جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
انتقاد روزنامه « آرمان امروز» از سایت «رجا نیوز»؛

جایگاه خود را بشناسید و جای نهادها صحبت نکنید!

۱۴۰۱/۱۰/۱۰ ۱۴:۰۶ چاپ

به گزارش حکایت گیلان |  تحلیل روزنامۀ «آرمان امروز» دربارۀ سخنان اخیر آیت‌الله عبدالله جوادی آملی با انتقاد سایت رجانیوز که به عنوان رسانۀ جبهۀ پایداری شناخته می‌شود، رو به رو شد و آن را «‌انتساب عبارت کذب به آیت الله جوادی آملی در روزنامۀ اصلاح طلب» دانست.

سید حسین سجادی سردبیر روزنامه اما در «آرمان امروز» نوشت: مطلبی که با عنوان « جاده‌ای که رییسی در آن ایستاده احمدی‌نژاد در انتهای آن است» خبر نبوده تحلیل بوده است.

نقل بخش اصلی این یادداشت نه تنها از حیث مواجهۀ سیاسی یک رسانۀ چاپی با گرایش اصلاح‌طلبانه با رسانۀ غیر کاغذی با تندترین گرایش‌های اصول‌گرایانه و منتسب به جبهۀ پایداری یا پاسخ یک مدیر کهنه‌کار جمهوری اسلامی به جوانانی تازه از راه رسیده که از منظر بیان تفاوت‌های خبر و گزارش با تحلیل و تفسیر نیز می‌تواند جالب باشد. بخش تأسف‌بار ماجرا البته این است که رسانه‌ای به جای قدرت سیاسی هم بنشیند و تهدید به برخورد کند و خط و نشان بکشد.

5 نکته به قلم سید حسین سجادی به قرار زیر است:

1. در ساده‌ترین تعریف "خبر" باید گفت "گزارش عینی یک رویداد" است. با ورود به عصر اطلاعات و ظهور انواع پلتفرم‌های خبری، رسانه‌های چاپی خصوصا روزنامه‌ها مزیت و جذابیت خبری خود را از دست داده‌اند. «خبر»، گزارشى از واقعیت‌هاى عینى یک رویداد است. رویدادى باید با ویژگى‌هاى خبرى اتفاق بیفتد تا ارزش گزارش داشته باشد. به همین دلیل است که در خبرنویسی، رویداد آن‌طور که اتفاق افتاده، گزارش مى‌شود نه آن‌طور که خبرنگار، دبیر، سردبیر یا هر فرد دیگر مایل باشد، اتفاق بیفتد. از این‌رو، خبر باید گزارش صحیحى از یک رویداد باشد و خبرنگار مى‌بایست امانت‌دارى امین و درستکار در انتقال خبر باشد، نه سازنده خبر.

2. تشریح و تحلیل با تفسیر و اظهارنظر متفاوت است؛ ولى به خبر شباهت دارد. تحلیل عبارت است از" توصیف حقیقى یک رویداد بدون بیان اظهارنظر نویسنده". نویسنده معمولاً، اطلاعات جمع‌آورى شده از منابع مختلف و سابقه تاریخى رویداد را به هم مرتبط ساخته و کوشش در شناساندن علت و انگیزه و همچنین نحوه وقوع رویداد دارد و در واقع به عناصر «چرا» و «چگونه؟» توأماً پاسخ مى‌گوید. در تحلیل منتشر شده در روزنامه "آرمان امروز" مطلب خبری آغازین تحلیل این خبر بود.

3. یکی از وظایف روزنامه نگاران خصوصا دبیران سرویس و سردبیر، گذر از خبر و رسیدن به تحلیلی است که بیانگر اهمیت آن خبر مجرد در زمینه سیاسی- دینی کنونی و دنبال کردن پیشینه خبر و رسیدن به تحلیلی ا‌ست که بتواند آگاهی خوانندگان آن نهاد خبری را از متن خبر فراتر ببرد.

4. روزنامه نگاران افرادی هستند که به دلیل آگاهی و اشرافی که به موضوع، پیشینه خبر، زمینه‌های سیاسی وقوع رویداد و... دارند سعی می‌کنند تا موضوع را تحلیل و تفسیر کنند و اطلاعات بیشتری را در اختیار علاقمندان به خبر بگذارند.

5. تحلیل‌گر بیش از آن‌که درصدد پاسخ دادن به سؤالات و حل مسائل پیچیده باشد، به‌دنبال کشف حقایق و درک واقعیت‌هایی است که به هر دلیل، به نظر دیگران نمی‌رسد یا کسانی خواسته‌اند از نگاه مردم پوشیده‌ بماند.

سردبیر روزنامۀ آرمان امروز در پایان ازادعای رجانیوز که پیش بینی کرده با این روزنامه برخورد خواهد شد انتقاد کرده و یادآور شده جایگاه خود را به عنوان رسانه بشناسد و به جای نهادها سخن نگوید.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان