شنبه, 01 اردیبهشت 1403
شنبه, 01 اردیبهشت 1403
از کاهش عجیب هزینه راه آهن تا آمار ضعیف ساخت مسکن ملی؛

آمارهای عجیب و نگران کننده مدیرکل راه و شهرسازی گیلان

۱۴۰۱/۱۱/۲۵ ۱۷:۴۷ چاپ

اختصاصی حکایت گیلان | مدیرکل راه  شهرسازی گیلان در برنامه شبکه باران اعلام کرده است « تمهیدات لازم برای تکمیل راه آهن رشت به کاسپین و رشت به آستارا انجام شده و برای تکمیل آن به هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.»  این در حالی است که بودجه راه آهن رشت آستارا بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان است و کاملا مشخص است جناب مدیرکل اطلاع زیادی از آن ندارد. 

 
برخی آمارهایی که مدیرکل راه و شهرسازی در این برنامه ارائه داده با آمارهایی که تاکنون بیان شده بود متفاوت است. به طور مثال وی می‌گوید « ۱۵ کیلومتر از ۳۵ کیلومتر مسیر ریلی رشت به کاسپین آماده شده که 72 درصد پروژه است» ولی استاندار گیلان همین چند مدت پیش گفته بود 95 درصد پروژه آماده است. به نظر می‌رسد این پروژه هم مثل وعده های افتتاح قطار قزوین رشت مسیر معکوس را طی می‌کند. 

با این فرض که مدیرکل می‌گوید 20 کیلومتر زیرسازی راه آهن باقی مانده بعید به نظر می‌رسد که این پروژه تا پایان دولت نیز به اتمام برسد. این در حالی است که از سال 99 از سوی مقامات مهم از وزیر گرفته تا استاندار وعده های کوتاه مدت شش ماه الی یک ساله برای پایان آن ارائه شده است. 

از سوی دیگر برخی آمارهای مدیرکل در برنامه دستاوردها نگران کننده است. رحمانی از ثبت نام ۱۰۹ هزار نفر متقاضی در طرح مسکن ملی خبر داده  و گفته است: «از این تعداد ثبت نام متقاضی حدود 34 هزار نفر حائز شرایط می باشند و ساخت  12 هزار و 275 واحد در شهرهای استان به جز لاهیجان شروع شده است»واقعا همین حالا شکست طرح مسکن ملی را اعلام کنند سنگین تر است. 12 هزار واحد یعنی ساخت خانه برای حدود 10 درصد از متقاضیان اولیه! حتی لاهیجان هم اضافه کنید تا پایان این دولت نهایت بتوان 15 هزار خانه ساخت. البته موقع صحبت که باشد می گویند یک میلیون خانه در سال برای ایرانیان می‌سازیم!

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان