پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403

به گزارش حکایت گیلان |لارنس نورمن در وال استریت ژورنال نوشت: به گفته دیپلمات‌ها، ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش بر سر واکنش به تولید اورانیوم نزدیک به درجه تسلیحاتی از سوی ایران، با بریتانیا، فرانسه و آلمان دچار اختلاف شده اند. این کشورها طرفدار صدور قطعنامه انتقادی علیه تهران در شورای حکام هستند، در حالی که دولت بایدن تمایلی به انجام آن ندارد.

در ادامه این مطلب آمده است: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این هفته اعلام کرد که ایران در هفته‌های اخیر ذرات اورانیوم غنی‌شده با حدود 84 درصد تولید کرده است، که فقط اندکی کمتر از درجه 90 درصد برای سوخت هسته‌ای جهت ساخت تسلیحات است.

دیپلمات‌ها گفتند که بریتانیا، فرانسه و آلمان می خواستند در نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با تصویب قطعنامه‌ای در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران، رسماً ایران را محکوم کنند.

این شورا می‌تواند موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد، اما در موارد قبلی که ایران محکوم شده است، این کار را انجام نداده اند.

با این حال، مقامات ایالات متحده مخالف این قطعنامه هستند، اگرچه تصمیم نهایی هنوز گرفته نشده است. واشنگتن می خواهد ببیند آژانس در مورد تولید مواد مذکور چه نتیجه ای می گیرد. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است روز پنجشنبه به تهران سفر کند.

آنها همچنین خاطرنشان کردند که ایران در آخرین نشست شورای حکام آژانس در ماه نوامبر محکوم شد و بعید است که کشورهای اروپایی بدون حمایت واشنگتن قطعنامه ای را مطرح کنند.

این اولین بار نیست که ایالات متحده و شرکای اروپایی آن بر سر نحوه مدیریت پرونده برنامه هسته ای ایران اختلاف نظر پیدا کرده اند. در مارس گذشته، مذاکره کنندگان ارشد اروپایی، وین  را در حالی ترک کردند که از واشنگتن و تهران به دلیل عدم توافق، کلافه شده بودند.

برخی از دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند که در 12 ماه گذشته، به نظر می‌رسد واشنگتن تمایلی به پرداخت هزینه سیاسی احیای برجام یا پذیرش خطرات موضع شدیدتر در قبال فعالیت هسته‌ای ایران ندارد.

منبع:انتخاب

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان