جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403

اختصاصی حکایت گیلان | انتخابات کانون وکلای دادگستری گیلان ششم بهمن ماه برگزار می شود و صلاحیت 19 نفراز کاندیداها تایید شده است کانون وکلا یکی از باسابقه ترین نهادهای مدنی صنفی و غیردولتی ایران است و سابقه استقلال آن به دولت دکتر مصدق برمی گردد و از یک نهاد صنفی فراتر عمل می کند و همین استقلال نسبیش از نهاد قضائی هماره به عنوان یک افتخار و وصف متمایز کننده از سایر نهادهای غیر دولتی شناخته می‌شود.
هرچند در سالهای گذشته با ایجاد مراکز مشابه و یا طرح هایی چون تسهیل کسب و کار سعی شده از اعتبار و ارزش آن کاسته شود، ولی همچنان اعضای آن سعی دارند از روند تلاش ها برای کاستن از این استقلال بکاهند.
در دوره اخیر، کانون وکلا به عنوان جدی ترین مخالف طرح تسهیل صدور برخی مجوز های کسب و کار، شناخته می شدند. این طرح به ظاهر راه را برای کسب پروانه افراد فارغ التحصیل رشته های حقوقی بازتر ولی از سوی دیگر نهادهایی چون کانون وکلا را دچار چالش های جدید خواهد کرد. بیشتر اعضای کانون وکلا معتقدند با چنین مقررات و حذف چالش‌برانگیز ظرفیت آزمون‌ جذب کارآموز وکالت، شایسته سالاری و تخصص گرایی حوزه وکالت رو به کاهش گذاشته و این مداخلات قانونی شده ، نهادهای مدنی حرفه ای را تضعیف خواهد نمود.
در رابطه با حوادث اخیر نیز کانون های وکلا و بخش عمده ای از حقوق دانان از منتقدین تبصره جنجالی ماده ۴۸ آیین دادرسی کیفری و محدودیت وکلای تعیینی در پرونده های جرایم علیه امنیت بودند. در این رابطه رئیس اتحادیه کانون های وکلای دادگستری موسوم به اسکودا نیز نامه ای به رئیس قوه قضائیه منتشر کرد و محدودیت وکلا برای دفاع از متهمان را مورد انتقاد قرار داد و خواستار بازنگری آن شد. انتقادات حقوقی به حدی بود که معاون قوه قضائیه نیز اعلام کرد که منتقد چنین تبصره ای است، ولی چون قانون است فعلا کاری نمی تواند انجام دهد.
درحوزه استانی و انتخابات پیش روی کانون وکلای دادگستری گیلان ، محمدرضا نظری نژاد رئیس فعلی آن به دلیل محدودیت دوره ای امکان شرکت مجدد را ندارد او از طرفداران جدی استقلال کانون وکلا از قوه قضائیه است. به نظر می رسد در دوره ای که امثال او نباشند ادامه رویه و مواضع اصولی وی در پرده ای از اما واگر قرار گیرد و باید به نظاره نشست که آیا کاندیداهای فعلی نیز مشابه او رفتار انتخاباتی و در صورت انتخاب عملکرد استقلال طلبانه با تاکید بر َشئون حرفه ای وکالت خواهند داشت یا خیر ؟ انتخاب وکلا در چند روز آینده یعنی شش بهمن ماه این مساله را بهتر نشان خواهد داد.
به نظر میرسد توجه کانون های وکلا باید مبتنی بر حقوق عامه مردم و دفاع از حقوق همکاران خود و تلاش برای کارآمدی نهاد وکالت باشد. در کنار عامل میزان مشارکت وکلا باید دید وکلایی که در انتخابات رای می دهند این موارد را در نظر خواهند داشت یاخیر ؟ چه اینکه آینده حقوقی و حرفه ای نهاد وکالت در گرو تصمیمات اعضای آن و گرایشات فکری و تخصصی ایشان است.

سابقه انتخابات های قبلی تا خدودی نشان دهنده این امر است که وکلا در انتخاب هیات مدیره به اشخاصی رای میدهند که در درجه اول مورد اطمینان و اعتماد و محبوب جامعه وکالت بوده و از حاشیه های معمول که در انتخابات سیاسی گاها رخ میدهد به دور باشند و در واقع اخلاق گرایی جز خصیصه های اصلی و بنیادین این نوع از انتخاب هاست. در درجه دوم توانمندهای حاصل از تجربه کاری و حرفه ای و دانشی و کارآمدی هم مضاف بر آن در نظر رای دهندگان اهمیت پیدا میکند . از همین جهت است که ماندگاری سابقه حرفه ای کانون و تداوم خوشنامی آن نه تنها مطمع نظر انتخاب کنندگان میبایست قرار گیرد بلکه انتظار عمومی و اجتماعی شهروندان آگاه که از دور موضوع را رصد میکنند نیز حکایت از اعتماد مردم به این نهاد باسابقه است و این سرمایه اجتماعی به مراقبت از سوی اعضای جامعه وکالت گیلان که جمعیت قابل توجهی هم پیدا کرده دارد.

در زیر کاندیداهای انتخابات 6 بهمن را مشاهده می کنید.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان