پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
وزیر اقتصاد مشکلات اقتصادی را گردن اعتراضات انداخت!

موج القاء ناامنی شهریور و مهر به ناامنی فضای اقتصادی کشیده شد!

۱۴۰۱/۰۹/۲۹ ۱۴:۲۱ چاپ

وزیر اقتصاد یادآور شد: وقتی رسماً ایران اینترنشنال دیشب و پریشب برنامه می‌گذارد و درباره بانک و ارز می‌گوید، مشخص است که این تلاطم‌ها با بنیان‌های اقتصادی سازگار نیست و نقطه شروع آن ناشی از جریاناتی است که مردم را به این سمت سوق می‌دهند که «ارز از کشور خارج کنید» یا «منابع مالی خود را به ریال و ارز نقد تبدیل کنید».


به گزارش حکایت گیلان | سخنگوی اقتصادی دولت ضمن نارضایتی دولت ازر بازار ارز، گفت: دولت به طور جد از بانک مرکزی خواسته که بی‌ثباتی‌ بازار ارز را مهار کند و بانک مرکزی هم ایده مدیریت ارزی خود و تیم مدیریت ارزی خود را نیازمند تغییر دید که انجام شد؛ لذا امیدواریم با این تغییرات شاهد موفقیت در برگشت ثبات در بازار ارز باشیم.

سیداحسان خاندوزی امروز در نشست خبری خود با اشاره به اقدامات بانک مرکزی برای کنترل تورم اظهار کرد: این بانک تدابیری داشت تا در راستای کمیته رصد تورم پایش خلق پول شبکه بانکی را انجام می دهد و همچنین سیاست‌های محرک رشد اقتصادی با روندی خوبی پیش می‌رود. مجموعا همه بخش‌های صنعت، معدن و تجارت و غیره رشد ۳.۴ درصدی را در تابستان رقم زدند.

به نوشته ایسنا، وی افزود: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ منابع عمومی دولت شفاف‌سازی شده است و به سمت رشد سهم درآمدهای مولدسازی حرکت و تلاش کردیم که اتکا به درآمد نفتی چندان در بودجه مورد توجه نباشد و سایر راه‌ها از جمله منابع مالیاتی دولت مورد توجه قرار گیرد.

بیش از ۸۰ درصد از منابع عمومی بودجه امسال محقق شده است

وی با تاکید بر این‌که دولت در یکسال و نیم گذشته تلاش کرده تا اقتصاد کشور را به ریل انضباطی بازگرداند، یادآور شد: رهاشدگی در برخی سیاست‌های پیشین موجب شده بود که موتورهای خلق تورم چه در عرصه پولی و بانکی کشور و چه در عرصه بی‌انضباطی‌های مالی دولت بسیار جدی فعال باشد؛ بنابراین امر انضباط‌بخشی نیازمند یک حرکت تحول‌گرایانه برخلاف مسیر و جریانی بود که سال‌های قبل وجود داشت.

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: اسناد مهم پولی و مالی دولت اعم از لایحه بودجه و سیاست‌هایی که در حوزه پولی و بانکی تصویب می‌شود، باید کمک‌کننده به انضباط اقتصادی باشد تا بتوان به منابع پایدار تکیه کرد. گزارش عملکرد هشت ماهه امسال نشان می‌دهد که ۸۰.۵ درصد منابع عمومی بودجه امسال محقق شده است و این درصد تحقق نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

تغییر در تیم مدیریت ارزی منجر به برگشت ثبات در بازار می‌شود

وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت بازار ارز کشور تصریح کرد: نوسانات ارزی که در آبان و آذر شاهد آن بودیم با بنیان‌های بازار ارز کشور یعنی منابع و مصارف آن و با بنیان‌های اقتصادی کشور ما هیچ سازگار نیست و آقای رئیسی و ستاد اقتصادی دولت هم به طور جد از بانک مرکزی خواسته اند که این بی‌ثباتی‌ها را مهار کند و بانک مرکزی هم ایده مدیریت ارزی خودش را و هم تیم مدیریت ارزی خود را نیازمند تغییر می‌دید که انجام شد و امیدواریم با این تغییرات شاهد موفقیت در برگشت ثبات در بازار ارز باشیم.

کسی آمارها را دستکاری نمی کند

وزیر اقتصاد اظهار کرد: بانک مرکزی و مرکز آمار ایران اختلافاتی در نحوه محاسبه دارند اما همان آمار بانک مرکزی را مبنا قرار دهیم که همچنان معاون اقتصادی و اعضای اداره‌ مربوطه‌اش همان بزرگوارانی هستند که در دولت قبل همین مسئولیت را داشته‌اند، پس کسی فکر نکند که به شکل سیاسی کسی آمده و آمارها را دستکاری می‌کند.

شاخص تورم تولیدکننده نصف شده است

خاندوزی افزود: من در پیشگاه مردم ایران صادقه عرض می‌کنم که همان اداره‌ و همان معاونتی که گزارش تورم را در دولت قبل تهیه می‌کرد همان تیم گزارش تورم امروز را تهیه می‌کند و اعداد و ارقام گزارش‌ شده آنان حاکی از این است که از شهریور سال گذشته شاخص تورم مصرف‌کننده ۵۹ درصد بوده این میزان در پایان آبان‌ماه به ۳۹ درصد رسیده است. شاخص تورم تولیدکننده از حدود ۸۰ درصد به ۳۷ درصد رسیده است.

وی تصریح کرد: در عین حال که چنین آمارهایی حکایت از کاهش‌های قابل‌توجه دارد، ما با تعجب با مجموعه‌ای از رسانه‌ها و برخی آقایان نخبگان مواجه هستیم که می‌گویند شما گفته بودید اگر هیچ کاری هم نشود تورم ۱۰ درصد کاهش می‌یابد. ما اصلاً شرایط فعلی تورمی کشور را نه تایید می‌کنیم و نه راضی هستیم و نه دولت از وضعیت نوسانات ارزی رضایت دارد و نه از افزایش قیمت در حوزه کالاهای اساسی و مسکن که مهمترین فشار را بر طبقات متوسط مردم می‌آورد.

سخنگوی اقتصادی دولت تاکید کرد: اما حداقل از توقع کارشناسی، تخصصی، حرفه‌ای و انصاف و با مردم صادقانه حرف زدن و امیدهای جامعه ایران را مأیوس نکردن از اهل علم و اهل خبر انتظار می‌رود تا به اخلاق حرفه‌ای پایبند باشند تا دولتی که اراده کرده هم کنترل نقدینگی در بانک‌ها صورت گیرد و هم هزینه‌تراشی نکند و اصلاحات اساسی در اقتصاد انجام دهد در مسیر خود موفق باشد.

امیدواریم بانک مرکزی هرچه سریعتر بر نوسانات دو ماه اخیر بازار ارز غلبه کند

وی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره اینکه چرا بانک مرکزی اقدام موثری برای کنترل بازار ارز انجام نداد؟ اظهار کرد: ما در ستاد اقتصادی دولت با کنارهم گذاشتن شاخص‌ها به این نتیجه رسیدیم که بخش اعظمی از نیاز تجاری در واردات و صادرات که نیازهای حواله کشور است و دارد از طریق سامانه نیما صورت می‌گیرد نیازهایی است که همین امروز منابع کافی برای عرضه در نیما و برای پوشش تقاضای واردکنندگان را دارد و بانک مرکزی می‌تواند این مسئله را مدیریت کند.

وی افزود: درصد بسیار کمی از نیازهای غیررسمی تحت عنوان تقاضای واردات کالای قاچاق یا درخواست خروج سرمایه از کشور مطرح است و در بازار غیررسمی مطرح است. متاسفانه موج القاء ناامنی در شهریور و مهرماه در فضای خیابانی کشور وجود داشت، در آبان‌ماه و آذرماه به ناامنی فضای اقتصادی کشیده شد.

وزیر اقتصاد یادآور شد: وقتی رسماً ایران اینترنشنال دیشب و پریشب برنامه می‌گذارد و درباره بانک و ارز می‌گوید، مشخص است که این تلاطم‌ها با بنیان‌های اقتصادی سازگار نیست و نقطه شروع آن ناشی از جریاناتی است که مردم را به این سمت سوق می‌دهند که «ارز از کشور خارج کنید» یا «منابع مالی خود را به ریال و ارز نقد تبدیل کنید».

وی تأکید کرد: وظیفه ملی همه ما این است که انتظارات کاذب ایجاد نشود و همه ببینند که نقدینگی و موتورهای کنترل تورم دارد مدیریت می‌شود و امیدواریم بانک مرکزی هم هرچه سریعتر بر این نوسانات دو ماه اخیر بازار ارز غلبه کند.

منبع: انتخاب

همرسانی کنید:

طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان