جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403
درباره قانون جامع حمایت از حقوق معلولان؛

ادعایی که با واقعیت نسبتی ندارد

۱۴۰۱/۱۱/۲۵ ۱۰:۱۲ چاپ

سازمان برنامه و بودجه در واکنش به اعتراض جامع معلولان به حذف ماده ۳۰ جامع حمایت حقوق معلولان می گوید : دولت سیزدهم در لایحه بودجه۱۴۰۲حدود ۲۵هزار میلیارد تومان معادل ۶۷درصد از کل اعتبارات سازمان بهزیستی کشور در بودجه۱۴۰۲ نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور با ۶۵درصد رشد معادل ۳۷۹۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است.
حال ببینیم که این رشد ۶۵ درصدی مورد نظر سازمان قرار است چگونه محقق شود.

اختصاصی حکایت گیلان | ابوالفضل رضائی: 

برای بسیاری از مردم اعداد نقل شده از سوی سازمان برنامه و بودجه و سازمان بهزیستی در دفاع از لایحه بودجه ۱۴۰۲جامعه معلولان قابل پذیرش نیست.
با وجود دهها مرکز مثبت زندگی، موسسات خیریه، مراکز نگهداری و مراقبت از معلولان جسمی و حرکتی گرفته تا ذهنی و بیماران خاص که جمعیتی قریب به 8 میلیون نفر را شامل می شود فقط با چند حساب سرانگشتی، متوجه می شوید اعداد نقل شده در بودجه ۱۴۰۲ مانند یک طنز تلخ است.
در این بین اما برای مسئولان این دو سازمان با این همه دفاتر تسهیلگیری و کارشناسان امور رفاهی و اقتصادی شگفت آور است که درکی از واقعیت های جامعه معلولان نداشته باشند. پیامی که ماده 30 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان به ما می دهد این است؛ دید جامع نسبت به صورت مسئله وجود ندارد.

در این متن، به طور گذرا به ماده ۳۰ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و بررسی بودجه ۱۴۰۲ سازمان بهزیستی می پردازم.

در ماده ۳۰ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان آمده: «به منظور شفاف سازی منابع مالی اختصاص یافته برای اجرای این قانون و حمایت از افراد دارای معلولیت ، سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است نسبت به ایجاد ردیف اعتباری ذیل فصل رفاه اجتماعی مناسب با عناوین فصول این قانون در لوایح بودجه سنواتی اقدام نماید» .‌

سازمان برنامه و بودجه در واکنش به اعتراض جامع معلولان به حذف ماده ۳۰ جامع حمایت حقوق معلولان می گوید : دولت سیزدهم در لایحه بودجه۱۴۰۲حدود ۲۵هزار میلیارد تومان معادل ۶۷درصد از کل اعتبارات سازمان بهزیستی کشور در بودجه۱۴۰۲ نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور با ۶۵درصد رشد معادل ۳۷۹۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است.
حال ببینیم که این رشد ۶۵ درصدی مورد نظر سازمان قرار است چگونه محقق شود.
لایحه بودجه ۱۴۰۲ این را نشان می دهد: این مبلغ مشتمل بر ۱۵۶۵۰ میلیارد تومان برای پرداخت مستمری به مددجویان تحت پوشش آن سازمان که سهم جامعه معلولان از اعتبار مذکور معادل ۸۰ درصد (۱۲۵۲۰ میلیارد تومان) و مابقی آن به سایر مددجویان اختصاص می‌یابد و ۲۲۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار سایر خدمات بالغ بر ۱۳هزار میلیارد تومان به اجرای مواد قانون حمایت ازحقوق معلولان اختصاص یافته است.
بر اساس اطلاعات مندرج در جدول ۷ (صفحه ۱۴۱) لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، اعتبارات سازمان بهزیستی کشور در سال ۱۴۰۲ معادل ۱۸۳۳۴ میلیارد تومان پیشنهاد شده است که از این اعتبار معادل ۳۲۸ میلیارد تومان مربوط به اعتبار طرح های تملک دارایی سرمایه ای و ۱۸۰۰۶ میلیارد تومان مربوط به اعتبارات سایر خدمات(به غیراز مستمری) به جامعه هدف تحت پوشش ازجمله افراد دارای معلولیت(به میزان ۱۳ هزار میلیارد تومان) است. همچنین در جز۳_۱ تبصره ۱۴ مبلغ ۴۵۰۰۰ میلیارد تومان به صورت مشترک جهت مستمری خانوارهای تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور و کمیته امداد امام خمینی (ره) پیش بینی شده است.
لازم به توجه است قبل از تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان، این ارقام در سرجمع اعتبارات سازمان بهزیستی پیش بینی می شد، اما چیزی که از مواد این قانون فهمیده می شود این است که؛ ارقام با نیاز واقعی فاصله بسیار دارد.
فعالان معلولان کشور می گویند ردیف بودجه مستقل قانون حمایت از حقوق معلولان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ به کلی حذف شده است و اشکال را از سازمان برنامه و بودجه می دانند که نگاه عمیقی به حوزه معلولین نداشته و در حین حال یک تضاد آشکار با مطالبات جامعه معلولان دامن زده است. از سوی دیگر سازمان بهزیستی می گوید: حذف نشده و به سر جمع بودجه بهزیستی اضافه شده است.

اما سوال اصلی اینجاست که اگر چنین است چرا در هیچ تبصره ای از لایحه بودجه عنوان نشده که چه مقدار از این مبلغ مربوط به ردیف قانون حمایت از حقوق معلولان است ؟
بطور خلاصه می توان گفت سازمان برنامه و بودجه می بایست مطابق با ماده ۳۰ قانون حمایت از حقوق معلولان مبنی بر ایجاد ردیف بودجه قانون مذکور، ردیف اعتباری با رقم مشخص لحاظ کند .
ادعای سازمان برنامه و بودجه مبنی بر افزایش ۶۵ درصدی بودجه سازمان بهزیستی با ارقام ذکر شده در لایحه بودجه همخوانی ندارد . افزایش بودجه سازمان بهزیستی و قانون حمایت از حقوق معلولان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ با بودجه مورد نیاز برای اجرای مفاد این قانون و همچنین تورم افسارگسیخته و غیر قابل کنترل این روزها نسبتی ندارد چه رسد به تورم سال آینده.
بنابراین انتظار می رود برای جلوگیری از پایمال شدن حقوق آسیب پذیرترین قشر کشور نمایندگان مجلس شورای اسلامی از بازوی نظارتی خود وارد عمل شده تا نسبت به احقاق حقوق از دست رفته جامعه معلولان اقدام شایسته ای به یادگار بگذارند.



نویسنده: ابوالفضل رضائی
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان