چهارشنبه, 02 خرداد 1403
چهارشنبه, 02 خرداد 1403

به گزارش حکایت گیلان | گرچه یک شب کم خوابی، عوارضی جز احساس خستگی یا شاید هم کمی بدخلقی ندارد، اما کمبود خواب مداوم می تواند مشکلات جدی ای به بار آورد.
 گرچه یک شب کم خوابی، عوارضی جز احساس خستگی یا شاید هم کمی بدخلقی ندارد، اما کمبود خواب مداوم می تواند مشکلات جدی ای به بار آورد.

خوابیدن، خواب آلودگی و احساس خستگی پس از بیدار شدن از خواب، این ریسک را به ترتیب به میزان ۲۷ درصد، ۱۱ درصد و ۱۸ درصد افزایش داده بود.

بر اساس این پژوهش، خواب به التیام قلب و عروق خونی کمک می کند و به دستگاه قلبی عروقی بدن استراحت می دهد، امری که باعث می شود اندام های دیگر بدن نیز انرژی دوباره ای گیرند.

در ادامه می خواهیم ببینیم کمبود خواب با بدن ما چه می کند.

ضعیف شدن دستگاه ایمنی بدن

کمبود خواب می تواند توانایی بدن در مقابله با بیماری ها را تحت تأثیر قرار دهد.

مقدار خواب ما تأثیر مستقیمی بر عملکرد دستگاه ایمنی بدن مان و تولید مواد ضد عفونتی به نام سیتوکین ها توسط آن دارد.

این سیتوکین ها نه تنها با مهاجمان خارجی مانند باکتری ها و ویروس ها مقابله می کنند، بلکه به خواب شما هم کمک می کنند، امری که انرژی بیشتری به دستگاه ایمنی برای محافظت از بدن در برابر بیماری ها می بخشد.

افزایش وزن

کسانی که کمتر از ۶ ساعت می خوابند، ریسک ابتلا به چاقی و دیابت در آن ها بیشتر است.

هورمون هایی همچون کورتیزول، لپتین و گرلین (که مسئولیت تنظیم اشتها را برعهده دارند) در زمان خواب تنظیم می شوند، بنابراین کمبود خواب مداوم اشتها باعث افزایش اشتها، پرخوری و افزایش وزن می شود.

نداشتن خواب کافی بر روی نحوه ی برخورد بدن با مواد غذایی هم اثر می گذارد، امری که می تواند منجر به افزایش وزن شود.

بر اساس یک پژوهش، مردانی که بعد از ۴ ساعت خواب شبانه، یک ظرف بزرگ ماکارونی و پنیر می خوردند، در مقایسه با کسانی که استراحت کافی داشتند، بدن آن ها واکنش متفاوتی با مواد غذایی داشت.

به گفته ی محققان، آزمایش خون شرکت کنندگان نشان داد در افرادی که خواب مناسبی نداشتند، چربی های درون مواد غذایی زودتر از میان رفته بود، به این معنی که چربی ها تقریباً فوراً ذخیره شده بودند.

صدمات مغزی

 
کمبود خواب می تواند باعث ضعیف شدن حتفظه و آسیب های شناختی شود و ریسک وقوع سوانح رانندگی را افزایش دهد.

به عقیده ی محققان، خواب به مغز ما کمک می کند از پروتئین های مضری که طی روز در آن انباشته می شوند، خلاصی یابد.

بنابراین کمبود خواب ممکن است بر توانایی مغز در حذف این مواد اثر منفی داشته باشد.

بیماری های قلبی

نداشتن خواب کافی می تواند ریسک ابتلا به بیماری ها قلبی عروقی همچون فشار خون، سکته و حمله قلبی را افزایش دهد.

تحقیقی نشان دادن، سخت خوابیدن، خواب آلودگی و احساس خستگی پس از بیدار شدن از خواب، این ریسک را به ترتیب به میزان ۲۷ درصد، ۱۱ درصد و ۱۸ درصد افزایش داده بود.

بر اساس این پژوهش، خواب به التیام قلب و عروق خونی کمک می کند و به دستگاه قلبی عروقی بدن استراحت می دهد، امری که باعث می شود اندام های دیگر بدن نیز انرژی دوباره ای گیرند.

سرطان

کمبود خواب می تواند احتمال ابتلا به سرطان را هم افزایش دهد.

مختل شدن ساعت بیولوژیک بدن که خواب و هزاران فعالیت دیگر بدن را تحت کنترل دارد، ممکن است احتمال بروز سرطان های سینه، روده بزرگ، تخمدان و پروستات را بالا ببرد.

قرارگیری در معرض نور هنگام کار در شیفت های شبانه برای سالیان طولانی ممکن است سطح ملاتونین بدن را کاهش دهد، امری که می تواند زمینه ساز بروز سرطان شود.

تحقیقی نشان داد خواب کمتر از ۶ ساعت می تواند ریسک ابتلا به سرطان روده بزرگ را ۵۰ درصد افزایش دهد.

منبع: روزیاتو

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : کم خوابی

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان