پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403
پنجشنبه, 06 اردیبهشت 1403

به گزارش حکایت گیلان | مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان از مشاهده ۲ قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه شکارممنوع گیلان در شهرستان سیاهکل خبر داد. همچنین پیش از این رئیس اداره محیط زیست شهرستان فومن از تصویربرداری یک قلاده خرس قهوه‌ای در این شهرستان خبر داد.

 «مصطفی فلاح مجاور» رئیس اداره محیط زیست شهرستان فومن گفت: نیرو‌های یگان حفاظت محیط زیست و دوستداران طبیعت این شهرستان در پایش مناطق حوزه استحفاظی با مشاهده یک قلاده خرس قهوه ای در منطقه جنگلی پایین تریشوم، اقدام به تصویربرداری از آن کردند.

وی با بیان اینکه ارتفاعات ماسوله یکی از زیستگاه‌های حیات وحش به ویژه خرس قهوه‌ای است، افزود: خرس‌ها به دلیل کمبود منابع آبی و غذایی در ارتفاعات، به پایین دست و باغات و مناطق جنگلی پایین دست سرازیر می‌شوند.

فلاح مجاور افزود: توپوگرافی شهرستان فومن شرایط بسیار مناسبی برای زندگی حیات وحش ایجاد کرده است و در این میان وجود جنگل های انبوه شرابط خوبی برای زیست پلنگ و خرس ایجاد کرده است. وی بیان کرد: با توجه به آموزش های ارائه شده به ساکنان محلی و برخورد با متخلفان ، گونه های نادر جانوری در این شهرستان دیده شده است.

خرس قهوه ای بزرگترین گوشتخوار خاورمیانه است و این گونه رنگی متفاوت از قهوه ای تیره تا زرد بور است و زیستگاه این گونه جانوری مناطق جنگلی خزر ، ارسباران و زاگرس می باشد. خرس شبگرد است و به صورت انفرادی زندگی می کند که فرد بالغ آن حدود  ٢۵٠ کیلوگرم وزن دارد و دارای نرخ زاد و ولد پایینی است.

مشاهده ۲ قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه شکارممنوع دیلمان

همچنین مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان از مشاهده ۲ قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه شکارممنوع گیلان در شهرستان سیاهکل خبر داد.

 حمزه عشوری امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به مشاهده ۲ قلاده خرس هوه ای در شهرستان سیاهکل اظهار کرد: ۲ قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه شکار ممنوع دیلمان و درفک شهرستان سیاهکل مشاهده و از آنان تصویربرداری شد.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان این خرس ها در جریان بازدید از منطقه شکار ممنوع دیلمان و درفک توسط محیط‌بانان شهرستان مشاهده و با پیمایش مسیری به صورت موتوری و پیاده تصویربرداری از این‌گونه ارزشمند انجام شد.

وی با اشاره به برنامه‌های ایمنی تدارک‌دیده شده برای خرس‌ها تصریح کرد: آموزش جوامع محلی، برخورد قاطع با شکارچیان غیرمجاز و تعامل با جوامع بومی و محلی و تلاش شبانه‌روزی محیط بانان سبب شده تا امنیت در زیستگاه برای خرس قهوه‌ای تأمین شود و مشاهده و تصویربرداری از گونه ارزشمند هم نشان از این امنیت دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان با تأکید بر شرایط فوق‌العاده زیست محیط گیلان برای گونه‌های نادر گفت: مشاهده گونه‌ای ارزشمند همچون خرس قهوه‌ای و پلنگ در این استان نشان از این دارد که زیستگاه‌ها برای این حیوان‌ها امن است.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان