شنبه, 01 اردیبهشت 1403
شنبه, 01 اردیبهشت 1403

اختصاصی حکایت گیلان | طاها عبدالهی :اوضاع نامساعد تالاب منطقه حفاظت شده لیسار که با نام تالاب جوکندان_قلعه بین نیز شناخته می‌شود بر کسی پوشیده نیست.

تالابی که پاسگاه سر محیط بانی دارد اما از تصرف اراضی، جاده سازی، شکار، قطع درختان، زباله ریزی و هرگونه تخریب دیگری در امان نیست.
فعالان محیط زیست منطقه تالش با پیگیری‌ها و نامه نگاری از دادستان استان گیلان، دادستان شهرستان تالش، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان و رئیس اداره حفاظت محیط زیست تالش خواستار ادامه اجرای طرح نیمه کاره احیای تالاب و لزوم نگهداری سازه های مرکز بازدید شده بودند.

تالاب را احیا کنید و گزارش دهید

دستاورد این مطالبه گری فعالان محیط زیست تالش، نامه دادستان تالش به مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان است. میثم اسدی از حمزه عشوری خواسته است تا ضمن حفاظت از این تالاب ۲۳۸ هکتاری مانع خروج آب از تالاب شود و آن را احیا کند. همچنین سازه مرکز بازدید (پل چوبی) را بازسازی نماید.
این مقام قضایی برای اداره کل محیط حفاظت زیست گیلان ضرب الاجل معین کرده و از عشوری خواسته است تا گزارش فعالیت خود در این زمینه پس از سه ماه ارائه کند.

متن نامه میثم اسدی دادستان تالش به شرح زیر است:
مدیرکل محترم محیط زیست گیلان
نظر به اینکه تالاب جوکندان با دارا بودن مساحت تقریبی ۲۳۸ هکتار از جمله تالاب های حساس گیلان بشمار میرود و همه ساله شاهد حضور گونه های نادر پرندگان مهاجر و بومی در تمام فصول سال بوده و از منظر تنوع زیستی تجدید ذخایر آب های زیر زمینی و چشم انداز تفریحی و گردشگری از اهمیت بسزایی برخوردار میباشد
و علی رغم اقدامات صورت گرفته تالاب در اثر خروج آب و موقعیت کنونی در وضعیت نامناسبی بوده و در وضعیت اضطراری قرار دارد و نیز پل چوبی منصوب در تالاب بجهت عدم مرمت در آستانه تخریب بوده که عدم مرمت و رسیدگی به آن موجب خارج شدن آن از حیز انتفاع و پایمال و اتلاف بیت المال خواهد بود .
از آنجاییکه بر اساس ماده ۱۵ از قانون حفاظت احیا و مدیریت تالاب های کشور مصوب ۹۶ مجلس شورای اسلامی دولت مکلف است اعتبارات مورد نیاز برای اجرای طرح های لازم جهت تحقق اهداف این قانون را در بودجه سنواتی سالانه دستگاه های ذیربط پیش بینی نماید
لهذا مقتضی است اقدامات لازم و عاجل با رعایت اصول و موازین قانونی و فنی و ملاحضات زیست محیطی در جهت اولا تثبیت موقعیت کنونی و حفظ تالاب و ثانیا مرمت پول چوبی موجود در جهت پیشگیری از تخریب آن معمول و نتیجه ظرف سه ماه گزارش شود.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان