جمعه, 31 فروردین 1403
جمعه, 31 فروردین 1403
درباره ادعاهای عجیب کیهان و حامیان دولت؛

«بحران گاز» حتی خبر دست چندم اروپا هم نیست!

۱۴۰۱/۱۰/۲۴ ۱۹:۱۲ چاپ

اختصاصی حکایت گیلان | این روزها، محدودیت های مصرف گاز به خبر اول رسانه های کشوری تبدیل شده است. در برخی استان ها از جمله گیلان محدودیت های گازی ادامه دارد. ساعات کاری ادارات کاهش یافته است، مدارس و دانشگاه ها دور کاری می کنند. گاز سی ان جی و صنایع برخی استان ها نیز قطع شده است. مشکلاتی که در گذشته کمتر شاهد آن بودیم.

طرفداران دولت و تیم رسانه ای آن ها که از تابستان سال جاری روی اصطلاح «زمستان سخت اروپا» مانور زیادی می دادند، به جای قبول واقعیت بازهم می گویند که در اروپا زمستان سختی در جریان است. مواردی که به  شوخی و طنز مردم در شبکه های اجتماعی مواجه شده است. روزنامه کیهان نوشته است « در انگلیس اعلام شده مردم باید بین غذا و گرما یکی را انتخاب کنند! و از خاک مدفوع گربه به‌عنوان سوخت استفاده کنند! در فرانسه هیزم هم سهمیه‌بندی شده است! در آلمان زغال‌سنگ و شمع نایاب شده! در سوئیس توصیه شده مردم به صورت گروهی استحمام کنند! در سوئد کارمندان باید از پتو برای گرم کردن خود استفاده کنند!»

ما هرکدام از این ها را در سایت ها و رسانه های خارجی جستجو کردیم و نتیجه چندانی پیدا نکردیم. مثلا پتو در اداره کار سوئد! چنین چیزی دیده نشده است. تازه آنجا اسکاندیناوی است و سرمای معروفی دارد. در مورد برخی اخبار هم چیز خاصی پیدا نشده است. در مورد زغال سنگ در آلمان تیتر این است « خروج زغال سنگ و انرژی هسته ای آلمان منجر به کمبود برق نخواهد شد » در فرانسه مثل کشورهای دیگر اروپایی، قیمت  سوخت افزایش یافته است. اما طرح های کمک به رانندگان و افراد کم درآمد ادامه دارد.  در مورد مدفوع گربه و تولید انرژی از مدفوع گربه هم یک ایده ای است که البته به جای مسخره کردن بهتر بود یاد گرفته می شد.

مشکل بحران انرژی در جهان بعد از حمله روسیه به اوکراین قابل پیش بینی بود. اما آن نتیجه ای که بعضی انتظارش را داشتند رخ نداده است.  بررسی روزنامه ها و  سایت ها و خبرگزاری های دنیا از رویترز و آسوشیتدپرس گرفته تا گاردین و فرانس 24 خبری از بحران انرژی در جهان نیست. درست است که خیلی از سایت ها فیلتر است، ولی هنوز سرچ گوگل را که از ما نگرفته اند! نیازی نیست که مجری شبکه افق برای ما پوستر وضعیت زمستان سخت در اروپا درست کند. بهتر است در مورد تعطیلی و کاهش ساعات کاری خودمان بگوید و این که خسارت آن چقدر خواهد شد.  شاید دولت بیشتر از آن که در مورد مصرف گاز خودمان فکر کند دلخوش به تیترهای کیهان و صحبت های مجری شبکه افق است. اگر واقع بینی ملاک باشد، ایران کشوری است که می تواند بحران واردات گاز در اروپا را به نفع خود تمام کند. ولی این که «هیزم خیریه» در کنار سفارتخانه ها بگذارند برایشان لذت بخش تر است!

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان