جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403

به گزارش حکایت گیلان | طاها عبداللهی: سه ماه از اولین حمله به مدرسه دخترانه در قم گذشته و این خبرها در گیلان نیز دیده می‌شود. مسوولان دولتی هنوز هم از اظهار نظر خودداری می‌کنند و مسوولان گیلان هم نمی‌خواهند درباره رویدادهای هفته جاری موضع گیری کنند.

شهرستان تالش در روز دوشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ فضای ملتهبی را با خبر حمله شیمیایی به یک مدرسه دخترانه و مسمومیت دانش آموزان تجربه کرده است.


پنج نفر از دختران دانش آموز دبیرستان حضرت زینب در خیابان مبعث شهر تالش(هشتپر) با علامت حالت تهوع روبرو شدند. مدیر مدرسه دانش آموزان را با آمبولانس به بیمارستان شهید نورانی منتقل کرد و آنها بستری شدند. این روایت را رسانه برخط آویشارخبر منتشر کرده است. انبوهی از نیروهای امنیتی، حراستی و مسئولان سیاسی و آموزشی هم به این مدرسه سرازیر شدند. البته شایعاتی نیز درباره مسمومیت دبیرستان خدیجه کبری و آزادی شهر تالش و دبیرستان قدسیه اسالم گزارش کرده‌اند که درست نیست. ‌
واکنش والدین دانش آموزان به این خبر بسیار سریع بوده تا جایی که آنها فرزندانشان را از مدارس بیرون کشیدند و تقریبا بیشتر دبیرستان‌های دور اول و دوم در چند ساعت به صورت خودجوش توسط مردم تخلیه شدند‌.


بیانیه تکذیبی پلیس


سرهنگ یکم محمد رستمی در بیانیه‌ای  درباره خبر این رسانه محلی و مسمومیت دانش‌آموزان مدعی شده است: با حضور میدانی پلیس، موضوع با همکاری حراست آموزش و پرورش و مدیران مدارس مربوطه مورد بررسی قرار گرفت که مشخص گردید تمامی موارد اعلامی کذب بوده و دانش آموزان همگی در سلامت کامل به سر می برند و طبق اعلام مسئولین درمانی شهرستان، تعدادی از دانش آموزان با ادعای مسمومیت به مراکز درمانی مراجعه نموده بودند که پس از بررسی مشخص گردید علائم مشاهده شده هیچ ارتباطی با مسمومیت نداشته و ناشی از عوامل دیگر بوده است، اکنون نیز همگی بدون هیچ مورد خاصی به صورت سرپایی مرخص گردیده اند.

این مقام امنیتی پلیس خبر رسانه ای و بازتاب آن را شایعه بیان کرده و نسبت به انتشار سریع آن در شبکه‌های اجتماعی گفته است: افراد خاطی به قصد بر هم زدن امنیت روانی جامعه و به طور خاص قشر دانش آموزان و خانواده های آنان مطالبی در فضای مجازی شهرستان منتشر نموده بودند که توصیه می شود رسانه ها قبل از انتشار مطلبی در این خصوص حتماً تحقیقات لازم جهت تایید صحت و سقم موضوع را انجام داده و خانواده ها نیز بدون توجه به شایعات، اخبار رسمی را از طریق مرکز اطلاع رسانی پلیس و روابط عمومی آموزش و پرورش پیگیری و رصد نمایند.

علیرغم تکذیب وقوع هرگونه حمله شیمیایی به مدارس دخترانه در تالش، سرهنگ یکم رستمی از تشدید تدابیر امنیتی در اطراف مدارس دخترانه خبر داده و افزوده است: پلیس برای حفاظت و حراست از دانش آموزان و فرزندان عزیزمان در برابر اقدامات احتمالی اخلالگران امنیت عمومی، تعداد گشت های ویژه و تخصصی ثابت و سیار را در اطراف مدارس افزایش داده است. همشهریان عزیز می توانند در صورت مشاهده هر گونه موارد مشکوک، مراتب را از طریق سامانه پلیس ۱۱۰ اعلام و کمک رسان پلیس باشند.

تکذیب روابط عمومی آموزش و پرورش


حکایت گیلان با عمل به توصیه فرمانده پلیس تالش، روز سه شنبه با علیرضا بیناپور مسوول واحد روابط عمومی اداره آموزش و پرورش تالش تماس تلفنی برقرار کرده است. وی ضمن تکذیب خبر حمله شیمیایی و مسمومیت در مدارس دخترانه تالش اظهار می‌کند: تنها یک نفر دختر دانش آموز در دبیرستان حضرت زینب خیابان مبعث و نزدیک بیمارستان سابق دکتر طاهری دچار حالت تهوع و غش شده بود که علت آن می‌تواند بیماری یا نخوردن صبحانه و یا ضعف جسمانی باشد. حالت روانی و جو اولیا و دانش آموزان و انگیزه دانش آموزان برای تعطیلی مدارس در آستانه سال نو هم موثر است.

بیناپور ضمن تکذیب تعطیلی مدارس از سوی آموزش و پرورش می‌گوید: تمام مدارس باز است و برخی از اولیا فرزندان را به مدرسه نمیفرستند که با اولیا تماس می‌گیریم تا فرزندانشان را به مدرسه بفرستند. عده ای می‌خواهند مدارس را تعطیل کنند و این به نفع دانش آموز نیست. تلاش کنیم تا جو آرام شود وگرنه دود تعطیلی به چشم همه می‌رود. بخاطر شک و احتمال مسمومیت نمی‌توان مدرسه را تعطیل کرد و تعطیلی آسیب است.

مسئول واحد روابط عمومی آموزش و پرورش تالش با انتقاد از خبر منتشر شده درباره مسمومیت دختران دبیرستانی بیان می‌کند: برخی رسانه ها در تماس با آموزش و پرورش دنبال تیتر تعطیلی مدارس و آتش بیار معرکه هستند. رسانه ها در مقابل خبرها مسوول هستند اما فقط ایرادات را منتقل می‌کنند و با دستاوردها کاری ندارند. برخی با دولت زاویه دارند و خبر را به صورت دوپهلو می‌نویسند و دنبال افزایش مخاطب هستند. آنها با این کار میان مخاطبان شک اندازی می‌کنند که بازی در زمین دشمن است.

وی با اشاره به تمهیدات این اداره برای مقابله با اوضاع پیش آمده تصریح می‌کند: امروز (سه شنبه) با مدیران مدارس جلسه گذاشته ایم تا اوضاع را آرام کنیم. اداره کل از مدیران خواسته تا مراقب دانش آموزان باشند.

بنابر گفته بیناپور، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان روز سه شنبه در جمع مدیران مدارس تالش گفته است که تاکنون هیچ تشخیص مسمومیت در گیلان نداشتیم و هر نفر مدعی مسمومیت علائم منحصر به فردی داشته و علائم یکسان نبوده است.

نگاهی به نظر پلیس و آموزش و پرورش

این بیانیه ها علیرغم شدت و حدت تکذیبشان چند نکته جالب توجه دارند. نخست اینکه دبیرستان دولتی دوره دوم حضرت زینب تالش (هشتپر) در فاصله ۶۰۰ متری از فرماندهی انتظامی انتظامی شهرستان تالش و چند خیابان آن طرفتر قرار دارد و طبیعتا باید امنیت بیشتری داشته باشد.

مورد جالب دوم هم اختلاف آمار پلیس و روابط عمومی آموزش و پرورش از مسمومیت احتمالی دانش آموزان است. پلیس از انتقال چند دانش آموز مشکوک به علایم مسمومیت به مراکز درمانی خبر داده در حالیکه آموزش و پرورش فقط یک نفر را می‌پذیرد.

مورد جالب سوم نیز این است که پلیس می‌گوید که برای امنیت مدارس از نیروهای ثابت و گشت استفاده می‌کند در حالی که روابط عمومی گفته است که مدارس باز هستند و رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم از رشت به تالش آمده تا مدیران مطمئن شوند هیچ اتفاقی نیفتاده است.

تماس یک مادر

روز دوشنبه و هنگام واقعه مادر یکی از دانش آموزان با مدرسه ابتدایی روستای میانکوه در نزدیکی شهر تالش تماس گرفته و از آنها خواسته است که دخترش را به خانه بفرستند. وی در حالیکه التماس می‌کرده گفته است که دختر بزرگترش که دانش آموز دبیرستان است دچار مسمومیت شده و در بیمارستان است و نمی‌خواهد برای فرزند کوچکترش هم رویداد مشابهی تکرار شود.

منبع خبر مسمومیت در تالش

وحید فرهادی مدیر سایت خبری آویشار خبر تالش منتشر کننده خبر  مسمومیت دختران دانش آموز با حکایت گیلان می‌گوید: والدین دانش‌آموزان تصاویر مربوط به بستری فرزندان خود در بیمارستان را به رسانه ما ارسال کرده‌اند.  یکی از افراد تماس گیرنده فرزندش را به بیمارستانی در اردبیل اعزام کرده‌اند.
وی درباره تکدیب مقام‌های دولتی در تالش افزوده است: متاسفانه مسوولان تلاش می‌کنند موضوع را مخفی کنند. حوادث مشابهی در سایر شهرستان‌ها نیز رخ داده اما مسوولان بیانیه ای برای تکذیب صادر نکرده‌اند و ما به عنوان رسانه وظیفه خود را انجام داده‌ایم.

‍ 

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان