جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403

به گزارش حکایت گیلان | شاخص دوره انتظار صاحب خانه شدن با ذخیره کردن یک سوم درآمد خانوار برای خرید مسکن معنا پیدا می‌کند.

 ابوالفضل نوروزی از افزایش شاخص طول دوره انتظار صاحب‌خانه شدن خبر داد و افزود: این شاخص که با ذخیره کردن یک‌سوم درآمد خانوار برای خرید مسکن معنا پیدا می‌کند، در ایران از ۱۵ سال به ۳۴ سال رسیده در حالی که در بیشتر کشورهای دنیا زیر ۱۰ سال است.

وی با اشاره به سکونت ۴۰ درصد از جمعیت روستایی و شهری در بافت فرسوده تصریح کرد: در تهران بیش از ۵۰ درصد خانوارها مستاجر هستند در حالی که تعداد واحدهای خالی نیز روند افزایشی داشته است.

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن به نیاز کشور به مسکن طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۹، گفت: با توجه به ۲۴ میلیون دختر و پسر مجرد، طی ۱۰ سال آینده به ۱۲ میلیون مسکن نیاز است، همچنین ۸ میلیون مسکن به تخریب و نوسازی نیاز دارد که ۱.۴ میلیون کمبود مسکن در برابر تعداد خانواده وجود دارد.

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن تعیین وضع مطلوب مسکن را با ۶ شاخص کاهش طول دوره انتظار مسکن، کاهش سهم مسکن در سبد هزینه خانواده، کاهش نسبت خانواده‌های مستأجر به کل خانواده، کاهش سهم جمعیت ساکن در واحدهای فرسوده شهری و روستایی از کل جمعیت، افزایش عمر مفید و کیفیت ساختمان و ارتقای کیفیت معماری مسکن متناسب با هویت ایرانی- اسلامی عنوان کرد.

نوروزی در ادامه با اشاره به لزوم محرک سازی در جهت مهاجرت معکوس خاطرنشان کرد: بسترسازی برای ایجاد خانه‌های مولد زیستی معیشتی در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت ضرورت دارد.

وی به برنامه‌های عملیاتی در این حوزه اشاره کرد و گفت: برنامه عملیاتی در مناطق مختلف کشور را ۴ پروژه اصلی شامل روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت، سایر شهرها، تهران و سواحل مکران است که بایستی به آن‌ها وام مناسب تعلق گیرد، چرا که اگر این پروژه در روستاها عملیاتی نشود، مطالبه وام از سوی مردم به شهرها می‌رسد، بنابراین باید مهاجرت معکوس رقم بخورد که با مهیا بودن خدمات زیربنایی و روبنایی، رونق اقتصاد روستا و اشتغال‌زایی در روستاها همراه می‌شود.

منبع:اقتصاد نیوز

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان