چهارشنبه, 05 اردیبهشت 1403
چهارشنبه, 05 اردیبهشت 1403

 حکایت گیلان | نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا روز پنجشنبه مدعی شد که ماه گذشته از یک شناور متعلق به قاچاقچیان در آب‌های بین‌المللی خلیج عمان تسلیحات ایرانی از جمله موشک‌های ضد تانک هدایت‌شونده کشف و ضبط کرده است.

به گزارش یورو نیوز؛ بریتانیا مدعی است که این شناور که از ایران «در تاریکی و با سرعت بالا» به سمت جنوب حرکت بود توسط یک پهپاد تجسسی و اطلاعاتی آمریکایی شناسایی و به وسیله یک هلیکوپتر بریتانیایی ردیابی شد.  

وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد، وقتی این شناور با اخطار نیروی دریایی بریتانیا مواجه شد، ابتدا تلاش کرد تا به سمت آب‌های ایران حرکت کند اما بعد توسط گروهی از تفنگ‌داران سلطنتی بریتانیا متوقف شد و سپس این تفنگ‌داران سوار شناور کوچک شده و با بازرسی آن بسته‌های مشکوکی کشف کردند. 

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این توقیف که توسط کشتی اچ‌ام‌اس لنکستر انجام شد و همچنین حضور دائمی ما در منطقه خلیج فارس نشان‌دهنده تعهد ما در رعایت حقوق بین‌الملل و مقابله با فعالیت‌های تهدید کننده صلح و امنیت جهانی است.»

بریتانیا می‌گوید که بازرسی اولیه نشان داد که این بسته‌های مشکوک شامل موشک‌های هدایت‌شوند ضد تانک و قطعات موشک‌های بالستیک میان‌برد ایرانی بوده و بریتانیا سازمان ملل متحد را نیز در مورد توقیف آن‌ها مطلع کرده است. 

بریتانیا پیش‌تر در اوایل سال جاری میلادی دوبار تسلیحات ایرانی را در این منطقه توقیف کرده بود.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان