانشگاه به دانشگاه شهید بهشتی آمد و با سرعتی که آقامیریها در عرصه سیاسی اجتماعی دارند دور از ذهن نیست که روزی وزیر علوم ایران شود.


یکی دیگر از آقامیری‌ها، سید حسین آقامیری است. منبری پرنفوذی در قم است که حتی علیه برادر خود سیدحسن آقامیری نیز اعلامیه و اطلاعیه داد و از مواضع سیاسی او برائت جست و نوشت: «حقیر از جهت مبانی فکری و برآیند ،عملی با ایشان اختلاف نظر مبنایی دارم. برای فهم صحیح و دقیق از گوهر معارف دینی باید از التقاط و برداشت ذوقی و سلیقه ای و مطالعات پراکنده و سطحی احتراز کرد تفکر اگر از یک مبدا و مبنای روشن نباشد جز به هم بافتن حق و باطل ماهیتی برای توجیه مسیر غلط ندارد. متاسفانه نتیجه نگاه سطحی به دین بیش از هر کسی دامن گیر جوانان بیدفاع میشود و این گناهی بزرگ است.»
و حسن آقامیری تنها آقامیری است که شباهتی با قبلیها ندارد او نیز روحانی است اما به علت محکومیت خلع لباس شده و مواضع تند سیاسی نسبت به سیاسیون و اصولگرایان دارد مجله همشهری جوان در سال ۱۳۹۵ او را به عنوان روحانی سال انتخاب کرد و این مجله درباره او نوشت: «سیدحسن آقامیری یکی از روحانیونی است که راه شهرت را جور دیگری طی کرد از مسیر تلویزیون و تریبونهای مهم و مراسم شناخته شده به شهرت نرسید، بلکه از راه جوانان و فضای مجازی سری بین سرها پیدا کرد و بین قشر خاصی از جوانان محبوب شد. آقامیری به گفته خودش به دلیل خاطره خوبی که در زمان کودکی از هیات نزدیک محل سکونت خود داشت و همچنین داشتن پدر روحانی به هیئت رفت و به روحانیت علاقه مند شد و در حوزه به تحصیلات دینی پرداخت.»

بقیه گزارش روزنامه سازندگی را اینجا بخوانید. 

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان