چهارشنبه, 05 اردیبهشت 1403

به گزارش حکایت گیلان | ستاره‌شناسان یک سیاهچاله در حال رشد را در یکی از کهکشان‌های جهان اولیه کشف کردند. دانشمندان دانشگاه تگزاس و دانشگاه آریزونا این غول عظیم الجثه را با استفاده از رصدخانه رادیویی (ALMA) در شیلی شناسایی کردند. مشاهدات آن‌ها اطلاعاتی درباره اولین سیاهچاله‌های پرجرم و نقش آن‌ها در کهکشان‌های اولیه در اختیار ما قرار می‌دهد. این سیاهچاله بسیار پرجرم در کهکشانی به نام COS-۸۷۲۵۹ قرار دارد. این کهکشان یک مهد ستاره‌ای مولد است، زیرا ستارگانی با سرعتی ۱۰۰۰ برابر کهکشان راه شیری تولید می‌کند و حاوی بیش از یک میلیارد جرم خورشیدی غبار بین‌ستاره‌ای است.

این نوع از سیاهچاله‌های بزرگ در حال رشد معمولاً به عنوان هسته فعال کهکشانی نامیده می‌شوند. ستاره‌‍شناسان تنها ۷۵۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ، این سیاهچاله بسیار پرجرم را کشف کردند. سیاهچاله در قسمتی از آسمان شب کمتر از ۱۰ برابر اندازه ماه کامل دیده شد، این نشان می‌دهد که ممکن است هزاران جرم مشابه در جهان وجود داشته باشد. این نتیجه کاملا غیرمنتظره می‌تواند درک ما از شکل گیری اولیه جهان را تغییر دهد.

به گفته «رایان اندزلی»، نویسنده اصلی مقاله «این نتایج نشان می‌دهد که سیاه‌چاله‌های بسیار پرجرم اولیه به‌شدت توسط غبار پوشیده شده‌اند، شاید به دلیل فعالیت‌های شدید تشکیل ستاره در کهکشان‌های میزبانشان باشد.»

یافته جدید با داده‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب مطابقت دارد. این داده‌ها کهکشان‌های اولیه را نشان می‌دهد که بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی هستند که درباره دوره اولیه کیهان متصور می‌شود.

منبع: آنا