شنبه, 01 اردیبهشت 1403
شنبه, 01 اردیبهشت 1403

اختصاصی حکایت گیلان | ولادیمیر پوتین در جریان نشستی که از تلویزیون دولتی پخش شد، علناً یک وزیر ارشد و متحد خود را مورد سرزنش قرار داد. ظاهرا  تحریم‌های ناشی از توقف جنگ در اوکراین باعث دردسرهای اقتصادی تازه‌ای برای رئیس‌جمهور روسیه شده است.

گاردین نوشته است:  رهبر روسیه در یک تماس ویدیویی زنده با مقامات روز چهارشنبه، دنیس مانتوروف، معاون نخست وزیر، که همچنین وزیر تجارت و صنعت او و مسئول نظارت بر تسلیحات و صنایع دفاعی روسیه و تامین تجهیزات برای سربازان است، مورد انتقاد قرار داد. بر اساس متن این تماس که بعداً توسط کرملین منتشر شد، پوتین از او به خاطر کندی کار در قراردادهای هواپیماهای کشور انتقاد کرد.


مانتوروف که رئیس جمهور را در چندین سفر همراهی کرده است و گمان می رود مورد لطف او بوده باشد، تلاش کرد تا تاخیرها را توجیه کند و توضیح داد که وزارت او قرار بود موتورهای هلیکوپتری را در سن پترزبورگ بسازد که قبلاً در اوکراین ساخته شده بود، ولی پوتین چشمانش را چرخاند و پاسخ داد. : "خیلی طولانی است، خیلی طولانی است... از شما می خواهم که این کار را تسریع کنید."

در ابتدای این تماس، شنیده می‌شود که مانتوروف که ماه گذشته تحت تحریم‌های بریتانیا قرار گرفت، به پوتین قول داده است که ۱۷۵ میلیارد روبل (۲.۱۲ میلیارد پوند) به شرکت هواپیمایی دولتی آئروفلوت برای اجاره هواپیماهای غیرنظامی و نظامی برای سال ۲۰۲۳ و البته تا ۲۰۲۵ ارائه خواهد کرد.

با این حال پوتین قطع می کند تا ادعا کند هیچ یک از قراردادها آماده نیست. او می گوید: «من می دانم که هیچ قراردادی در شرکت ها وجود ندارد، مدیران به من گفتند.» «واقعاً داری احمقانه بازی می کنی؟ قراردادها چه زمانی امضا می شود؟» « سعی نکنید بهترین کار را انجام دهید. در عرض یک ماه انجام دهید. نمی‌دانی در چه وضعیتی هستیم؟ این باید یک ماه دیگر انجام شود، نه دیرتر.»

 
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین بعداً به نقل از خبرگزاری دولتی تاس گفت که پوتین "هیچ شکایت جدی از کار مانتوروف" ندارد. او افزود: «این یک جریان کاری عادی است.»

این دیدار در همان روزی برگزار شد که پوتین پس از تنها سه ماه مسئولیت، فرمانده ارشد خود در اوکراین را جایگزین کرد، اقدامی که احتمالاً ابعاد سیاسی داشته است. تغییر در رهبری در بحبوحه تنش‌های مداوم بین شخصیت‌های ارشد مسئول جنگ روسیه در اوکراین صورت می‌گیرد.

والری گراسیموف، رئیس ستاد کل، روز چهارشنبه به عنوان فرمانده کل جنگ منصوب شد که در آخرین مورد از چندین تغییر عمده در رهبری نظامی مسکو انجام شد.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان