چهارشنبه, 05 اردیبهشت 1403
چهارشنبه, 05 اردیبهشت 1403

 حکایت گیلان | سید محمدشفیعی:

در بسیاری از بازه‌های زمانی صحبت‌هایی از نبرد نظامی مستقیم میان ایران و آمریکا وجود داشته است. تحلیل‌های مختلفی هم در رابطه با این موضوع مطرح شده است.

 این احتمال اکنون صفر است

اما چرا؟

برگردیم به دی ماه سال ۹۸ و ترور و شهادت سردار سلیمانی که مستقیما توسط آمریکا انجام گرفت و بعد از آن هم ایران در پاسخ به این امر پایگاه‌ عین‌الاسد را مورد حمله موشکی قرار داد. در آن زمان هر دو کشور دلیل و بهانه کافی برای شروع جنگ را داشتند که این امر صورت نپذیرفت.

طی چندسال اخیر نیز احتمال جنگ بین دو کشور بین ۱۰ تا ۲۰ درصد بود، آن هم به این دلیل که عربستان و سایر کشورهای عربی آمریکا را ترغیب به جنگ با ایران می‌کردند.شاید خود این کشورها به طور مستقیم وارد جنگ نمی‌شدند اما قول حمایت مالی داده بودند و ممکن بود فضای‌سرزمینی خود را برای این عمل در اختیار آمریکا قرار دهند. و اگر این جنگ فرضی اتفاق می‌افتاد عربستان و سایر کشورهای عربی نقش مهمی برای امریکا بازی می‌کردند. اما با توافق ایران و عربستان این عامل ازبین رفته تا احتمال جنگ به صفر برسد.

اما درگیری‌های نیابتی ادامه‌دار در سوریه و عراق برای چیست؟

یکی از دلایلش این است که آمریکا در مقابله با ایران، دیگر عربستان و سایر کشورهای عربی را در کنار خود نمی‌بیند و حداقل نمی‌تواند روی آنها حساب باز کند.

دلیل بعد هم هزینه‌های سنگین جنگ مستقیم است و اینکه آمریکا تجربه ضرر و زیان فراوان از دو جنگ عراق و افغانستان را دارد و اینکه ایران با عراق و افعانستان به شدت تفاوت دارد و این سه کشور قابل مقایسه نیستند از طرفی آمریکا از توانمندی نظامی ایران به خوبی اگاه است‌

بنابر این به درگیری‌های نیابتی و حمله به پایگاه‌های یکدیگر بسنده کرده و سعی می‌کنند توانایی یکدیگر را به چالش بکشند.این حملات نیابتی هم می‌تواند عاملی قوی برای بازدارندگی باشد.

شاید تنها گزینه‌ای که آمریکا را تشویق به حمله مستقیم به ایران کند، حمله رژیم صهیونیستی به ایران و دخالت آمریکا جنگ است. با قدرت گرفتن نتانیاهو و کابینه‌ی افراطی وی این رویای‌دیوانه‌وار که حمله به تاسیسات هسته‌ای و اجرای رزمایش مشترک با آمریکا و تمرین برای این امر احتمال تقابل نظامی می‌رفت، اما خود آمریکا به دنبال این است تا رژیم صهیونیستی را از این اقدام احمقانه بازدارد چون از تبعات سنگین آن به شدت آگاه هستند، چه بسا اعراب از این فرصت استفاده کنند و بخواهند انتقام شکست‌های نظامی سال‌های قبل را از رژیم صهیونیستی بگیرند‌.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان