جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403

به گزارش حکایت گیلان | گرچه مدت زیادی از پرتاب ماهواره های جدید استارلینک نمی‌گذرد اما این ماهواره‌ها به دلایلی قادر به ادامه فعالیت نبوده و سقوط می‌کنند.

 

حدود یک ماه از پرتاب ۲۱ ماهواره جدید توسط اسپیس ایکس به فضا می‌گذرد. این ماهواره‌ها ابعادی کوچک‌تر از ماهواره‌های پیشین استارلینک دارند، اما یکی از آن‌ها نتوانست در مدار خود باقی بماند و سقوط کرد.

ماهواره استارلینک که با کد ۳۰۰۶۲ شناسایی می‌شد در ساعت ۴:۵۰ صبح امروز به وقت شرقی وارد جو زمین شد. این اطلاعات از سوی Jonathan McDowell، اخترشناس و فیزیکدان دانشگاه هاروارد در توییتر منتشر شده که عملکرد ماهواره‌های اینترنتی اسپیس ایکس را مورد بررسی قرار می‌دهد. این ماهواره به احتمال خیلی زیاد در جو زمین سوخته و چیزی از آن باقی نمانده است.


در توییت بالا مک‌دوول می‌گوید سه ماهواره ۳۰۰۵۸، ۳۰۰۴۲ و ۳۰۰۵۱ ارتفاع خود را افزایش دادند تا با موفقیت در مدار خود قرار بگیرند، اما ۳۰۰۶۲ در نزدیکی کالیفرنیا وارد جو زمین شده است. این ماهواره با مانور کنترل شده‌ای از مدار خود خارج شد. این واقعه توسط سایرین نیز مشاهده شده و همگی درباره عدم توانایی برگشت این ماهواره به مدار خود و سپس سقوطش اتفاق نظر دارند. اکانت توییتری Starlink Insider هم به این موضوع با یک توییت واکنش نشان داد.

Starlink Insider ماه گذشته متوجه تغییراتی در عملکرد ماهواره‌های استارلینک شد. این حساب کاربری جزو اولین افرادی بود که اعلام کرد این ماهواره‌ها به جای اوج گرفتن با سرعت آهسته‌ای در حال سقوط هستند. در پاسخ به افزایش شایعات و نگرانی‌ها درباره ماهواره‌های استارلینک، مدیر عامل اسپیس ایکس یعنی ایلان ماسک در توییتر به منظور شفاف‌سازی بیشتر اعلام کرد: ماهواره‌ها با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند. برخی از آن‌ها از مدار خارج خواهند شد، اما برخی دیگر همچنان مورد آزمایش و بررسی قرار می‌گیرند؛ بنابراین ماهواره‌ای که اخیرا سقوط کرده احتمالا اولین و آخرین ماهواره ناموفق استارلینک نخواهد بود؛ هرچند هنوز نمی‌توانیم با قطعیت درباره آن سخن بگوییم.


اسپیس ایکس در ۲۷ فوریه تعداد ۲۱ ماهواره نسل جدید استارلینک را سوار بر یک راکت فالکون ۹ کرده و به فضا فرستاد. این ماهواره‌ها با نام V ۲ Mini شناخته می‌شوند، چرا که در واقع همان ماهواره‌های سابق استارلینک هستند که فقط ابعادشان کوچک‌تر شده و البته به واسطه نسل جدید بودنشان، امکانات بیشتری نیز با خود به همراه دارند.

ماهواره‌های V ۲ mini به اسپیس ایکس کمک می‌کند تا بتواند با سرعت و راحتی بیشتری مناطق تحت پوشش استارلینک را گسترش بدهد. همان‌طور که می‌دانیم تقاضا برای اینترنت پرسرعت استارلینک بسیار بیشتر از عرضه بوده و کاربران زیادی منتظر قرارگیری منطقه زندگی‌شان در پوشش ماهواره‌های این شرکت هستند. اسپیس ایکس قصد دارد با پرتاب بیشتر ماهواره‌های کوچک جدیدش در زمان و هزینه صرفه‌جویی کند و همچنین به مناطق بیشتری اینترنت برساند.

اسپیس ایکس می‌خواهد نسل بعدی ماهواره‌هایش را هم به فضا بفرستد، اما این کار مستلزم استفاده از راکت‌هایی بوده که بتوانند بار‌های سنگین را با خود حمل کند. طراحی فالکون ۹ کنونی برای حمل ماهواره‌های نسل بعد استارلینک مناسب نبوده و به همین دلیل تنها می‌تواند ماهواره‌های V ۲ mini را با خود حمل کند. گفته می‌شد اسپیس ایکس برنامه‌ای برای پرتاب محموله جدید ماهواره‌های کوچک جدیدش را در ماه گذشته در دستور کار داشت. اما حالا با عملکرد متزلزل و نامطمئن ماهواره‌های فعلی‌اش، معلوم نیست این برنامه چه زمانی عملیاتی خواهد شد.

منبع: گجت‌نیوز

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان