جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403

به گزارش حکایت گیلان | یورو نیوز نوشت: غول خودروسازی «تسلا» روز چهارشنبه ۲۵ ژانویه با انتشار گزارش مالی خود از میزان فروش آخر سال ۲۰۲۲، بار دیگر نشان داد که با وجود نگرانی‌ها از افزایش رقابت به دلیل ورود موفق سایر شرکت‌ها به بازار خودروهای الکتریکی، همچنان از سود سرشاری در مقایسه با کارنامه خودش نسبت به سالیان قبل برخوردار است. 

آقای ماسک در همین روز اعلام کرد که شرکتش توانایی تولید ۲ میلیون خودرو را در سال جاری میلادی دارد.

بر اساس گزارش تسلا، این شرکت در سال گذشته میلادی ۱۲.۵ میلیارد دلار سودآوری داشته است؛ در حالیکه این میزان در سال ۲۰۲۱ تنها ۵.۵ میلیارد دلار بود.

این در حالی است که در سال ۲۰۱۸، شرکت تسلا با زیان‌دهی یک میلیارد دلاری در آستانه ورشکستگی بود و آقای ماسک حتی به فکر فروش آن افتاده بود، که همین قول و قرار هم اکنون باعث شده تا عده‌ای در دادگاه کالیفرنیا علیه او به دلیل آنچه «اظهارات نادرست» عنوان شده است، شکایت کنند.

آمار فروش به لحاظ تعداد خودروی تولید شده

تسلا در سال گذشته میلادی یک میلیون و ۳۶۹ هزار خودرو تولید کرد که نسبت به ۹۳۰ هزار خودرویی که در سال ۲۰۲۱ فروخته بود رشد ۴۷ درصدی را به لحاظ شمار خودروهای فروخته شده به ثبت رساند.

بنا بر اعلام رسمی تسلا، این شرکت برای سال جاری میلادی (۲۰۲۳) پیش‌بینی کرده است که فروش خود را به یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه برساند. البته خود ایلان ماسک روز چهارشنبه گفته است که که «پتانسیل تولید ۲ میلیون خودرو» در سال را دارد. این شرکت در سال ۲۰۱۸ یعنی سه سال پیش تنها ۲۵۵ هزار خودرو تولید کرده بود.

در کنفرانس روز گذشته که با حضور ایلان ماسک و سایر مدیران این شرکت برگزار شد در مورد راه‌کارهای کنترل اثرات تورمی بر قیمت نهایی این خودرو نیز صحبت شد.

یکی از راه‌کارهای عنوان شده گسترش ظرفیت تولید در تازه‌سازترین کارخانه‌ تسلا در برلین آلمان و همچنین در تگزاس آمریکا است. پیش‌تر این شرکت خودروسازی ناگزیر شده بود تا برای جبران خسارت‌هایش بخشی از میزان تولید خود در چین را کاهش دهد.

مضافا اینکه گفته شد به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ها باتری‌های این خودروها در داخل آمریکا تولید خواهند شد. این بدین معنی خواهد بود که تسلا از این پس برای تامین باتری‌های خود کمتر به سراغ تامین‌کنندگانی همچون باتری‌های پاناسونیک ژاپن و CATL چین خواهد رفت.

تسلا از فروش هر خودرو چقدر سود کرد؟

 قیمت سهام شرکت تسلا در سال ۲۰۲۲ تحت تاثیر نگرانی‌ها از کاهش فروش تسلا در رقابت با رقبای جدید که خودروهای ارزان‌تری عرضه کرده‌اند، با کاهش ۶۵ درصدی مواجه شد و سبب ریزش بخش عمده‌ای از ثروت آقای ماسک به عنوان بزرگترین مالباخته تاریخ شد. هر چند بر اساس گزارش تازه منتشر شده تسلا، این شرکت در سه ماه منتهی به آخر سال ۲۰۲۲ توانسته است به طور متوسط از هر خودرو در حدود ۹ هزار و ۱۰۰ دلار سود خالص به دست آورد. 

هر چند این میزان سود نسبت به سه ماهه قبل از آن با شش درصد کمتر شده است، اما می‌توان گفت همچنان بسیار بیشتر از سایررقبای شناخته شده خود از حاشیه سود برخوردار است. به عنوان مثال، سود سه ماهه سوم تسلا به ازای هر خودرو فروخته شده افزون بر هفت برابر بیشتر از شرکت ژاپنی تویوتا موتور بوده است.

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان