جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403

دانشمندان برای اولین بار از چهره رامسس دوم، قدرتمندترین فرعون مصر که ۳۲۰۰ سال پیش می‌زیسته است، رونمایی کردند.

به گزارش حکایت گیلان |چهره مقتدر رامسس دوم، قدرتمندترین فرعون مصر باستان برای اولین بار به لطف یک بازسازی علمی جدید قابل مشاهده شده است. دانشمندانی از مصر و انگلیس با استفاده از یک مدل سه بعدی از جمجمه رامسس دوم برای بازسازی ویژگی‌های چهره این پادشاه مصر همکاری کردند. آنها سپس روند پیری وی را معکوس کردند و چهره وی را نیم قرن جوان‌تر کردند تا چهره او در اوج قدرت ظاهر شود.

 این اولین “بازسازی علمی صورت” قدرتمندترین فرعون مصر بر اساس سی‌تی اسکن جمجمه واقعی او انجام شده است.

سحر سلیم از دانشگاه قاهره که مدل سه بعدی جمجمه را ایجاد کرد، گفت که نتیجه این کار، یک چهره به زعم او بسیار خوش‌چهره را نشان می‌دهد. وی گفت: تخیل من از چهره رامسس دوم تحت تأثیر چهره مومیایی او بود. با این حال، این روش بازسازی کمک کرد تا چهره شبیه به واقعی او از چهره مومیایی شده وی ایجاد شود.

کارولین ویلکینسون، مدیر آزمایشگاه بازسازی چهره در دانشگاه جان مورز لیورپول که چهره این فرعون را بازسازی کرد، روند علمی این کار را تشریح کرد. وی گفت: ما مدل توموگرافی کامپیوتری(CT) جمجمه را گرفتیم که شکل سه بعدی جمجمه را به ما می‌دهد و سپس می‌توانیم آن را در سیستم کامپیوتری خود وارد کنیم. سپس ما یک پایگاه داده از آناتومی صورت از پیش مدل شده داریم که وارد می‌کنیم و سپس آن را تغییر می‌دهیم تا متناسب با جمجمه شود. بنابراین ما اساساً صورت را از سطح جمجمه تا سطح صورت، از طریق ساختار ماهیچه‌ای و لایه‌های چربی و سپس در نهایت لایه پوست می‌سازیم.

وی افزود: همه ما کم و بیش ماهیچه‌های یکسانی از ریشه‌های مشابه با وابستگی‌های یکسان داریم. از آنجایی که هر یک از ما نسبت‌ها و شکل‌های متفاوتی نسبت به جمجمه خود داریم، شکل‌ها و نسبت‌های کمی متفاوت برای ماهیچه‌ها داریم و این به طور مستقیم بر شکل صورت ما تأثیر می‌گذارد.

این پروژه دومین پروژه در نوع خود است که اخیراً توسط سحر سلیم نظارت می‌شود. اولین پروژه بازسازی علمی صورت توت‌عنخ‌آمون یازدهمین فرعون مصر بود.

پژوهشگران می‌گویند، بازسازی چهره پادشاه‌های مومیایی شده، آنها را انسانی می‌کند و پیوند ایجاد می‌کند و همچنین میراث آنها را بازیابی می‌کند. رامسس دوم یک جنگجوی بزرگ بوده است که ۶۶ سال بر مصر حکومت کرده و اولین پیمان جهان را بنیاد نهاده است. بنابراین قرار دادن چهره‌ای بر روی مومیایی رامسس دوم در دوران پیری و نسخه جوانتر وی، موقعیت افسانه‌ای او را به جهان یادآوری می‌کند.

با این حال، بازسازی چهره یک فرعون که مدت‌ها پیش مرده است، خالی از چالش نیست. به عنوان مثال، جمجمه به تنهایی نمی‌تواند تمام جنبه‌های ظاهری فرد را آشکار کند.

دکتر ویلکینسون می‌گوید: بخش دشوار برای ما بعد از تشکیل مدل سه بعدی است. چرا که پس از آن به تمام اطلاعات در مورد رنگ پوست، لکه‌ها و چین و چروک‌ها و رنگ مو و چشم نیاز داریم. در این مورد ما پیشنهادی از سحر و تیمش در رابطه با محتمل‌ترین رنگ چشم، رنگ مو و رنگ پوست دریافت کردیم. ما همچنین اطلاعاتی در مورد آنچه در مورد او از متون مکتوب شناخته شده بود، به دست آوردیم و سپس بافت‌های نرم مومیایی شده صورت او را نیز برای بازسازی چهره وی بررسی کردیم.

این فرآیند شامل استفاده از افراد زنده نیز بوده و امکان مقایسه بازسازی بر اساس داده‌های سی‌تی اسکن را با چهره‌های واقعی فراهم کرده است.

دکتر ویلکینسون ادامه داد: ما می‌دانیم که حدود ۷۰ درصد از سطح بازسازی چهره رامسس دوم کمتر از ۲ میلی‌متر خطا دارد.

پروفسور سحر سلیم می‌گوید: این تنها بازسازی علمی صورت رامسس دوم بر اساس سی‌تی اسکن مومیایی واقعی وی است و تلاش‌های قبلی، غیرعلمی و عمدتاً هنری و تنها بر اساس چهره مومیایی او بوده است.

منبع: ایسنا

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان