پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
درباره کسب پروانه زمین های نسقی و واگذاری تالاب عینک به شهرداری؛

خیلی خوب، خیلی دیر!

۱۴۰۱/۱۱/۱۶ ۱۱:۳۸ چاپ

اختصاصی حکایت گیلان | در روزهای گذشته، شهرداری رشت از صدور پروانه برای تمام زمین های نسقی و همچنین واگذاری تالاب عینک از آب منطقه ای به خود خبر داده است. هر دو خبر هرچند در  میان اخبار تورم و مسائل سیاسی کشور گم شده است، اما هرکدام به نوع خود حاصل مطالبات چندین ده ساله ای است که سالها بلاتکلیف مانده بود. 

هرچند هر دو طرح منتقدانی نیز دارد، ولی در رابطه با بهبود شرایط و همچنین گذار به سمت سرمایه گذاری و همچنین درآمدزایی قابل توجه است. پربیراه نیست که بگوئیم اگر شهرداری رشت مساله زمین های نسقی را حل کند و در این زمینه دادگستری هم به آن کمک کند، نه تنها ساخت و ساز غیرقانونی کاهش پیدا می کند، بلکه در زمینه درآمدزایی شهرداری رشت را به نهادی متمول تبدیل می کند. طوری که به جرات می توان فرصت خوبی برای پایان بخشیدن به کسری بودجه، کاهش بدهی ها و همچنین تبدیل اعتبار آن برای هزینه های عمرانی و محیط زیستی است. وقتی گفته می شود پنجاه درصد زمین های شهر مربوط به زمین های نسقی است، عدم توجه به آن تنها کار را بدتر می کند و بالاخره باید  یک جا جلوی چنین قضیه ای گرفته می‌شد و امیدواریم چنین باشد.

قضیه تالاب عینک هم در همین امر قابل تصور است. از ابتدای دهه هشتاد و شورای اول یادمان است که صحبت سرمایه گذاری در تالاب به میان آورده شده بود که در نهایت به دلایل مسائل مالکیتی هرگز چنین اتفاقی نیفتاد. طبق قانون آب منطقه ای مالکیت حریم آب ها و رودخانه ها را در اختیار گرفته و چندان توجهی به خطرات محیط زیستی آن ندارد. آب منطقه ای بدون شک مالک مناسبی برای محدوده تالاب عینک نیست، زیرا نه کارش مرتبط به سرمایه گذاری است و نه بودجه آن را دارد. مدتها بود که کارشناسان می گفتند شهرداری رشت باید به این مسیر ورود کند و مطمئنا اگر مسیر درستی برای آن پیش بینی شود، تالاب عینک حتی از استخر لاهیجان هم می تواند بیشتر شناخته شود. زیرا یک تالاب زیبایی است که سالهاست به آن بی توجهی شده است. 

واگذاری تالاب عینک و کسب پروانه زمین های نسقی اقدامات خوبی است که سالهاست در پستوی قوانین دست و پاگیر کشور معطل مانده است و حال نیز فعلا تنها مقدمات اصلی آن فراهم شده است و هر لحظه ممکن است با «ان قلتی» دیگر به خانه اول برگردیم. تنها اراده و درک واقعی مدیران  است که می تواند آن را به مسیر درست تری هدایت کند. کاش یک دهم تلاش رسانه هایی چون صداوسیما که برای طرح مولدسازی و حذف ارز ترجیحی تبلیغ می کنند به موضوعات این چنینی اختصاص داده می شد تا حالا خیلی از مشکلات حل می شد. البته مشخص است که صرف فراهم کردن مقدمات کارایی ندارد و شهرداری رشت موظف است این دو اقدام را تا لحظه آخر پیگیری و گزارش آن را شفاف به مردم ارائه کند. 

همرسانی کنید:

نظرات شما:

ارسن 16 بهمن 1401 ساعت 06:11

واقعا دیر ....

نظر دهید - پسندیدم 0

مریم رهنما 16 بهمن 1401 ساعت 02:11

به خاطر ضعیف شدن اقتصاد مردمه

نظر دهید - پسندیدم 0

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان